N
NordiCs: Vi ska bygga hus nu i höst och vi har kommit fram till att tellus pannan är den bästa för oss. Med den pannan så kommer vi att snabbt kunna växla mellan ved och pellets och i ack tanken som även de levererar så finns elpatron samt slingor för solvärme. Brännaren som de är optimerade för är ecotecs pelletsbrännare. Vi kom fram till denna kombination efter ca. ett halvårs letande.
10 svar · 4,7k läst
G
grimsta: Avlopp. Kolla att kommunen har godkänt anläggningen. Eget vatten. Senaste vattenprov map fysikalist/kemsiskt resp biologiskt. Hur har man mätt tillrinningen i brun och när? Lycka till
1 svar · 3,8k läst
M
maljon: [citat] Härligt! Det är tydligen mest sand under marken där vi tänkte bygga. Nu har jag en hum om vad det kostar. Tackar..
3 svar · 3,4k läst
G
grimsta: Pga av ombyggnad så måste jag höja min nuvarande skorsten till kamin med ca 1,5 m. Fabrikatet på skorsten är Selkirk men dem finns inte längre på den svenska marknaden. Vet någon om det finns någon som har Selkirk-skorstensdelar liggande ?. Dim 6 tum.
0 svar · 3,7k läst
F
Fjattespatt: Hej, Vi ska installera bergvärme i vårat gamla trähus från (förra) sekelskiftet. Huset är två våningar + inredd vind. Det är på vinden som sovrummen ligger och där blir ruskigt varmt under taket på sommaren. Så vi tänkte dra kyla dit. Men det är ju en bit från källaren till vindsvåningen så bergvärmegubben tyckte vi skulle fundera på om vi ville ta upp hålen själva för att
0 svar · 3,4k läst
R
roli: Om det är "rena" kopparrör så blir det inte så bra att gjuta in dem i betong utan skydd. Det blir någon form av galvaniskt element och kopparn vittrar sönder. Om det däremot är prisolrör som du skall gjuta in så är det bara att köra.
1 svar · 3,0k läst
Jesca_j
Jesca_j: Vi kikade efter kaminer i Polen för någon månad sedan, och det var väldigt dåligt med täljstens/granitkaminer, utan det som fanns var kaminer i gjutjärn och öppenspisar som skall muras in. Priserna var låga, men vi hittade som sagt inget som passade för oss. Kolla i "HANDLA I POLEN"-tråden under "BYGGMATERIAL" för länkar till de stora byggvaruhusen.
1 svar · 1,5k läst
R
roli: Meddela gärna oss andra vilken information servicekillen satt inne med.
3 svar · 2,3k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: [citat] Jo, visst går det, men det känns lite onödigt lyxigt... Men för vissa är ju pengar ett av de minsta problemen... ::)
7 svar · 2,0k läst
P
Peter123: Håller på att skriva ett miljöarbete om Bergvärme. Har letat på nätet men kan inte finna någon information om Livscykelanalysen (LCA) för bergvärme. Skulle vara tacksam om någon vet vart man kan få tag på sådan information. Tack på förhand! mvh Peter
0 svar · 1,7k läst
A
AndreasK: Någon som vet var man kan hyra sådant verktyg?
0 svar · 960 läst
Immobil
Immobil: [citat] Här är en som vet: http://www.dataphone.se/~ncteknik/Kakelugnar_Elda.html ;)
1 svar · 2,1k läst
E
El_-micke: [citat] denna iden tror jag du ska satsa på har varit på en del ställe som dom haft denna lösningen på,,,,,,,verkar funka kanon
2 svar · 3,5k läst
S
sveag: vad ligger en ungefärlig kostnad på att byta avloppsrör i ett hus med ett badrum på övervåning, ett nere samt kök? Hur går man till väga? Är det möjligt att på något sätt utnyttja de gamla med ett tunnare rör invändigt för att slippa riva golv och väggar?
0 svar · 3,0k läst
B
ByggareBob99: ca 60000 färdigt röris arbete ingick
7 svar · 1,1k läst
A
Anne-Maj: En annan fiffig sak med denna radiator är att man kan komplettera den med en elpatron och hålla den varm även då den vanliga radiatorkretsen inte är i drift t.ex. under sommaren. /Mario[/quote] Tack, det hade jag inte tänkt på... Pratade med VVS killen. Han säger det blir kaka på kaka om vi har golvvärme, befintlig element och handdukstorkare. Vi bestämmer att byta ut vattenburen
2 svar · 957 läst
D
dymlingen: Vi har brunnen i en jordkällare. Det är ju ett ganska bra sätt att få pumpen och hydroforen i ett frostfritt utrymme. Med borrad brunn kan det hända att man får övertryck i hålet vilket vi har i bland vilket innebär att vattnet går ända upp till kanten och sedan rinner över ut på golvet. I vårt fall är det bara betong runt borrhålet och resten av golvet är grus, så det gör inte
4 svar · 4,3k läst
K
Kalsipper: Jag har själv en 495:a och det var nog jag som "körde enbart på kompressorn från januari"(Jag har skrivit om det några gånger).Jag har ett nytt sluttningshus med ca 200 kvm uppvärmd yta (+30kvm garage) i Gbg området. Då jag flyttade in i December -03 så har jag inga riktigt "tillförlitliga" siffror ännu på förbrukning över någon längre tid, men hittils ser det väldigt bra ut.
5 svar · 1,0k läst
sandhall
sandhall: [citat] Jo, det kan ju vara en lösning. Man kanske kan hyra ut plats till någon av 3G-operatörerna att fästa sina antenner i den. :) Tack för svaren så långt. Fler tips är välkomna.
4 svar · 5,5k läst
MathiasS
MathiasS: Visst är det ju så att det inte är helt rätt att bara se till golvyta. Är man noggrann räknar man på förlusterna genom väggar, tak och golv. Förlusteffekten motsvarar iprincip det du behöver tillföra i varje ögonblick. Luftvolymen är alltså sekundär. En seriös leverantör tar reda på hur väggarna är uppbyggda, vad det sitter för fönster på huset och vad det ligger för
1 svar · 3,6k läst
F
FredrikO: Hej Karl XII, Jag har slängt ut frånluftsvärmepumpen för några veckor sedan och ersatt med ett luft/vatten-system (CTC) + FTX. Det är alltså bara FTXen som står för till och frånluft. Ett luft/vatten system har ju ingen del för att blåsa luft utan värmer ju bara radiatorvatten + tappvatten. PS. FredrikO och Skogsv är båda två jag. Jag har olika konton hemma och på jobbet eftersom
6 svar · 6,9k läst
L
lawpan: Be dom att såga bort en liten bit där du vill och låt dom bevisa att så är inte fallet. Om det är angripet så kan väl en KA inte godkänna nåt sådant?
12 svar · 4,4k läst
M
matin: Vi ska anlägga ny vattentäkt, Myresjösjöhus ska på totalentreprenad uppföra huset. VAd ska man kräva av "borrningsmannen" ska ingå i hans pris. Borrning djupvattenpump, hydropress. Vilka arbeten ovan jord ska han göra förutom rörmåkeriet inomhus?
0 svar · 2,4k läst
G
gaia: Investeringskostnad för ny gaspanna är lågt jämfört med en bergvärmepump. Jag kan gissa att en ny modern gaspanna är effektivare än den gamla du har och det kan resultera att gasförbrukningen blir lägre än idag. Då kanske prishöjningen kommer inte att kännas alls? Om man sen lägger till att en gaspanna byggs på en känd, enkel och pålitlig teknik så skulle jag nog välja att
5 svar · 2,2k läst
C
chef: Det är en täljstensugn jag ska ha. Har inte riktigt valt modell än, men det lutar åt storlektklassen 1200-1500kg. Anledningen till att vi valt till detta till nybygget är för att när vi kapade träden på tomten insåg vi att vi hade ved för ca 10 år framåt. Det i kombination med att vi åkte på pålning gjorde att vi började fundera på om det fanns nån ekonomi i att elda.
2 svar · 1,4k läst
J
jorwes: Om du inte är superhändig med rör och grejor så tror jag att det blir billigare att ta in offert på allt (material, arbete, intrimmning osv). Begär in offert från flera företag och spela ut dom lite mot varandra. Begär pris inkl och exkl material och se skillnaden. Givetvis skall man kolla priserna gentemot tex rinkabyrör. Gjorde som ovan för vvs till vårt nybygge och det kan jag
2 svar · 2,7k läst
H
Haagbard: Är ängen vattensjuk så kommer det säkert att hamna "fel" vatten i brunnen hur noga ni än tätar, gör du en damm där och placera istället brunnen på något torrare ställe utan ytvatten!
2 svar · 8,6k läst
rickardg
rickardg: visst, men vad är 50W/kvm baserat på ? och vad är motsvarande siffra för vanliga hus ? (antar att det är en del lägre för bostadshus då man inte har en dator på 300W på var 10e kvm eller vad det blir i kontorshus, plus att kontorshus har mer fönster utåt så det blir mer ir-strålning från solen in och större läckage ut och sen har man mer belysning, iofs så tjänar de skalyta per
10 svar · 1,8k läst
MathiasS
MathiasS: Angående leverantörsvalet (oavsett dimensionering) kan jag säga följande. Jag använde själv Eco Energi efter en ordentlig utvärdering. Jag har därefter tipsat vänner och bekanta om firman vilket med 100% utdelning faktiskt har resulterat i affär för Eco (fem av fem möjliga). Man har i alla fallen jämfört med andra leverantörer och jag har inte hissat någon till skyarna utan bara
1 svar · 916 läst
Wigert
Wigert: Har sett en lösning från Euronom (tror jag) där man via en acktank dockar in vp och befintlig panna. Fördelen att man kan låta VP gå fullt och ladda hela tanken, och bara lägga in elpannan eller oljepannan via en slinga i toppen av acktanken. Funderar själv på detta, men har inte gjort någon detaljkalkyl eller funderat över konsekvenserna. (buller, placering av utedel, ledningsdragning
1 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.