Är på väg att bygga ett hus från Eksjöhus, som har en totalyta på 150 kvm. Det är ett 1½-plans hus. Är det någon stor vinst för oss att införskaffa bergvärme, då isoleringen är väldigt bra, plus att alla maskiner i huset är nya, vilket medför relativt låg energiförbrukning...
Ge mig råd!

Jag har hört att det inte är så jätte stor vits att göra det på nybygge. Nu vet jag att många här kommer gå emot mig :P

Senats här om veckan stog det i tidningarna om hur många som borrar och aldrig tjänar in det. Jo, lagomt till när pannan är slut...

Tja borde inte Eksjöhus kunna räkna ut hur mycket El huset kommer dra om året Ca..? dvs i uppvärming. Borde stå med i Driftkostnaden tycker jag..

Troligen så kommer det nog ta 15 år eller mer för er att räkna in Bergvärmen (och då är det troligen dax o köpa en ny BV-pump)... Med nu varande El priser. Kanske Luft/vatten pump är mera lämplig då den kostar mindre..

Men det är svårt o säga utan att veta hur mycket huset drar... I skåne är det nog ingen idé iallafall.. uppe i Boden så kanske det är en bättre idé...

Grundregeln verkar vara att det nybyggda huset ska ha en boyta på minst 200 m[sup]2[/sup] för att det ska löna sig. Åtminstone enligt värmepumpstillverkarna.

Bor man i södra Sverige lär det inte vara lönt, generellt sett.
Förmodlifen måste Du ha mekaniskk ventilation, eftersom det är fråga om ett nybygge.
Det finns värmepumpar som kramar värmen ur frånluften
Se även www.varmepumpsforum.com

Mady skrev:
Jag har hört att det inte är så jätte stor vits att göra det på nybygge. Nu vet jag att många här kommer gå emot mig :P
tror faktiskt ingen kommer gå emot dig...

att vara värmepumpfrälst betyder inte att man är korkad, finns lägen för vpump och inte ;D

Hmm, jag går INTE emot dig. Planerar för 1 1/2 plan, 160 m[sup]2[/sup] ca, och vad jag förstått skulle det INTE löna sig för mig att köra med bergvärme. Bygger i Uppsalatrakten.

Jag går emot av en enda anledning, långsiktighet.
Min Nibe 310 P frånluftare packade efter 14 månader. Konstruktionen på frånluftvärme gör att den inte håller så länge som kylskåp/bergvärme. Oftast är det is i förångaren som spränger sönder densamme.
Ny frånluftvärme kostade mig ca 55000:-, då satt den en gammal frånluftare så ventilationen var inte medräknad.
Ny bergvärmeanläggning skulle kosta ca 100.000:- för samma hus. Den håller å andra sidan 15-20 år (referenser finns).
Bergvärmeanläggningen är betald på ca 10 år. Om frånluftaren går dygnet runt spar den ca 4500 kr per år. Den måste alltså hålla minst 12 år innan den är "betald". Om den håller så länge ???
Den som vill räkna kan ju sätta igång. Räkna 4,5 kW på bergvärme 6 kW på spetsvärmen. 5000 kWh för varmvatten (som då blir 5000/3 då den görs med värmepump)

BAS skrev:
Jag går emot av en enda anledning, långsiktighet.
Min Nibe 310 P frånluftare packade efter 14 månader. Konstruktionen på frånluftvärme gör att den inte håller så länge som kylskåp/bergvärme. Oftast är det is i förångaren som spränger sönder densamme.
Ny frånluftvärme kostade mig ca 55000:-, då satt den en gammal frånluftare så ventilationen var inte medräknad.
Ny bergvärmeanläggning skulle kosta ca 100.000:- för samma hus. Den håller å andra sidan 15-20 år (referenser finns).
Bergvärmeanläggningen är betald på ca 10 år. Om frånluftaren går dygnet runt spar den ca 4500 kr per år. Den måste alltså hålla minst 12 år innan den är "betald". Om den håller så länge  ???
Den som vill räkna kan ju sätta igång. Räkna 4,5 kW på bergvärme 6 kW på spetsvärmen. 5000 kWh för varmvatten (som då blir 5000/3 då den görs med värmepump)

Fast frågan var ju om det var lönande vid ett nybygge..
Att en VP-pump kan hålla i 15-20 år finns det som sagt var referenser på.. men det måste väll finnas referenser på att dom inte håller så länge också? kanske till o mer fler? finns det några siffror på det? vore intressant..
Finns det inte garanti på från luft pumpar? 14 månader borde inte garantin träda in? eller är det bara 12 månader på dom.. sånna fall e det dåligt.. Nibe mfl har ju nån 8 års försäkring fast det kanske bara gäller vid BV-Pump..?

Fast alla anlägningar är ju tyvvär unika. Man får helt enkelt räkna o dra slutsatsen själv.

Själv kommer jag satsa på BV fast jag har ju en gammal kåk....

Man får statligt bidrag (skattereduktion) om man installerar biobränsle - anläggning i nyproducerade villor. Vill med detta bara påminna om att det finns alternativ till v-pump.
Fast det beror väl på vad Ni hade tänkt er för alernativ till Bergvärme.

BAS skrev:
Om frånluftaren går dygnet runt spar den ca 4500 kr per år. Den måste alltså hålla minst 12 år innan den är "betald". Om den håller så länge  ???
Nu drar du alla frånluftsvärmepumpar över samma kam. Det du säger gäller nog de traditionella som har en värmepump på ca 2 kW. De ger inte mycket besparing. Titta istället på den som ger 5 kW (comfortzone), den ger lika stor besparing som en mindre bergvärmepump. Kostnaden för installation är ca hälften och den är nog betald på ca 3-5 år. Den har samma typ av kompressor som bergvärmepumpar, dvs scrollkompressor, så den bör nog hålla åtminstone lika länge.

Pebbe!

Vilka alternativ menar du kan ge skattereduktion?

Kan någon lära mig hur man får den lilla rutan om man citerar någon???

Skattereduktion för vissa miljöförbättrande installationer i småhus

Fönster
Småhusägare som byter till energieffektiva fönster kan få sänkt skatt. Skattereduktionen ges för utbyte av hela fönster, alltså glas, karm och båge, i befintliga småhus. De nya fönstren ska vara energieffektiva med ett U-värde på högst 1,2 räknat på hela fönstret. U-värde mäts i Watt per kvadratmeter och grad, W/m2K. U-värdet 1,2 betyder att fönstret ?läcker? 1,2 Watt per kvadratmeter om det är en grads temperaturskillnad mellan inne och ute. Med detta blir slutsatsen att ju lägre U-värde desto bättre isolering.

Installationen ska ha påbörjats tidigast 2004-01-01 och avslutats senast 2006-12-31. Både utgifter för fönster och arbetskostnad inklusive moms får tas med vid ansökan och skattereduktion beviljas med 30 procent av de kostnader som överstiger 10 000 kr och maxbeloppet på skattereduktionen är 10 000 kr.

Skatteverket ska ta fram ansökningsblankett och en informationsbroschyr under våren 2004. Första gången som skattereduktion kan sökas är vid deklarationen 2 maj 2005.

Biobränsleanläggning
Den som bygger ett nytt småhus och installerar biobränsleanläggning som primärt värmesystem kan få sänkt skatt. Detta gäller från 2004-01-01 till 2006-12-31. Syftet är att stimulera miljöförbättringar i boendet.

Ägaren måste bo permanent i huset under nybyggnadsåret. Reglerna gäller även lantbruksenheter och småhus som innehåller högst två bostäder.

Skattereduktionen avser värmesystem som klarar husets näst intill hela behov av värme och tappvarmvatten. Det innebär modern teknik för ved- eller pelletseldning ansluten till ett vattenburet distributionssystem. Även teknik baserad på andra biobränslen kan komma ifråga.

Skattereduktionen uppgår till 30 procent av det kostnadsunderlag som överstiger 10 000 kr och kan maximalt bli 15 000 kr per småhus. Utgifter för arbetet godtas inte i underlaget, inte heller utgifter för förråd för lagring av bränslet. Momsen ska räknas med i underlaget och installationen måste vara betald senast vid tidpunkten för ansökan.

Ansökan om skattereduktion lämnas till Skatteverket. Vald installatör måste ha F-skattsedel. Ansökan ska ha kommit in till Skatteverket senast den 2 maj året efter det år som installationen avslutades. Ansökningsblanketter och informationsbroschyrer kommer under våren 2004 och ska finnas att ladda ner på Skatteverkets hemsida, www.skatteverket.se.

och vad är det som räknas till en biobränsleanläggning ::)

Skattereduktionen avser värmesystem som klarar husets näst intill hela behov av värme och tappvarmvatten. Det innebär modern teknik för ved- eller pelletseldning ansluten till ett vattenburet distributionssystem. Även teknik baserad på andra biobränslen kan komma ifråga.
Ovanst skrev Chabo. Det jag kan tänka mig som tillkommer är olika varianter av spannmålseldning men det är nog en begränsad krets som är intresserade av det.
Sen finns ju solvärme också med egna former av bidrag men det är ju mer ett komplement på sommarhalvåret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.