Hej
Behöver lite råd...bor i ett enplanshus utan källare och utan skorsten...Vattenburet system med ny olje-panna...
Nu vill vi ha en brasa i vardagsrummet...(tänker riva väggar så det blir helt öppen planlösning)...
Vad ska man välja? Det optimala och mest ekonomiska verkar ju vara att sätta en pelletsbrännare på pannan men då får jag ju ingen brasa :-/ ...Återstår då braskamin eller pelletskamin...vilket är bäst? När man försöker bli klokare så står det alltid att om man har direktverkande el så bör man sätta in en pelletskamin...men sen finns det ju pelletskaminer som är mantlade som verkar rekommenderade om man har vattenburet system...
Till detta måste jag ju ha en skorsten och efter vad jag förstått är skorstenen till pelletskaminen bra mycket billigare än till braskaminen...
Jo, å sen är det ju ljudet från fläkten i pelletskaminen....kan man leva med det???
Man blir ju bara mer och mer confused ju mer man försöker luska....
Vill ju bara ha en brasa i vardagsrummet....borde ju vara lätt...
Nån som kan lätta trycket på min hjärna???? ???

Mantlad pelletskamin tycker jag låter mycket vettigt...

Kollade på en "PellX Classic" i drift häromdan och jag tycker inte den förde något oväsen direkt...

Ljudet från Pellexen är inte farligt.
Ger grymm värme och förrådet i den räcker till ca 20 timmar brasa. Om du har öppen planlösning så är detta ett bra alternativ.
Vissa pelletskaminer klarar bara korta pellets (6mm). Dessa finns bl.a att köpa i 20kg säckar och det blir då ganska smidigt att fylla på nytt.
Är dock lite dyrare men man slipper bära i hinkar eller liknande.

Inget ont om pelletskaminer men om du har en ny fungerande oljepanna är det ren kapitalförstöring att inte använda den. För ca 20 000:- får du ett komplett uppvärmningssystem om du stoppar in en pelletsbrännare i pannan. Då torde du ha råd att dessutom stoppa in en braskamin (trevligare att titta på en björkvedsbrasa). Uppskattningsvis pratar vi om ungefär samma pengar. För till en vattenmantlad pelletskamin bör du ju koppla en ackumulatortank och de är ju inte heller gratis.

Kamin i vardagsrum?
Ja som reserv
Nej som daglig värmekälla
Varför Nej?
Jo rummet blir mer elle mindre sotigt.
Och böckerna
Och elektronikem
Ock ..

Vi lever annorlunda än förfäderna på 1800 talet. De hade fotogenlampa och kamin och kanske piano
Vi har elljus, massor med känslig utrustning t ex stereon och TVn....

Sarastro: Vad menar du?
Att det är omodernt med kamin eller att det slår ut elektriska grejer och skitar ner eller att jag inte har insett att vi lever på 2000-talet??? ???

Underteckand tänder hellre fotogenlampa än el-lampa å hade jag haft plats hade jag faktiskt gärna haft ett piano å klinkat på under kulna höstkvällar framför brasan...som ju numera inte är en öppen spis utan en modern braskamin...

Tack så jättemycket för ditt inlägg, men sarasTRO e nog inte min tro ;)

Det blev en braskamin, snabbt jobbat!!.

Mmm....blir skorsten å braskamin med fläkt installerat i slutet av november ;D
...å sen nästa år pelletsbrännare (har redan köpt dyr olja för i år ju >:()

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.