3 132 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Mer kul jämförelse!
Värmepumpsbranschen har som säljargument: 1 kWh in 3 kWh ut i värmeenergi!
Samma argument kan av vedeldare användas. 1 pinne in 3 kWh tillbaka i värmeenergi!
1 kg ved är ju ungefär 1 pinne! 1 Pinne innehåller efter förbränning drygt 3 kWh! ( 1 kg ved = ca 4 kwh innan förbränning).
Dock är kostnaden för "Pinnen" mer hälften så billig som konventionellt elpris för den kw timme som värmepumpen kräver!
Bra säljargument tycker jag! Hängde ni med?
Samma argument kan av vedeldare användas. 1 pinne in 3 kWh tillbaka i värmeenergi!
1 kg ved är ju ungefär 1 pinne! 1 Pinne innehåller efter förbränning drygt 3 kWh! ( 1 kg ved = ca 4 kwh innan förbränning).
Dock är kostnaden för "Pinnen" mer hälften så billig som konventionellt elpris för den kw timme som värmepumpen kräver!
Bra säljargument tycker jag! Hängde ni med?
Personligen har jag ingen timpenning på min fritid. Däremot får jag njuta av den sköna trötthet som en dags slit på vedbacken ger. Jag kan duscha varmt och länge när jag kommer in på kvällen utan att tänka på kWh och kronor. Resten av familjen är trevligare vid 23 graders inomhustemperatur än vid 19 grader. Det doftar lätt av ved och man kan ibland ana lite vedrök i källaren i stället för att stinka diesel. Jag slipper oroa mig för fukt och dålig ventilation. När det är som kallast spetsar jag inte värmen med el från danska kolkraftverk, utan med mer ved från hälsingland.BAS skrev:
Pinnen har många fördelar i min verklighetsuppfattning.
Klicka här för att svara