2 678 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Stänga tilluften?
Jag har hört olika varianter när det gäller tilluftsventilerna. Vissa säger att det är helt ok att stänga dessa nu när det är kallt och vissa säger att de alltid ska stå öppna. Vilket gäller?
Huset har självdrag.
En annan fundering jag har är om det verkligen är så klokt att ha tilluften i sovrummet på andra våningen öppen när en av frånluftsventilerna sitter i samma rum, borde man inte stänga den så det blir drag genom hela huset? Annars i min lilla ovetenskapligaventilationsteori ventilerar man i princip bara sovrummet... Alla funderingar är välkomna!
Huset har självdrag.
En annan fundering jag har är om det verkligen är så klokt att ha tilluften i sovrummet på andra våningen öppen när en av frånluftsventilerna sitter i samma rum, borde man inte stänga den så det blir drag genom hela huset? Annars i min lilla ovetenskapligaventilationsteori ventilerar man i princip bara sovrummet... Alla funderingar är välkomna!
Jag tycker du skall stänga frånluftsventilen i sovrummet så slipper du matos och annat i det rummet. Frånluft sker genom skorsten, badrum och kök, inte någonannanstans. Tilluft i sovrum.
Jag *tror* inte man skall bekymra sig om vilken våning rummet befinner sig på....
Jag *tror* inte man skall bekymra sig om vilken våning rummet befinner sig på....
Tilluft i badrum har jag också hört är knas, då det tydligen ska göra att fukten kondenserar då eller nått... Nåja det luktar inget i sovrummet så frånluften där vill jag nog ha öppen inbillar mig att det blir friskare luft där då... Tilluft har vi i princip i alla rum närmare bestämt 5 ventiler...
Tack för idéerna!
Tack för idéerna!
Ingen mer som har några synpunkter? ???
Stäng inte tilluften. MathiasS har rätt i sitt inlägg undantaget tilluft i badrum men det är nog tryckfelsnisse där. Ska du reglera något så är det frånluften om draget är för kraftigt. Det brukar sällan vara något problem i självdragshus dock.
Klicka här för att svara