Har en Nibe Fighter 1215-5 kW installerd i en tvättstuga. Pumpen står i ett ytterhörn. I samma rum finns även ett ftx-ventilationsaggregat.
Problemet?
När pumpen går skapas någon form av ljud i hela huset. Ett entonigt ljud (jfr med en stämgaffel) som är otroligt påfrestande. Beroende på var man är i rummet så kan det höras mer eller mindre. T ex om man står i ett rum så hörs ljudet högt, sätter man sig ner på samma ställe hörs det mycket lägre. Det är alltså inte det direkta ljudet från värmepumpen som hörs utan det skapas ett annat ljud som fortplantar sig i huset. Installatören var dit och kollade och höjde bl a trycket i expansionskärlet och efter det så ökade detta ljud helt klart. Tidigare hördes det lägre och var av en annan mindre störande frekvens. Jag misstänker bl a att ljud fortplantar sig i ventilationsrören och skapar svängningar där. Dock hörs detta ljud också bra i en korridor där inget nertag för ventilationen finns. Ventilaionen har ljuddämpare på till- och frånluften (dock väsnas den en del från fläktarna). Finns någon annan som har haft liknande problem eller har tips på vad man ska göra? Blir jobbigt annars nu när pumpen börjar snurra en del.

• Gilla
Paxel Wade
  • Laddar…
Slangar på samtliga rör till/från maskinen.
Ställ maskinen på vibrationshämmande mtrl.
Du kan även ha haft oturen att kompressorns frekvens råkar stämma med rummets självsvängningsfrekvens. Har du kala väggar så blir ljudet värre.
Troligen är det dock stumljud som inte fortplantar sig via luften. Testa om det går att lätta på maskinen från marken (kolla med installatören att det går utan att förstöra kopplingarna) och hör om det hjälper.
Då man installerar en VP är det viktigt att ha kunskaper om ljudets fortplantning. Tyvärr så krävs det erfarenhet och en del misstag innan man blir fullärd.

Hej

Slangar på samtliga rör ?

Jag upplever liknande problem med mitt "fläktsystem".

Har en ACF ACJ , minimaster i köket och värme paket i tvättstugan.

Agregaten är monterade på innerväggar som är oisolerade. Det ligger dessutom inget dämpande mellan agregat och vägg.

Jag har påbörjat ett arbete med att ta bort resonansljud.

Kan det vara idé att kapa ventilationsrören och skarva på med någon slags slang istället?

I mitt fall tror jag att jag kommer att vinna mkt på att isolera själva agregatet från väggen, men om det inte hjälper så kan ju slangar vara ett ytterligare alt.

Hej

Varför inte fästa upp ljuddämande material på exempelvis taket och väggarna runt om värmepumpen. Själv tänker jag sätta upp cellplast alternativt något annat dämpande material enligt detta. Jag tror det gäller att minimera den direkta ljudkällan för att jobba med att minimera de svängningar denna skapar i övrigt material är nog svårt.

Tänk på 2 saker:
1. Resonansljud uppstår då motor, pump osv har råkar ha samma frekvens som någon mekanisk del som kommer i resonans. Att räkna på det tillhör årskurs 3 på KTH, så vi går inte in på det, men det kan vara bra att tänka på.
2. Isolera väggar m.m. mekaniskt från det som ger ljud. Att isolera rummet och maskinen fortplantar ljud via väggen hjälper föga.

Att minimera ljudkällan är alltså rätt.

• Gilla
Perzzon__
  • Laddar…
Använd spunna slangar till alla kopplingar. Detta för att hindra stomljud att gå via ledningar. Resonanser finns det mängder av, både akustiska resonanser i rummen och strukturella resonanser i byggdelar (bjälklag, väggar mm) Det är ingen ide att försöka undvika en, du hittar bara en annan. Det är troligen stomljud du hör. Det som gör att ljudet varierar i rummet är svängningsmoderna med tryckmax och tryckmin. Jag har samma problem i min kåk där det hörs mest i hörnet längst från värmepumpen. Om jag lägger örat mot väggarna hörs ingenting, däremot finns stomljudet i golvet. (betongplatta) Jag kommer att försöka ställa pumpen på vibrationsisolerande fötter. De måste då dimensioneras efter vikten på vp:n samt störfrekvensen som ska bort. Att montera ljudabsorbenter runt värmepumpen ger ingen effekt om det är stomljud. Men det kan sänka ljudnivån i tvättstugan, etc där vp:n står. Använd i så fall absorbenter med bra absorption även vid låga frekvenser.

Vart får du tag på vibrationsdämpade fötter?

Har en Nibe 410 P i ett hus med krypgrund.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.