Håller på med en omfatttande renovering och kopplade tillbaka värmesystemet, (radiatorrör och golvvärme) till elpannan igår. På natten började det väsnas från pumpen som tydligen gick torr. När jag kontrollerade så såg jag att det sipprar ut vatten där ett av rören går in i pannan. Hur tätar jag där? Kan jag skära bort isoleringen (någon form av skumplast) och täta på något sätt? Måste det lödas? Hjälp, just nu kan jag bara värma tappvatten.

Du kan säkert provisoriskt laga röret med typ kemisk metall eller liknande lim. (finns ett antal lim för metall)

mobo1968 skrev:
När jag kontrollerade så såg jag att det sipprar ut vatten där ett av rören går in i pannan. Hur tätar jag där?
Är det inte bara kopplingen som du inte har fått tät? ??? Isf räcker det kanske att lossa den, lägga på lite lin eller gängtejp och dra dit den igen. ;)

Tror inte det sitter ngn koppling där utan att röret har lötts dit vid tillverkningen. Har ännu inte skurit bort isoleringen så jag vet inte helt säkert.

Klarar kemisk metall det tryck som uppstår?

Är normalt inget större tryck i en panna kanske 5 m vattenpelare. Vilket limmet klarar lätt
(kan jämföras med tappvattnet som är ca 80 m vattenpelare)

Tack och bock! Påbörjar operation "rädda pannan" imorgon.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.