16 262 läst ·
87 svar
16k läst
87 svar
Vedpanna Olika leverantörer olika kW?
Pelle, Sveno,
Jag vet inte heller om två stora och en mindre i mitten är nån fördel, jämte 1 liten följt av två stora.
Läser man SP-rapporten så har detta system sämre total-verkningsgrad än "system 3" i samma rapport, jag kollade som snabbast precis.
"System 3" är en ensam tank på 1500l med fyra slingor, två för VV och två för sol.
Kanske två 1500 med den ena som tekniktank vore nåt, jag menar 3000 är ju inte illa direkt...
Genom detta borde ju frågeställningen om "skev" skiktning vara ur världen.
Jag återkommer med "min" ritning senare.
Ja, mycket är det, men du gör nog rätt som försöker gå till botten med frågeställningarna innan installation.
Hälsn Fredrik
Jag vet inte heller om två stora och en mindre i mitten är nån fördel, jämte 1 liten följt av två stora.
Läser man SP-rapporten så har detta system sämre total-verkningsgrad än "system 3" i samma rapport, jag kollade som snabbast precis.
"System 3" är en ensam tank på 1500l med fyra slingor, två för VV och två för sol.
Kanske två 1500 med den ena som tekniktank vore nåt, jag menar 3000 är ju inte illa direkt...
Genom detta borde ju frågeställningen om "skev" skiktning vara ur världen.
Jag återkommer med "min" ritning senare.
Ja, mycket är det, men du gör nog rätt som försöker gå till botten med frågeställningarna innan installation.
Hälsn Fredrik
Ja, ifrån att ha grillat korv över öppen eld till att investera kansk 100´ i vedeldat värmesystem är vägen långdedden skrev:
Man vill ju ha en hel del kött på benen när man börjar prata med säljarna så dom inte kan spela för mycket aprilo med en
Sedan är det ju alltid kul att lära sig något nytt hela tiden. Tack alla för att ni inte ledsanar på alla min funderingar och det kommer säkert fler.
Sitter just nu och försöker få plats med 2*1500 + panna i ett som det verkar för trångt pannrum
Kollar även på skorsten av fabrikat NVI (Näldens Värmeindusti): http://www.nvi.se/index3.asp
Finns det erfarenheter av NVI (tidigare NSP?) här på forumet?
Skorstenar är jag ingen fena på...
Någon vill mig skämta aprilo, det känner jag igen, hehe.
Jag har väl haft kontakt med 5 rörfirmor och några av dem blev man mörkrädd av faktiskt.
En av dem kom med det geniala försäljningsargumentet att: "- Värmebaronen är dom bästa, dom annonserar till och med i Vi i Villa"...
Ahh, ojojoj, är det sant, det var inte dåligt, hrmm
Det kanske fungerar för en del, men hade raka motsatsen på mig.
Någon vill mig skämta aprilo, det känner jag igen, hehe.
Jag har väl haft kontakt med 5 rörfirmor och några av dem blev man mörkrädd av faktiskt.
En av dem kom med det geniala försäljningsargumentet att: "- Värmebaronen är dom bästa, dom annonserar till och med i Vi i Villa"...
Ahh, ojojoj, är det sant, det var inte dåligt, hrmm
Det kanske fungerar för en del, men hade raka motsatsen på mig.
Lysande argument, dem annonserar i Vi i villa...
Jag har en Atmos DC 35 SF som är inne på tredje säsongen. Jag prioriterade egentligen att det skulle gå att elda med olja och pellets utöver ved, därefter pris och vedvolym. Såhär i efterhand inser man att det hade varit värt att kolla upp verkningsgraden som tydligen inte är bättre än på en gjutjärnspanna utan fläkt, 75 %, imponerar inte då resten ligger runt 90 %. Har mailat Atmos för att höra om det finns tester som visar annorlunda eller det är så rätt och slätt...
Jag har en Atmos DC 35 SF som är inne på tredje säsongen. Jag prioriterade egentligen att det skulle gå att elda med olja och pellets utöver ved, därefter pris och vedvolym. Såhär i efterhand inser man att det hade varit värt att kolla upp verkningsgraden som tydligen inte är bättre än på en gjutjärnspanna utan fläkt, 75 %, imponerar inte då resten ligger runt 90 %. Har mailat Atmos för att höra om det finns tester som visar annorlunda eller det är så rätt och slätt...
Frasse,
Ja, det kändes väl sådär va
SP:s rapport/test som finns på Atmos hemsida visar ju en verkningsgrad på 82%, denna test var ju gjord efter Råd&Röns test (2003-06).
Atmos kan ju knappast ändrat i rapporten?
Men bland det jag hört om Atmos DC35 är den ger lägre verkningsgrad än vad de lovar, men detta har ju mest kommit från rörisar, inget som jag läst nånstans, hmmm...
Men sedan beror det ju på den totala verkningsgraden också, man kan ju ganska enkelt sumpa en god verkningsgrad i en panna om man missköter grejerna eller har en taskig installation, eller hur?
Ja, det kändes väl sådär va
SP:s rapport/test som finns på Atmos hemsida visar ju en verkningsgrad på 82%, denna test var ju gjord efter Råd&Röns test (2003-06).
Atmos kan ju knappast ändrat i rapporten?
Men bland det jag hört om Atmos DC35 är den ger lägre verkningsgrad än vad de lovar, men detta har ju mest kommit från rörisar, inget som jag läst nånstans, hmmm...
Men sedan beror det ju på den totala verkningsgraden också, man kan ju ganska enkelt sumpa en god verkningsgrad i en panna om man missköter grejerna eller har en taskig installation, eller hur?
Det jag skulle prioritera idag vid val av vedpanna är:
1 Lambdastyrning
2 Lättsotad (framifrån utan en massa turbulatorer o skräp)
3 Stort vedmagsin
4 Anslutningar som är större än 1 1/4"
Tyvärr finns det ingen panna under 50k som uppfyller mina krav :-/
Sen är det ju så att om man inte eldar med perfekt ved och ligger på knä och justerar luften genom hela eldningscykeln så uppnår man aldrig angiven verkninggrad/effekt utan styrning.
1 Lambdastyrning
2 Lättsotad (framifrån utan en massa turbulatorer o skräp)
3 Stort vedmagsin
4 Anslutningar som är större än 1 1/4"
Tyvärr finns det ingen panna under 50k som uppfyller mina krav :-/
Sen är det ju så att om man inte eldar med perfekt ved och ligger på knä och justerar luften genom hela eldningscykeln så uppnår man aldrig angiven verkninggrad/effekt utan styrning.
Roade mig för ett tag sedan att jämföra SP testen i ett excel ark.
Nuffrorna är tagna från respektive tillverkares/återförsäljares hemsida.

Den gula cellen är jag lite osäker på om den verkligen stämmer.
Lite roligt att se skillnaderna eller hur?!
Nuffrorna är tagna från respektive tillverkares/återförsäljares hemsida.

Den gula cellen är jag lite osäker på om den verkligen stämmer.
Lite roligt att se skillnaderna eller hur?!
Hej,
Efter 14h i pannrummet är nu mitt nya system igång
Hann även med att "premiärelda" och det hela verkar fungera bra, allt utom avluftningsventilen, men rörläggarn ska kolla upp denna.
Kändes GANSKA skönt att det fungerade efter 14 grader i huset i över ett dygn...
Så det blir väl elda, lufta, lufta, trimma, trimma, lufta, lufta i helgen

Tack för all hjälp så länge, den har varit ovärderlig!!!
Efter 14h i pannrummet är nu mitt nya system igång
Hann även med att "premiärelda" och det hela verkar fungera bra, allt utom avluftningsventilen, men rörläggarn ska kolla upp denna.
Kändes GANSKA skönt att det fungerade efter 14 grader i huset i över ett dygn...
Så det blir väl elda, lufta, lufta, trimma, trimma, lufta, lufta i helgen

Tack för all hjälp så länge, den har varit ovärderlig!!!
Tackar Hansson!
Det är ju trots allt en massa timmar kvar innan det är helt klart, men det är ju rent terapi-arbete
Skaplig sensationsupplevelse det var att köra första laddningen, vilken skillnad mot gamla Bettan CTC:n!!!
Fullt magasin, 85 grader i pannan, glödande keramik och 220gr röktemp med osynlig "kvast" i skorsten och 20 grader från tankbotten, jag är impad!
Det är lite skillnad mot "Bettan": 3/4 fullt magasin, 70grader i pannan, 350gr röktemp och en vit kvast ur skorsten...
Det är ju trots allt en massa timmar kvar innan det är helt klart, men det är ju rent terapi-arbete
Skaplig sensationsupplevelse det var att köra första laddningen, vilken skillnad mot gamla Bettan CTC:n!!!
Fullt magasin, 85 grader i pannan, glödande keramik och 220gr röktemp med osynlig "kvast" i skorsten och 20 grader från tankbotten, jag är impad!
Det är lite skillnad mot "Bettan": 3/4 fullt magasin, 70grader i pannan, 350gr röktemp och en vit kvast ur skorsten...
Kollade priset i Polen 14500 kr för en DC 32 GS (samma som DC 35 SF i sverige??)Hansson28 skrev:
http://atmopol.pl/index.php?cPath=66_21_87
Ganska billigt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden