Nu startar jag en ny tråd angående självdragsventilationen i mitt badrum. Den förra började med lite allmänna funderingar kring hur ventilationen i gammla flerbostadshus ser ut, grundat på mina observationer när jag gått på lägenhetsvisningar innan  jag köpte min nuvarande lägenhet. Tråden tog en vändning när jag insåg att jag själv hade problem efter att ha talat med sotare. Sotarn var här idag och hade inte några glada nyheter att delge mig direkt...

Problemet:
Badrumsbygge av en toalett och en garderob. Inte våtrum från början alltså. Gammal hus med självdrag och mycket märkliga ventialtionsvarianter, gammalt blandat med efterkonstruktioner som tydligen är otillåtna.

Nuvarande ventilation godkändes ej av sotaren idag. Jag har en självdragsventil i badrummet som dels är för klent dimensionerad och dels saknar direkt friskluftsintag, som man enligt honom måste ha. Stadsbyggnadskontoret kräver att jag sänder in ett ventilationsintyg, därav kontakten med sotaren. Visserligen är min bygganmälan godkänd, men för att få ett slutbevis måste sotarintyget in.

Sotarn gav mig tre alternativ:
1. Behålla självdragssystemet. Då måste en trumma dras från friskluftsventilen i köket och in i badrummet. Problemet är långt avstånd och tjocka tegelväggar som man måste få hål i. Skorstensstock i vägen osv. Trumman kommer att dras med minst 8 st 90-gradersvinklar för att nå ventilen...dessutom måste röret vara isolerat för att undvika kondens = en mycket klumpig och ful historia som kommer att förstöra lägenheten totalt. Fördelar = det billigaste alternativet.

2. Sätta in en fuktstyrd fläkt i badrumsventilen. Då behövs inte trumman till ytterväggen. Men då måste min badrumsventil ansluta till en egen pipa som dessutom är tät. Vi gick upp på vinden och ut på taket för att kolla skorstenen. Ventilationskanalen är garanterat inte tät. Troligtvis är inte min pipa bara min heller...Om den inte är tät måste den tätas vilket innebär 15-20.000:-. Dessutom måste en ventilationsdokumentation tas fram som berör alla lägenheter som har sin ventilation i samma system som jag = ytterligare tusentalskronor. Om min pipa inte är separat så går detta alternativ inte alls.

3. Dra ut frånluften i ett rör till köket och ansluta till köksfläkten. Då krävs inte isolering, så trumman blir smäckrare. Jag behöver dessutom inte gå genom hela köket med trumman då jag inte behöver komma åt friskluftsventilen. Kravet är dock fortfarande att jag har en egen, tät, pipa i skorstenen i köket. Otät pipa = dyrt att fixa. Inte egen pipa = detta alternativ faller också.

Vad sjutton gör man?  :'(

Ett fjärde alternativ, mitt eget: Att skita i allt ihopa....Stambyte ska ske om tre år och då bör ju föreningen se över ventilationen. Sotarn tyckte synd om mig och rådde mig att inte göra några stora ingrepp, bara lösa det provisoriskt. Fick några förslag på hur jag kunde förbättra ventilationen utan att göra några större ingrepp. MEN då kan jag inte få något intyg av honom...Kommer stadsbyggnadskontoret att jaga mig med blåslampa?  ???

En del din sotare sa är helt fel.
Du skall INTE ha friskluft direkt i badrummet, vet inte var han fått det ifrån. Däremot skall du ha överluft in till badrummet, alltså den luft som du suger ut (via självdrag eller fläkt) måste erstättas med ny luft, och den skall då tas ifrån övriga lägenheten (fukten hålls kvar inne i badrummet).

Ett enkaler alternativ är att sätta fläkten (fuktstyrd eller vad det nu blir) ut genom väggen, bara se till att den inte hamnar mot grannens balkong eller något. Vet inte vad kommun och granne säger om det, men en ekonomiskt mycket billigare lösning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.