2 149 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Parallellkoppling av acktankar?
Jag har problem med min nya vedpanna. När jag kommer hem och börjar elda tar det cirka 2,5-3 h innan jag kan duscha. Även om tankarna är på ca 65-70 grader är där ändå inte varmvatten till mer än ett par minuter. Har 500 l tekniktank och 2x750 l slavtankar. I tekniktanken finns varmvattenslinga, alltså ingen beredare. Kan man seriekoppla tankarna så att tekniktanken får varmvatten först? Vågar man stänga av de två stora tankarna när man eldar för att sedan öppna när 500 literstanken är fulladdad? Är seriekoppling eller parallellkoppling att föredra? Puh..
Hej
Svar på detta finns i den alldeles utomordentligt långa strängen "Ny vedpanna" från sidan 5 och frammåt
(svar förresten, åsikter åt flera håll)
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1074217222;start=80
Mvh
Reine
Svar på detta finns i den alldeles utomordentligt långa strängen "Ny vedpanna" från sidan 5 och frammåt
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1074217222;start=80
Mvh
Reine
Det går bra att stänga, eller strypa, slavarna, men då gäller det att komma ihåg att öppna när tekniktanken är varm, annars lär det börja koka. Jag gör så ibland när det är bråttom att få varmvatten. När du öppnar så kommer det varma vattnet att rinna över till slavarana ganska fort så att nivåerna jämnar ut sig.
Känner inte igen mig i problemet.
Har även jag en tekniktank med varmvattenslinga. Det räcker med att tanken ligger på 45-50 grader för att jag kan dusha, och det ganska så länge. Då har jag i och för sig två slingor om vardera 15 meter, en som ligger närmare botten för förvärmning.
Jag har 500 liter tekniktank och en 1300 liters slavtank. Om jag laddat ur allt så räcker det med ca 30 min full effekt innan jag kan dusha varmt.
Mina tankar är paralellkopplade och jag tror att en seriekoppling är svårt att få fungera bra.
-Har du två slingor?
-Är parallellkopplingen korrekt?
-Du har inte tempbegränsaren/blandaren felinställd?
/Jögga
Har även jag en tekniktank med varmvattenslinga. Det räcker med att tanken ligger på 45-50 grader för att jag kan dusha, och det ganska så länge. Då har jag i och för sig två slingor om vardera 15 meter, en som ligger närmare botten för förvärmning.
Jag har 500 liter tekniktank och en 1300 liters slavtank. Om jag laddat ur allt så räcker det med ca 30 min full effekt innan jag kan dusha varmt.
Mina tankar är paralellkopplade och jag tror att en seriekoppling är svårt att få fungera bra.
-Har du två slingor?
-Är parallellkopplingen korrekt?
-Du har inte tempbegränsaren/blandaren felinställd?
/Jögga
Varför välja, ska du rörpula fixa två trevägsventiler och rör emellan så kan ladda/tömma både parallellt/seriellt.
Från teknik ladda vidare seriellt till de andra två, tömma lika dvs. värmen ur dina 2x750 dras genom tekniktanken...
Mer funderingar hör av dig //Hans
Från teknik ladda vidare seriellt till de andra två, tömma lika dvs. värmen ur dina 2x750 dras genom tekniktanken...
Mer funderingar hör av dig //Hans
Klicka här för att svara