Jag har en fråga ang gamla gjutjärnsrör som vi har i källaren.
Huset är från 50-talet och vi har funderingar på att bygga om i tvättstugan. För att komma undan med att slippa byta rören ut i gatan, kan man på något sätt göra som man gör med skortsenar? Alltså ta något keramiskt ämne och "täta" dom gamla rören? Jag har hört talas om det men hittar inte någon information om det. Är det bra och vad kostar det? någon som har erfarenhet?

/jonas

Hmm... När bör man bli nervös för att rören ska brista?
Mitt hus är byggt 1946, men komunalt vatten drogs in något senare. Ska man kanske ha med ett vattenhaveri i trädgården på listan över hotande faror?

johansjostrand skrev:
Hmm... När bör man bli nervös för att rören ska brista?
Mitt hus är byggt 1946, men komunalt vatten drogs in något senare. Ska man kanske ha med ett vattenhaveri i trädgården på listan över hotande faror?
Vill inte skrämma upp dig Johan men tyvärr måste du nog ha med det på den listan. Just de husen som bygdes under och efter kriget kan innehålla diverse konstigheter när det gäller VVS-installationerna som gör att det börjar bli hög tid att se över om det är dags att göra nånting åt det.

/Mario

Även om det är sprickor och läckor i rören så brukar marktrycket hålla ihop dem. Det är när du börjar gräva upp dem det börjar läcka ordentligt. Men vattenmätaren sitter väl i huset så det är ju inte du som betalar för vattnet som rinner bort. Blir det däremot fuktigt i källaren så är det ju en annan sak.

Vårat hus är från -39 vatten och vattenledningarna var riktigt ruttna, men det märkte vi inte förrän vid dräneringen.

Hej,

Mig veterligen finns det två kvaliteter av gjutjärnsrör, formgjutna och strängpressade. Den information som jag har fått så håller strängpressade bättre. Formgjutna (sandgjutna) har en övre ring vid kopplingen där blyet ligger.

I gatan d.v.s. utanför huset har du troligvis cementrör (avlopp) + galvade eller PEH rör (plast). PEH rör började användas på 1950-talet, problemet med dessa kan vara de tidiga kopplingarna. Cementrören brukar hålla men problemet är inväxning av rötter.

Om du skall bygga om källaren behöver du inte byta rören utanför huset. Man du skall byta rören i huset om du gör ett större jobb. Att laga rören utanför huset gör man endast i nödfall om t.ex. en större mur behöver rivas. Det skall i så fall även vara möjligt att byta kallvattenrören (t.ex. skjuta in ett plaströr med mindre diameter i det gamla) mot gatan. Att endast laga avloppsrören om de ligger i samma shackt är väldigt kortsiktigt.

Har precis dragit om avoppet i min 50-tals villa. Många sköna tusen lappar gick åt... MEN vissa rör visade sig vara rätt risiga, framförallt rör som hade kontakt med luften.

Jag har passat på att byta galvaniserade vattenledningarna också... samma historia där... några var mycket rostiga. Tack och lov ser värmerören bra ut.

Tiwood

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.