13 029 läst ·
4 svar
13k läst
4 svar
Koppla ihop vedpanna med värmepump
Har idag en kombipanna (olja+ved) med inbyggd ackumulatortank på 1250 liter som värmekälla till vårt hus. Pannan står i ett uthus och värmen leds in i huset via kulvert.
Funderar nu på att installera jordvärme men vill samtidigt ha möjligheten att vedelda, både som backup vid strömavbrott och ett sätt att minska uppvärmningskostnaden. Värmepumpen kommer då stå bredvid nuvarande panna i ouppvärmt utrymme. (isolerar nog ett litet rum runt värmepumpen men vedpannan kommer stå mer eller mindre oisolerat (kan dock hållas på plusgrader))
Med nuvarande panna blir det en stor vattenvolym som ska hållas varm så man inte måste elda upp pannans vatten från några få plusgrader till 40-60 grader...
Bör man i stället sätta en ackumulatortank på returvattnet till värmepumpen med slinga från en mindre vedpanna utan ack-tank?
Någon som har erfarenhet av ovanstående och som kan ge mig lite ideer hur systemet bör se ut.
Funderar nu på att installera jordvärme men vill samtidigt ha möjligheten att vedelda, både som backup vid strömavbrott och ett sätt att minska uppvärmningskostnaden. Värmepumpen kommer då stå bredvid nuvarande panna i ouppvärmt utrymme. (isolerar nog ett litet rum runt värmepumpen men vedpannan kommer stå mer eller mindre oisolerat (kan dock hållas på plusgrader))
Med nuvarande panna blir det en stor vattenvolym som ska hållas varm så man inte måste elda upp pannans vatten från några få plusgrader till 40-60 grader...
Bör man i stället sätta en ackumulatortank på returvattnet till värmepumpen med slinga från en mindre vedpanna utan ack-tank?
Någon som har erfarenhet av ovanstående och som kan ge mig lite ideer hur systemet bör se ut.
Bygger just nu hus med liknande problematik. Huset är (tyvärr) utrustat med frånluftsvärmepump som inte gick att välja bort eftersom när jag fick klart för mig dess för/nackdelar så var allt påskrivet. Emellertid så har jag lyckats få in en vedpanna i systemet efteråt. Detta var inte lätt, flp-uslingen klarar inte att ta emot varmare vatten än 55-60 grader så det blir en blandare av något slag som reducerar tempen på vattnet från ack-tanken.
Allt är komplicerat som f-n, vissa värmepumpar kan sammankopplas med vedpannor vissa inte. Nibe har någon vpump som har dockningsmöjligheter till vedpanna.
Mitt råd är att noggrannt gå igenom förutsättningarna med tänkt leverantör före köp
Allt är komplicerat som f-n, vissa värmepumpar kan sammankopplas med vedpannor vissa inte. Nibe har någon vpump som har dockningsmöjligheter till vedpanna.
Mitt råd är att noggrannt gå igenom förutsättningarna med tänkt leverantör före köp
Ackumulatortank med "inbyggd" varmvattenberedare har även nackdelen att det magasinerade vattnet måste hålla 60 grader. Dels blir det onödigt stor vattenmängd att varmhålla på sommaren och det verkar som verkningsgraden på värmepumparna är högre vid 35 grader än vid 60.
Klicka här för att svara