3 111 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Calmar v33 pelletslucka?
Vad blir det för skillnad med den nya sidoluckan för pellets jämfört med att köra i den nedersta luckan? Är det effektivare eller är det bara av bekvämlighetsskäl? Har frågat trebema men inte fått något svar.
Hej,
Som jag fått förklarat för mig så är det av bekvämlighetsskäl främst. Man sotar helt enkelt genom den vanliga luckan och slipper bry sig att ta bort brännaren först.
Sedan åker man ju på att sota själva brännaren också, men detta ska då inte ske lika ofta.
Vidare sa de till mig att det måste vara en underförbrännande pelletsbrännare till V33, alltså typ Ecotec A4, A3.
Som jag fått förklarat för mig så är det av bekvämlighetsskäl främst. Man sotar helt enkelt genom den vanliga luckan och slipper bry sig att ta bort brännaren först.
Sedan åker man ju på att sota själva brännaren också, men detta ska då inte ske lika ofta.
Vidare sa de till mig att det måste vara en underförbrännande pelletsbrännare till V33, alltså typ Ecotec A4, A3.
För ca ett halvår sedan mailade jag till Trebema och frågade vilken verkningsgrad v33 hade med pelletsbrännare.
Fick ett mailsvar att det berodde på vilken brännare man körde med (i och för sig självklart) men att det var tex 89% med Pellex.
Så jag ställer mig frågande till att det måste vara underförbrännande brännare.
Är det inte så att det är samma fabrik som tillverkar v33 och pellex.
Så alltså borde det fungera lika bra att köra i den nedersta luckan , rent effektivitetsmässigt? Kommer inte köra så mycket pellets i den (nu iaf) , så jag vet inte om det är lönt att beställa med sidoluckan. Kommer jag att ångra mig om jag inte gör det?
Jag är ingen pelletseldare, men jag valde sidouttag när jag hörde fördelen med att slippa montera ur brännaren vid vanlig sotning. Jag vet inte men säg att man måste sota varannan dag eller kanske var fjärde, då blir det jobbigt att också behöva rycka i och ur brännaren, kanske?!
Sedan har jag fått för mig att det är enklare att montera ur brännaren ur sidouttagshålet, jämte sotluckan om man ska elda ved, det kan ju vara så att man vill skifta någon gång, kanske?!
Men visst, jag våndades också, det är ju runt 3kkr extra de vill ha...
Sedan har jag fått för mig att det är enklare att montera ur brännaren ur sidouttagshålet, jämte sotluckan om man ska elda ved, det kan ju vara så att man vill skifta någon gång, kanske?!
Men visst, jag våndades också, det är ju runt 3kkr extra de vill ha...
kan man inte montera pelletsbrännaren på en vagn för frontmontage i v33an? vid sotning dra bort gångjärnssprintarna o rulla undan den.. vid ved eldning är det ju bara att hänga dit vedluckan. är lite skeptisk till att göra x-tra hål i pannan, kanske blir kondensproblem/cirkulationsstörningar. men vill man ha det så är det ju inget som hindrar att man själv (eller en duktig svetsare) skär hål o svetsar dit en luckanslutning.
Klicka här för att svara