Jag har letat febrilt efter en täljstensugn som har anslutning för separat tilluft utifrån. (Rör är draget i plattan.)

Kan ni nämna märke och modell som har detta så vore det jättebra.

Jag har varit till återförsäljaren av Tulikivi här i Umeå och han påstod att ingen Tulikivi har sådan anslutning, men här i forumet var det någon som skrev att det visst fanns.....mysko...

Det jag söker är en täljstensugn med en vikt på mellan 1300-2000kilo.

ClasseClas
Det var ett tag sedan jag kollade på detta och vad jag minns så hade inte Tulle tilluftanslutning. Konkurrenten NunnaUuni däremot har det som option/tillbehör.
http://www.nunnauuni.com/svenska

Dålig ordning på din försäljare du :-)
Texten under kopierade jag från Gbg Brasvärme...
"Tulikivi Melica Perla
Melica är en produkt som representerar både ny design och ny teknik.
Utrustad med Tulikivis senaste förbränningssystem med möjlighet att ansluta tilluft utifrån direkt till eldstaden."

Den finns med på Tulikivis egen sida under Classico, det finns flera olika Melica men jag vet inte om alla har luftintag...

Conturas täljstenskaminer har tilluftsstos, och jag kan inte tro annat än att Handöls Sofiero också har det...

En hel del av tulikivis modeller har tilluftsanslutning utifrån. De är märkta med en rund symbol i deras katalog. Det är framförallt deras nyare modeller.

Sen är det ju frågan om det behövs eller inte??

Det finns ett tillbehör att köpa till (i vart en del av) de tulikivimodeller som saknar tilluftsanslutning. Dock måste montören bygga om asklådan lite för att möjliggöra tilluftsanslutning på dem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.