går det att kombinera ett radiatorsystem på nerdervåningen med golvvärme på ovanvåningen ?
med tanke på värmen i ev slinga ?
har en frånluftsgrunka.. ?? isf vad ligger kostnaden för "styrandet" på golvvärmen då den inte har samma ut temp på vattnet..

Håll nere radiatortemperaturen så mycket det går så att kompressorn drar lite ström.
För att kunna göra det och samtidigt få ut rätt effekt ur radiatorer så är mitt förslag att sätta in fläktkonvektorer. De funkar på ungefär samma temperaturer som golvvärme.
Jag har en fläktkonvektor i mitt garage. Där är det ca 5 + grader och fläktkonvektorn sänker radiatortemperaturen från ca 40-45 till ca 20 grader C.

klart du kan kombinera dessa.
frånluftsgrunka, är det en värmepump?

du behöver inte fläcktkonvektorer, men dom är ju effektiva (&dyra)
du kan överdimensionera de radiatorer du sak ha. eller har du redan dom & ska komplitera på övervåningen?

Jag har ett hus i sörmland, men radiatorsystemet är dimensionerat för norrland ;D

jag schuntar ut 40 gradit vatten vid -15grader.
detta ger mycket bra vrkningsgrad när man har värmepump.

har en NIBE 310 frånluftspump. med radiatorer på nerdre plan, överväger nu att inreda överplanet i ett 1+1/2 plans hus.. ca 60m2 med golvvärme. då golvvärmen ska ha mindre framledtemp , hur man löser detta.. verkar som man ska ha en shunt+cirpump+värmevakt m.m

blir inte klokare av det.. frågan är hur man mixar 2 system med olika temp..

Frågan initialt gällde radiatorer + golvvärme och det är inget problem. Att byta till konvektorer med fläkt är ETT sätt att få ner temperaturnivån på fd radiatorslingan. Lägre tempnivåer ger bättre verkningsgrader på VP, så därav kan man tänka sig ett förordande från den bransvchen.

Jag tror frågan har behandlats i någon sträng tidigare, men det man gör (för att få ner returtempen) är att, i princip, så sätter man en shunt på golvvkretsen som gör slut på radreturens något varmare vatten innan ev ytterligare påvärmning sker.

Jag tycker att man generellt skall vara försiktig med att tillföra ljudalstrande maskiner. Vi har nog med bakgrundsljud ändå i våra bostäder.

Vi är så lyckligt lottade att naturen sköter detta helt ljudlöst åt oss, även med konvektorer,

...det kostar att jävlas med naturkrafterna. ;)

ClasseClas
På en del FLVP så kan du ha 2 kretsar med egna cirkpumpar, en för radiatorvärme med sin värmekurva o en för golvvärme med sin lägre värmekurva.

Ett annat alternativ är att ställa in FLVPs värmekurva för radiatorvärme och sedan ha en extern shunt med cirkpump som tar ner värmen för gv-systemet till rätt framledningstemp. Med shunten ställer du in en max. framledningstemp (säg 35 grader) och under den tempen så följer gv-systemet den värmekurva som du kör för radiatorvärmen.

det fins fördiga enheted att göpa som innhåler en cirkpump & termostat reglerad achunt, så att du får lägre temp till golvvärmeslingorna

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.