2 241 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Just fått bergvärme - hjälp!
I dec installerades bergvärme (NIBE Fighter och 125 meter). Dessa kalla dagar har vi 15-16 grader i markplanet och nedre plan. På övre plan är det hela 18. I samband med husköpet i höstas konstaterades att isoleringen på taket är dålig (ca 10-15 cm kutterspån/mineralull). Huset är i två huskroppar så taket är stort, ca 180 kvm. Har just begärt in offerter från lösullsfirmor för att spruta in lösull. Kommer vi därefter att få det drägligt? Skall vi göra något åt fönstrena som är från då huset byggdes - 63 (tvåglas). Eftersom huset är från 60-talet har vi i vardragsrummet stora fönster - tre st på ca 170 cm x 180 cm. Kan det vara fel på bergvärmeinstallationen, dvs. att hålet är för grunt. Köparen uppgav 39.000 KWh/år med elpanna men när jag kollade med Fortum i dag var förbrukningen 45.000. Bergvärmefirman hade dock fått uppgiften 39.000 i höstas. Elementen känns dock hyfsat varma. Tacksam för tips och råd!
/M.
/M.
tyvvär verkar det nästan alltid som förra ägaren "putsar" siffrorna.. (även min skilde ca 5000Kwh)
Därför bör man bo nått några år innan man gör nått drastiskt.. Så man vet hur mycket man själv "drar" (jag drar mycket mindre vatten änn förra ägaren).
20 cm kutterspån isolerar lika bra som 7 cm Miniral ull har jag läst till mig..!
Så ni bör få det mycket bättre med tjockare mössa..!
ang fönstrerna skulle jag vänta med och se hur det blir med mössan.. fönster byts i stort sätt bara om dom är dåliga eller i rent komfort syfte (kalldrag).. Ekonomisk tar det välldigt långtid innan det har betalt sig.. jag räknade på det själv.. hamlade uppåt 23 år om jag inte minns fel.. Ev lönar det sig snabbt på dina stora fönster..
Därför bör man bo nått några år innan man gör nått drastiskt.. Så man vet hur mycket man själv "drar" (jag drar mycket mindre vatten änn förra ägaren).
20 cm kutterspån isolerar lika bra som 7 cm Miniral ull har jag läst till mig..!
Så ni bör få det mycket bättre med tjockare mössa..!
ang fönstrerna skulle jag vänta med och se hur det blir med mössan.. fönster byts i stort sätt bara om dom är dåliga eller i rent komfort syfte (kalldrag).. Ekonomisk tar det välldigt långtid innan det har betalt sig.. jag räknade på det själv.. hamlade uppåt 23 år om jag inte minns fel.. Ev lönar det sig snabbt på dina stora fönster..
Hej
Vi bor i en timmerkåk utan extra isolering. Vi kom aldrig över 14c på övervåningen vintertid
, har luftvärmepump på nedervåningen. Inte ens när vi fläskade på elementen steg det över 14c. ALLT gick upp på vinden trots att vi hade mellan 10-35cm (totalt) tjocklek på vinden med sågspån och kutterspån.
En firma vi lejde in la på 35cm cellulosa. 2 dagar senare med elementen påslagna hade vi 18c på övervåningen ;D och golvdraget hade minskat.
Så JA isolera vinden FÖRST
SEN kan du titta på fönstrena.
GLÖM inte att be dem isolera murstocken om ni ska dra igång en eldstad.
Vi bor i en timmerkåk utan extra isolering. Vi kom aldrig över 14c på övervåningen vintertid
En firma vi lejde in la på 35cm cellulosa. 2 dagar senare med elementen påslagna hade vi 18c på övervåningen ;D och golvdraget hade minskat.
Så JA isolera vinden FÖRST
SEN kan du titta på fönstrena.
GLÖM inte att be dem isolera murstocken om ni ska dra igång en eldstad.
få jag lite siffror av dig så ska jag kolla.
vad har du för storlek på pumpen?
vilka lampor blinkar & vilka lyser
vilken framlednings temp begär pumpen nu & vliken ute & inne tamp har du då?
hur står ratten på pumpen?
vilken kurva körd du på
när pumpen gått en stund (15-20min), vilken temp in & ut får du på varma & kalla sidan
vad har du för storlek på pumpen?
vilka lampor blinkar & vilka lyser
vilken framlednings temp begär pumpen nu & vliken ute & inne tamp har du då?
hur står ratten på pumpen?
vilken kurva körd du på
när pumpen gått en stund (15-20min), vilken temp in & ut får du på varma & kalla sidan
Klicka här för att svara