3 357 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Dålig murstock, vad göra?
Huset är byggt 1910 och gissningsvis är murstocken lika gammal. Det finns inga uppgifter på att den skulle vara renoverad under denna.
Murstocken har 4st pipor varav två används för eldning.
Idag finns det vedspis och öppenspis, och planer finns att montera en kamininsats i öppenspisen.
Vid senaste sotningen av öppenspisen kommenterade sotaren att det dammade ovanligt mycket ur en ventilationspipa när han drog viskan och han misstänkte därför ett "mellanväggsfel" , dvs ett läckage mellan rökkanal och ventilationskanal.
Frågan är då om det gör något eller om det måste åtgärdas omgående ?
Till saken hör att ventilationskanalerna INTE används idag, dvs det finns oss veterligen ingen ventil i murstocken inne i huset. Finns det någon är dom isåfall igenbyggda alt sitter i bjälklaget.
Finns det någon möjlighet att få murstocken godkänd vid en provtryckning med ett s.k. mellanväggsfel ?
(En förutsättning är givetvis att man förvissar sig om statusen för ventilationskanelernas ev förbindelser med huset).
Murstocken har 4st pipor varav två används för eldning.
Idag finns det vedspis och öppenspis, och planer finns att montera en kamininsats i öppenspisen.
Vid senaste sotningen av öppenspisen kommenterade sotaren att det dammade ovanligt mycket ur en ventilationspipa när han drog viskan och han misstänkte därför ett "mellanväggsfel" , dvs ett läckage mellan rökkanal och ventilationskanal.
Frågan är då om det gör något eller om det måste åtgärdas omgående ?
Till saken hör att ventilationskanalerna INTE används idag, dvs det finns oss veterligen ingen ventil i murstocken inne i huset. Finns det någon är dom isåfall igenbyggda alt sitter i bjälklaget.
Finns det någon möjlighet att få murstocken godkänd vid en provtryckning med ett s.k. mellanväggsfel ?
(En förutsättning är givetvis att man förvissar sig om statusen för ventilationskanelernas ev förbindelser med huset).
Du menar att det är helt omöjligt att få använda två kanaler från samma eldstad ?
Som okunning på området ifrågasätter jag naturligtvis varför ?
Självklart måst man se till att ventilationskanalen är igensatt alt försedd med sotlucka.
Vilket regelverk är det som styr detta om vad man får eller inte får göra ?
Är det sotarens eget tycke och smak eller vad gäller egentligen ?
Som okunning på området ifrågasätter jag naturligtvis varför ?
Självklart måst man se till att ventilationskanalen är igensatt alt försedd med sotlucka.
Vilket regelverk är det som styr detta om vad man får eller inte får göra ?
Är det sotarens eget tycke och smak eller vad gäller egentligen ?
Jag frågade sotaren i samband med sotningen men tyckte inte jag fick något vettigt svar :-/ Fick uppfattningen att han antingen inte visste eller att det inte finns några klara regler för detta.Deflas skrev:
De få svar jag fick var väldigt svävande och bara i stil med att "ventilationskanalerna måste fungera för det går åt mycket syre när du eldar". Själv tycker jag det borde räcka med att luften kommer in genom något annat hål/ventil.
Provar därför att ställa frågan här
Om inte sotaren vet så borde du byta sotare. Han måste veta eftersom att det är hans arbete att inspektera och avgöra om en skorsten är i eldningsdugligt skick.Då när jag har byggt ny skorstenar så har det inte fått vara några läckor i kanalerna. När sotaren har satt in sitt rökagregat i en kanal så fick det bara komma rök ur den kanalen inget annat var godkjänt. Men Jag har bara erfarenhet från nybygda skorstenar med 1 eller 2 kanaler. Och båda för eldning. Så det kan hända att det är annat om det är en ventilationskanal. Men jag tycker att det borde påverka draget i skorstenskanalen om den inte är tät hela vägen.
Klicka här för att svara