1 575 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Insatsrör? Lönsamt?
det kan bli dyrt och problematisk att reparera en skorsten så kanske är det värt att säkra den med ett rör? Kondensvatten kan ställa till det för mycket pengar... och röret håller ju längre än murbruk och tegel. Vet ej om det är bättre med syrafast eller röstfritt men det är skillnad på dom två olika material. Har för mej att syrafast röstar snabbare men jag är inte alls säker på det:-/
gaia
gaia
Personligen lutar jag för det mesta åt "Laga inget som inte är trasigt" och "Ändra så lite som möjligt på något som har fungerat bra i hundra år" när det gäller mitt eget hus. Av det kan man dra slutsatsen att jag inte skulle ha satt in ett rör i en frisk skorsten.
Vad det gäller det ekonomiska i att köra med låga temperaturer så tror jag att det tar lång tid innan investeringen är betald. Rätta mig gärna om jag har fel i följande: Om rökgastempen före tuberna i pannan är 600-700 grader och efter 180 grader, så ökar man verkningsgraden ganska lite på att sänka tempen ytterligare 50 grader.
Vad det gäller det ekonomiska i att köra med låga temperaturer så tror jag att det tar lång tid innan investeringen är betald. Rätta mig gärna om jag har fel i följande: Om rökgastempen före tuberna i pannan är 600-700 grader och efter 180 grader, så ökar man verkningsgraden ganska lite på att sänka tempen ytterligare 50 grader.
Det man normalt kallar rostfritt ær s.k. 304 (eller 18/8 ) med ca 18% Cr och 8 % Ni, Denna variant har begrænsat korrosionsmotstånd i t.ex. saltvatten och i sura miljøer.
Syrafast (316) ær dessutom legerat med Molybyden och har dærmed bættre korrosionsegenskaper i sura miljøer(och ær dyrare).
Sen finns det andra typer som er mera høglegerade (eller med andra tillsatser) som har bættre høgteperatur egenskaper eller motståndkraft i stark korrosiva miljøer.
M.a.o. "Syrafast" har iallmænhet bættre korrosionsegenskaper och i sura miljøer helt øverlægsna jæmført med 304.
Syrafast (316) ær dessutom legerat med Molybyden och har dærmed bættre korrosionsegenskaper i sura miljøer(och ær dyrare).
Sen finns det andra typer som er mera høglegerade (eller med andra tillsatser) som har bættre høgteperatur egenskaper eller motståndkraft i stark korrosiva miljøer.
M.a.o. "Syrafast" har iallmænhet bættre korrosionsegenskaper och i sura miljøer helt øverlægsna jæmført med 304.
Klicka här för att svara