Hej alla vvs-experter, jag har tre kalla element i huset, alla andra är varma och goa!

Vi har vattenburen värme och elpanna från CTC. Jag har luftat, bytt termostat och höjt cirkulationen till max men utan resultat. Elementen har på sin höjd blivit "okalla".
Innan vintern tömde jag hela systemet på vatten och under påfyllningen så kom jag fram till att de tre kalla elementen är dom som fylldes på sist i kedjan (om det kan vara till någon hjälp).
Nu har vi en luftvärmepump som har tagit oss genom vintern så det har inte varit någon panik, men nu när värmen förhoppningsvis kommer så tänkte jag göra ett nytt försök.

Någon som har förslag på vad som kan vara fel?

Hej
Jag har liknande problem
3 st av 8 är kalla hos mig
det roligaste är att en av de kalla
blir varm i ungefär 2 dagar, sedan
blir den kall i 2-3 dagar och sen varm igen.
Resterande 2 kalla är kalla konstant
Avluftade , spolada och stendöda
fungerade bra innan med oljepannan

mvh
Markus

Då är vi två om det i alla fall, men ingen som har förslag på en lösning? Funderar på om just de tre kalla elementen ligger på en sidoslinga där varmvattnet inte cirkulerar av någon underlig anledning....

jilted, du kanske kom på det själv. Är alla ventiler öppna?

En annan klassiker är för lågt tryck så att vattenpelaren inte når över toppen på översta radiatorn. Du behöver någon/några meter vattenpelare över översta radiatorn, räknat från expansionskärlet i källaren (om du har det i källaren, annars så att det kommer vatten i skvallerröret).

Den tredje klassikern är stumt expansionkärl. Förtrycket måste vara anpassat till systemets tryck. 0.5 bar funkar i vår 2 plans + källare. Då finns utrymme för expansion och kontraktion.

Alla ventiler är, så vitt jag vet, öppna.
Däremot kan det vara som du säger att trycket är för lågt, jag fyllde nog bara på tills sista elementet blev fyllt. Ska man fylla på tills det kommer vatten ur skvallerröret och stoppa där?

Ska kika på tryckmätaren när jag kommer hem och se vad den säger...

Kommer det vatten ur skvallerröret när du fyller på har du för högt tryck.
Blåsan i exp.kärlet kan vara paj, alt att du har för högt (vanligt problem) förtryck ( vilket leder till samma problem). Förtrycket ska vara hälften av driftstrycket. För att kolla förtrycket måste du plock loss expkärlet (du känner om det är helt vattenfyllt = paj) och låta allt vatten rinna (spruta) ut därefter mäter du förtrycket med en liten manometer som du sätter på luftnippeln på expkärlet och mäter trycket. Därefter fyller du på (med hjälp av kompressor) alt "pyser ut" luft.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.