5 339 läst ·
36 svar
5k läst
36 svar
Råd för val av uppvärmning
ja det är en bra test.pellefant skrev:när jag tidigare funderade på VP fick jag rådet av en säljare att ställa elpannan på 50 grader, öppna alla elementtermostater o köra cirkpumpen på max. vid ca minus femton grader började huset kylas ut, hans råd var att inte satsa på bergvärme eftersom VPn bara ger 50 grader. jag har enrörssystemhögtemp. värt att testa innan man börjar borra...
har man en elpatron med känd effekt ska man dra på den på max, inte på 50 grader.
den kör man fullt ös i alla radiatorer, inga strypningar.
efter 30 minuter eler en timme så ska man kolla vilken temp man har på framledningstempraturen & returtempraturen.
men måste också veta om elpatronen är tillräckligt stor för att värma huset.
om returtempraturen överskrider 55grader så kommer värmepumpen att stängas av & då blir värmepumpen en ren el panna istället för värmepump som spettsas med el.
Jag låter min Comfortzone värma varmvattnet till 60 gr eftersom jag har stort badkar. Det går utmärkt trots att jag stängt av all tillskottsel. Jag tror det har att göra men att CZ använder varvtalsstyrd compressor som ger bättre varmefaktor.CarMan skrev:
Här måste man tänka på marginalkostnaden att få några extra kW. Om jag inte minns fel brukar man rekommendera en effekt på ca 50 % av husets effektbehov. Man täcker då ca 90 % av husets energibehov över året. Att spetsa tillskottsel under några av årets kallaste dagar kostar lite i jämförelse med årsförbrukningen.CarMan skrev:
hejochhå vad det jämförs blandas och sen påstås
"en anuitetsfaktor på under 0.1 är svårt att få. Därmed är kapitalkostnaden minist 12 000kr/år." - ja så är nog fallet men detta försvinner ofta i resonemangen.
"25000kWh värme innebär då nästan 0.50kr/kWh för bara kapitalkostnaden, sen tillkommer elpriset för drivenergi, service mm." - och då har du räknat snällt (en normalvilla drar ca så mycket inklusiver 5-7000kWh hushållsel)
I nyare hus så görs det inte av med de stora mängder energi för varmvatten och värme som det eg skulle behövas för att komma upp i de glädjekalkyler som annonserna visar
"sen tillkommer elpriset för drivenergi, service mm" - helt riktigt.
Folksam, som fått betala en del av dessa kostnader (de struntar i om det är VP eller vedspis, de ser bara kronorna flyga) har belyst detta. Det är också konstigt att i alla sammanhang när man går kalkyler på tekniska installationer så lägger man in underhållskostnader (ofta välgrundade erfarenhetssnittvärden) på några % av investerat kapital. Men ack nej inte i värmekalkyler och spec ej på kapitaltung värmeproduktionsteknik i villasammanhang.
Mitt råd till Skoglund är att först kolla på vad som kan göras för att slippa producera en massa kWh i onödan (eftersom by-59 så torde det finnas potential) Det kanske finns roligare saker att göra för hundra lök? Sen gäller andra förutsättningar än dagens för det som måste produceras.
priset blir aldrig "exakt 53 öre i Linköping" annat än i specifika fall då energiförbrukningen är "exakt" 26000 kWh/år. (Löses ur formeln [5200 +0,33*X]/X = 0,53)
såhärlångt går det att följa, men sen kommer, tycker jag, jämförelser med dellösningar in.
"en anuitetsfaktor på under 0.1 är svårt att få. Därmed är kapitalkostnaden minist 12 000kr/år." - ja så är nog fallet men detta försvinner ofta i resonemangen.
"25000kWh värme innebär då nästan 0.50kr/kWh för bara kapitalkostnaden, sen tillkommer elpriset för drivenergi, service mm." - och då har du räknat snällt (en normalvilla drar ca så mycket inklusiver 5-7000kWh hushållsel)
I nyare hus så görs det inte av med de stora mängder energi för varmvatten och värme som det eg skulle behövas för att komma upp i de glädjekalkyler som annonserna visar
"sen tillkommer elpriset för drivenergi, service mm" - helt riktigt.
Folksam, som fått betala en del av dessa kostnader (de struntar i om det är VP eller vedspis, de ser bara kronorna flyga) har belyst detta. Det är också konstigt att i alla sammanhang när man går kalkyler på tekniska installationer så lägger man in underhållskostnader (ofta välgrundade erfarenhetssnittvärden) på några % av investerat kapital. Men ack nej inte i värmekalkyler och spec ej på kapitaltung värmeproduktionsteknik i villasammanhang.
Mitt råd till Skoglund är att först kolla på vad som kan göras för att slippa producera en massa kWh i onödan (eftersom by-59 så torde det finnas potential) Det kanske finns roligare saker att göra för hundra lök? Sen gäller andra förutsättningar än dagens för det som måste produceras.
priset blir aldrig "exakt 53 öre i Linköping" annat än i specifika fall då energiförbrukningen är "exakt" 26000 kWh/år. (Löses ur formeln [5200 +0,33*X]/X = 0,53)
såhärlångt går det att följa, men sen kommer, tycker jag, jämförelser med dellösningar in.
klarar den att värma varmvattnet till 60 grader utan att spetsa med elpatronen?BJohan skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden