Har ställt många frågor på detta forum men har nog aldrig varit så oviss som jag är nu!

Utgångsläge
----------
77m2 + 77m2 källare. Kombipanna från 1998 i mycket gott skick! Oljeverkningsgrad ca 95%. Husets värme & varmvattenbehov 18000 kWh. Ca 2 kbm /år
Köper olja för ca 6400 kronor m3.
Total värmekostnad inkl sotare & brännarservice = 13500:-

Alt 1
----------
Thermia BeQuem 12 eller 15D i vedsidan
Investeringskostnad. Ca 25000:-
80% verkningsgrad = 4,5 ton pellets
1800:- /ton www.hjd.nu ger med sotning en årskostnad på ca 9300:-
PayOff = 6 år

Alt 2
----------
Baxi Eurofire i oljesidan
Investeringskostnad. Ca 20000:-
90% verkningsgrad = 4 ton pellets
1800:- /ton ger med sotning en årskostnad på ca 8400:-
Bra verkningsgrad. Något krångligare askhantering
PayOff = 4 år

Alt 3
----------
Thoshiba Luft/Luft + olja
Investeringskostnad. Ca 20000:-
Producerar ca 9000 kW/h av uppvärmingen enligt andras erfarenhet i liknandede hus.
Oljeförbrukningen borde sjunka med ca 50%. Hur mycket el går åt för detta?

Alt 4
----------
Baxi Solo Innova + 2 kbm ack
Investeringskostnad. Ca 80000:-
20 m3 ved. Köps kapad, kluven & hemkörd för 4500:-
PayOff = 9 år

Hade nog tatt alt 1...

Jag som inte är så arbetsskygg hade nog valt Alt 2. ;) Man får ju aska ur lite oftare om man eldar i oljedelen. Som vedeldare ser jag inte det som arbete...

Rekommenderar Baxi att man sätter deras brännare i oljedelen i din panna alltså?

tjenare
funkar pannan du har tillfredställande hade jag komleterat med en luft/vatten pump o ev.solfångare
ps. ska du ha en bra pellertsbrännare kolla in värmebaronen

Alt. 1: går ju bort pga kostnaden.
Alt. 2: sparar ca 5000 kr/år jämfört med utgångsläket och skall betala investeringen på 20 000 --> payback ca 4år.
Alt. 3: Om du hade haft elvärme och kombinerat med luft/luft så hade besparingen kanske blivit 9000-3000=6000 kwh (konst cop=3).

Med oljepannan tror jag besparingen från luft/luft pumpen minskar då stilleståndsförlusterna ökar.

Hur länge kan du köpa olja till det priset? :o

Förstår våndan:
Så länge du får tag i billig olja så är kostnaden per kWh ca 6400/(9960*0,9)=0,7 kr/kWh

Alt 1 ca 0,7kr/kWh
Alt 2 ca 0,6 kr/kWh

Alt 3 (årscop=3 tror jag ej på, säg 2,5)

[20000*0,12+9000/2,5*1kr]/9000 = 0,7 kr/kWh

T
Kanske ett alternativ till (nr 4 då ):
Luft/vatten pump för vår/sommar/höst och den gamla oljepanna som värmebackup när det är som kallast.
Har du kollat detta alternativ och räknat på detta för din kåk?

det va som fn,
man kanske får höja lite (på den provocerande siffran)
men vad händer mätt över året/åren (nedisning, försmutsnung tex)

Nä nä frasse.Det är 2,5 kW,inte COP 2,5.De säger värmeeffekt 2,5 vid -20 för att folk ska tro att det är COP,men det är det alltså inte.Försök till vilseledande,som tydligen lyckats.

cop 2,5 blir 2,5 kw vid -20 grader, 1kw in 2,5 ut ;)

Alltså.. Luft/vatten lösningen är helt värde lös..!

Tok för dyrt. kontra vinsten. Visst funkar kanske bra i vissa hus där man absolut inte har något val men själv blev jag helt klart besviken.

Om jag skulle köra med Luft/Vatten så kommer det kosta runt 110 Tusen kr (Nibe´s nya).. Bergvärme runt 140 tusen (Nibe/Thermia)..

Dessutom var ju Johan intresserad av en lösning för runt 20-25 tusen..!

Oj! Många svar! Trevligt!
sveno skrev:
Rekommenderar Baxi att man sätter deras brännare i oljedelen i din panna alltså?
Nja, egna teorier. Men Nibe city uppvisar ju mycket god verkningsgrad enligt många. Och min panna har ju exakt samma oljeeldstad
El_-micke skrev:
Ska du ha en bra pellertsbrännare kolla in värmebaronen
Verkar vara en robust pjäs som är helt klart intressant. Dock faller jag för Eurofires PLC-styrning som verkar mycket trevlig. Fler tillverkare borde haka på trenden...
frasse_E skrev:
Hur länge kan du köpa olja till det priset?
Baserat på senaste oljeleveransen, minus 20%
Per-Erik skrev:
Dessutom var ju Johan intresserad av en lösning för runt 20-25 tusen..!
Johan var intresserad av att sänka sin kostnad med en vettig lösning som står sig ett tag framöver. Jag är mycket intresserad av pelletseldning. Är hyffsat händig och intresserad av tekninska ting. Men det kommer inte på tal att investera i något som inte gått ihop sig inom fem år, och det verkar ligga på håret vad jag än väljer.

Det brinner ju inte i byxbenen riktigt ännu...Kan man kanske invänta bättre lösningar och lägre priser inom några år? Eller blir det ännu dyrare? En bekant föreslog fjärrvärme. En snabb kalkyl visade att det skulle HÖJA min årskostnad med 2000:- + en investering på 40000:- Inget för mig alltså!

Tack för tipsen och kom gärna med fler!!!!

johansjostrand skrev:
Nja, egna teorier. Men Nibe city uppvisar ju mycket god verkningsgrad enligt många. Och min panna har ju exakt samma oljeeldstad
Hm, Baxi har ju en lista över vilka pannor brännaren går att sätta in och var man ska sätta den, men just på din panna (Nibe Combi VX?) står det inte var man ska sätta den...
BAXI:s lista:
http://www.baxi.se/visa_produkt.asp?produktid=87

Men det kommer inte på tal att investera i något som inte gått ihop sig inom fem år, och det verkar ligga på håret vad jag än väljer.
Med tanke på vilken kostnad du har nu så innebär det väl i praktiken att du inte kan investera så värst stora belopp?

I det här fallet utgår man ifrån en kostnad på 13500kr/år och har en utrustning som är beprövad och bör ha 10år kvar av sin livslängd. De förslag som getts på värmepump innebär en installationskostnad på runt 120000 (svårt att komma under 100000 i alla fall). Värmepumpen bör inte förutsättas ha en längre livslängd än 15år och med en del ränta i kalkylen (ingen har väl 120000kr på ett räntelöst konto i 10år eller kan låna pengarna utan ränta?). Därmed blir anuitetsfaktorn (den andel av investeringskostnaden som ska betalas årligen) ca 0.1, eller 12000kr/år. Dessa 18000kWh får därmed en kapitalkostnad på 0.67kr/kWh, till detta kommer drivel. Helt obegripligt hur man kan få ihop en sån kalkyl enligt mig. Som tidigare inlägg säger så brinner det ju inte i knutarna, men känner du att du är beredd att lägga den tid som krävs för veckounderhåll vid pellets så tycker jag du ska satsa på alternativet med brännare i vedeldstad med hänsyn till askhanteringen. Jag tror inte att det blir någon stor skillnad i praktisk verkningsgrad mellan brännare i oljeeldstad och vedeldstad då beläggningar byggs upp snabbare i oljedelen och ger en snabbare sänkning efter rengörning jämfört med vedeldstaden där verkningsgraden blir mer jämn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.