Min kompis skall flytta till Stockholm och huset han har i Hällnäs skall han ha kvar. Doch vill ha ha underhållsvärme...

Han har ett vattenburet system med radiatorer.
Pannan är en väl fungerande CTC 630 ved/olja från -73.
Han har införskaffat el-patron som han vill montera för att vara säker på värmetillförseln medan har inte är i huset.

Nu till frågorna.
På vilket rör borde han koppla in el-patronen? Stigar, retur eller påfyllningsröret nertill på pannan?
Något annat han borde tänka på?

I dag har han en cirklationspump på stigarledningen och el-patronen har en egen cirkulationspump. Han har ingen ack-tank och expansionssystemet är slutet med exp.kärl på 40 ltr.
Han vill ha en underhållsvärme på cirka 5-10 grader.

Hej Roger!

Jag är ingen expert, och kan mycket väl ha fel.
Jag hade kopplat tillopp till EP på någon koppling ovanför eldstaden.
Returen hade jag kopplat in på röret som går till exp. kärl.
Egen CP.

Mitt resonomang: Låt vattnet "skikta" sig i pannan. Då behöver han bara värma en del av vattnet i pannan. Inga onödiga förluster genom eldstaden. Sakta hastighet på CP för att inte röra om vattnet.
Som sagt, bara en amatörs funderingar!

Ja, kanske det är alternativet som gäller, fast jag hade för mig att det skulle vara bra att använda pannvolymen som Ack-tank.

Varför det?

AlfM skrev:
Varför det?
Nä i och för sig, kanske meningslöst så länge man enbart kör på el...?

Ju mer jag tänker på det.
Varför koppla in pannan överhuvudtaget?.
Tilloppet på EP på radiatorreturen före den går in i pannshunten.
Retur på EP på stigaren efter pannshunten. Mot radiatorena alltså.
En avstängningsventil på radiatorreturen som tvingar all vatten genom EP. (OBS, ingen på stigaren också, för då måste han installera en säkerhetsventil till.)
Då klarar han sig med en CP.
Sedan sätter han termostatet på EP på 70-80 grader.
Installerar ett inomhustermostat som han kopplar i serie med termostatet på EP. Inomhustermostatet sätter han sen på 4-5 grader.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.