Skall bygga nytt, installerar golvvärme, IVT 490 (med fjärrmodulen IVT 630) med frånluftsåtervinning.
Måste man i respektive rum ha "små fula" ventilationshål (typs Fresh 90) för tilluft utifrån eller kan man lösa detta på något annat sätt?? Trodde nämligen att jag skulle slippa dessa, men tydligen inte ....
Är som ni märker inte helt 100%-insatt i detta så hjälp mig gärna och förklara närmare ....
Tack!

kanske lite sent men det finns lite funderingar

har du sett strängen trägolv och golvvärme?
likaså knackningar?
ogillar själv hål i vägg och allrahelst i komb med golvvärme
föredrar riktiga till o frånkanaler/don så att det går att hålla koll på ventilationen
funderat på (överdimensionerade) konvektorer och bra isol istf golvvärme?

Nej, jag har inte läst något om detta innan (tanken har inte ens slagit mig att jag behövde dessa "hål" :-[)
Nej, golvvärme är ett av kraven från min kära sambo så det är nog tyvärr uteslutet.
Kan man lösa detta "bekymmer" på något sätt?

går "inte" pga att trä lever med fukt- och tempändringar :'(
nja kanske inte så allvarligt
jag kan ej hur man löser så det inte blir glipor med tiden

Man kan ersätta friskluftsintagen med fönsterventiler, dvs smala öppningar i karmen. De syns knappt. Möjligen kan det bli kraftigare undertryck i huset, men det är oftast inget större problem. Möjligen kan man få sämre drag om man eldar i någon eldstad som tar förbränningsluften från rummet.

OK.
Men det går inte på något vis att få det via tex. sin IVT490 (eller liknande maskin). Man måste alltså på ett eller annat sätt ha ventiler på väggen eller fönsterkarmen som ventilerar?

Att ta in luft vid fönstrena är ingen bra idé om du har golvvärme. Det blir lite kallras ändå vid fönster om man inte har radiatorer och detta kommer troligtvis bara att förstärka detta.

En lösning är ju att ha FTX-system, dvs både tilluftsdon och frånluftsdon. Men då måste du ha ett litet bostadsaggregat för detta.

Med tilluftskanaler får man andra nackdelar, t ex damm och pollen i kanalerna. Inget för allergiker alltså. Eller också får man rengöra kanaler och filter ofta. Man ska i så fall se till att ha plastkanaler eftersom zinken i spirokanalerna skapar fria radikaler tillsammans med syre, - canserrisk! Bästa luften får man med friskluftsintag, sedan får man acceptera lite golvdrag de kallaste vinterdagarna. Jag tycker inte det är något större problem dock.

Greenturtle,

jag blir lite nyfiken på vad du ska göra.

Bygger du själv eller köper du ett hus? Köper du ett ska ju hustillverkaren leverera ett fungerande system.
Förmodar då att du ska fixa det själv.

Vart tar du frånluften?
-kök, wc, dusch, tvätt.
Vart ska tilluften komma ifrån?
-allrum, vardagsrum, sovrum mm. Sätt en ventil i varje rum utmed ytterväggarna, dock ej i samma rum som frånluft.

Anlita en ventkille för dim av frånluftskanaler mm samt kontroll av undertyck etc.

Vad finns det för underlag för detta?

Med tilluftskanaler får man andra nackdelar, t ex damm och pollen i kanalerna. Inget för allergiker alltså. Eller också får man rengöra kanaler och filter ofta. Man ska i så fall se till att ha plastkanaler eftersom zinken i spirokanalerna skapar fria radikaler tillsammans med syre, - canserrisk!
- pollen och damm:
vari skulle skillnaden ligga???
Troligen är det i praktiken precis omvänt det du säger, ty med ett (bättre) filter på ett ställe så får man troligen tom bättre filtrering än om man har filter vid varje hål.

- fria radikaler, referens/källa tack

Dina argument i detta fall luktar anknytning till en viss typ av uppvärmning/återvinning. :o

Vi (bl.a Boverket) har under åren tom påtvingat oss normer för hur (bra) ventilationen skall vara. Som ett led på den vägen har vi tvingats till i praktiken mekaniskt styrd tilluft. Och för att kunna styra så blir det billigare/enklare om man har bara ett hål/kanal in och ut.
Nu håller vi på och vrida utvecklingen tillbaka (tycker jag) gm att ta upp hål lite här och var i väggar och fönster. Härvid tappar vi kontrollen över flödena (och skapar kallras ibland). Vindtrycket, och dess variationer, i sig gör att alla antagna flödesmängder i dessa hål sannolikt blir något helt annat än vi tror.
...voffö gö di på detta vise

Man skall inte framhäva bättre totalekonomi genom att gå ner i kostnad och funktion på delfunktioner/-kostnader. ???

Jag har själv väldigt god erfarenhet av Liljengrens självreglerande ventiler (Velco). God erfarenhet av trevligt inomhusklimat, vill säga. Skall sätta dessa på nya huset.
Dessa ventiler är då främst tänkta för frånluftsventilation.

http://www.liljengrens.se

Varför inte byta ut IVT:n och ta en fjärrvärmeväxlare och ett FTX agg. istället?
Vi står inför samma val som du, men vi är just nu inne på en fjärrvärmeväxlare och ett enkelt F agg. (dvs med tilluftsvent. i väggarna)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.