5 765 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Calmar V33 vs. CTC V35
Nu har jag kommit så långt i mitt val av vedpanna att jag väljer mellan Calmar V33 och CTC V35. ;D
De känns som ganska likvärdiga pannor. CTC har något mindre eldstadsvolym men och andra sidan något längre vedträ-längd.
Har Ni på forumet några erfarenheter av de bägge modellerna som gör att Ni kan rekommendera endera pannan?
Synpunkter mottages tacksamt! Tack på förhand!
De känns som ganska likvärdiga pannor. CTC har något mindre eldstadsvolym men och andra sidan något längre vedträ-längd.
Har Ni på forumet några erfarenheter av de bägge modellerna som gör att Ni kan rekommendera endera pannan?
Synpunkter mottages tacksamt! Tack på förhand!
gissar av konstruktion att ctc är enklare att sota. Calmar anges ha något högre verkningsgrad men det kanske jämnar ut sej om man sotar ctc oftare
.
I eldstadsbotten på ctc ligger det en bit gjutjärn ( där gaslågan kommer ut till brännkammare under) som kanske tål slitage bättre än en keramikplatta. Skulle köpa ctc om den inte var för liten för vårat hus (behöver minst 40kW så det blir nog Atmos till slut).
Det är bara mina personliga funderingar utan något stöd av erfarenhet.....
gaia
I eldstadsbotten på ctc ligger det en bit gjutjärn ( där gaslågan kommer ut till brännkammare under) som kanske tål slitage bättre än en keramikplatta. Skulle köpa ctc om den inte var för liten för vårat hus (behöver minst 40kW så det blir nog Atmos till slut).
gaia
gaia skrev:gissar av konstruktion att ctc är enklare att sota. Calmar anges ha något högre verkningsgrad men det kanske jämnar ut sej om man sotar ctc oftare.
gaia
Det är inte gjutjärn.Det är en plåt bit. En kompis på jobbet som har en ctcv35 säger att det är noga att den är ren.
Plåtbiten ligger i botten av brännkammare liksom i stället för asklåda. Fex Baxi och andra har den delen tillverkat av keramik. Den ska hållas fri från aska, så klart. I ctc ligger det en reel plåtränna som man kan plocka ut och tömma/rensa.Andreas_Hansson skrev:
Den gjutjärnsbiten jag skrivit om ligger inbyggd i keramiken mellan vedkammare och förbränningskammare där man brukar ha sekundärluftdysor. Det ser ut som en bit med rektangulär hål i och genom detta hål kommer lågorna ner mot plåtbiten i botten. Jag har sett det på mässa 2005 i Malmö där man visade en tom ctc 35V och jag var rätt säker att det var gjutjärn :-/. Tyckte att det var en smart och hållbar detalj som kanske förlänger livet på keramiken som får annars mycket stryck just på detta ställe
gaia
Tjena Kruger, Gaia, Hansson mfl,
Calmar har sekundärdysor i plåt, typ 3mm mellan vedmagasinets keramik och brännkammaren.
Det är nog detta som skiljer på denna punkt.
Sotningen går nog på ett ut, tror jag bör tilläggas.
Brännkammaren (jag har V33) plockar jag ut och dammsuger upp askan med Grovis, det är jätteenkelt att bara dra ut denna, men man måste förstås tänka sig för och inte vara för burdus, det är ju keramik.
Jag valde bort CTC:n p.g.a den mindre eldstaden, har du läst denna sträng:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1074217222;start=0
Oavsett vilken panna det blir, lycka till!
Hälsn Dedden
Calmar har sekundärdysor i plåt, typ 3mm mellan vedmagasinets keramik och brännkammaren.
Det är nog detta som skiljer på denna punkt.
Sotningen går nog på ett ut, tror jag bör tilläggas.
Brännkammaren (jag har V33) plockar jag ut och dammsuger upp askan med Grovis, det är jätteenkelt att bara dra ut denna, men man måste förstås tänka sig för och inte vara för burdus, det är ju keramik.
Jag valde bort CTC:n p.g.a den mindre eldstaden, har du läst denna sträng:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1074217222;start=0
Oavsett vilken panna det blir, lycka till!
Hälsn Dedden
Det är inte en armering som jag ser detAndreas_Hansson skrev:
Jag skulle nästan kalla det ett "munstycke" om det var en brännare vi pratade om ... :-/
rätt svårt att beskriva den detaljen som dessutom syns den inte på några ctc bilder eller ritningar. Den nämns inte ens i instruktionen så det kanske är deras "nyaste lösning"?
gaia
CTC saknar turbulatorer, som tydligen sitter i konvektionsdelen för att reglera rökgastemperaturen till önskad temperatur. Är det dåligt?
Den är dock Svanenmärkt om det nu är någon fördel...
Tack för länken Dedden, jag har gått igenom den...
Anledningen att jag tittar på CTC är just den mindre vedvolymen(!).
Om man uppfyller acc.volym enligt Svanen-metoden (18xeldstadsvolym) så är man berättigad skattereduktion på max. 15000:- vid installation av biobränsle-anläggning i nybyggd villa. Problemet med V33 för mig blir att tanken blir svår att få plats med i pannrummet (18x120=2160) tanken 2500liter. V35 däremot ryms gott och väl (18x105=1890) Då kan jag välja en rektangulär 2000liters tank!
Den är dock Svanenmärkt om det nu är någon fördel...
Tack för länken Dedden, jag har gått igenom den...
Anledningen att jag tittar på CTC är just den mindre vedvolymen(!).
Om man uppfyller acc.volym enligt Svanen-metoden (18xeldstadsvolym) så är man berättigad skattereduktion på max. 15000:- vid installation av biobränsle-anläggning i nybyggd villa. Problemet med V33 för mig blir att tanken blir svår att få plats med i pannrummet (18x120=2160) tanken 2500liter. V35 däremot ryms gott och väl (18x105=1890) Då kan jag välja en rektangulär 2000liters tank!
Jag vet att det är fel att dimensionera vedanläggningen efter vad som ryms i pannrummet.
Det är dock svårt att veta vilket effektbehov jag kommer få i mitt nybygge (170m2 i småland)... Jag har jämfört lite vad Ni andra här på forumet har så jag vet nog ungefär.
Egentligen har jag bestämt mig för Calmarpannan då jag tror den passar mig bättre men innan dess vill jag kolla ifall folk rekommenderar CTC framför V33.
Det är dock svårt att veta vilket effektbehov jag kommer få i mitt nybygge (170m2 i småland)... Jag har jämfört lite vad Ni andra här på forumet har så jag vet nog ungefär.
Egentligen har jag bestämt mig för Calmarpannan då jag tror den passar mig bättre men innan dess vill jag kolla ifall folk rekommenderar CTC framför V33.
Klicka här för att svara