Hur stort arbete är det och vad kan kostnaden bli för att byta ut direkt-el till vattenburen värme i ett suterränghus på totalt ca 250 kvm? ???

Vad ska du ha för värmekälla, fjärrvärme, bergvärme etc ? Vanliga radiatorer eller golvvärme?

Jag tänkte ha Bergvärme.

Golvvärme vore trevligt men jag antar att det blir dyrt om man ska få ner i det i plattan eller att det bygger för mycket på höjden om man ska lägga det ovanpå.

Vanliga radiatorer kommer det nog att få bli och sedan konvertering till golvvärme i badrum när det är dags att renovera dem.

Energiförbrukning idag?
Familj idag, om 5, 10 år?
Finns det alternativ? som fjv
Har Du (inte bara försäljarna) gjort kalkyler? och även på alternativen
Har du återvinning av ventluft idag?
Funderingar på att förbättra ventilationen?

eftersom ditt hus är så stort och tydligen några år på nacken så är bergVP ett alternativ, men definitivt inte det enda

Jag uppfattar det som om du frågar vad det kostar att konvertera från direktverkande el till ett vattenburet system. Jag har hört någonstans att ett riktmärke är ca 5 000:-/element (beroende på hur smidigt det blir med rördragningarna). Att konvertera till vattenburet ger ju dig frihet att välja mellan flera olika sätt att värma upp huset (tex fjärrvärme, bergvärme, pellets, ved etc). Har man direktverkande el kan man ju bara komplettera med andra värmekällor. Hur och när konverteringen till vatteburen värme ska ske blir kanske för de allra flesta en ekonomisk fråga och det här beslutet påverkas också av vilken värmekälla man väljer. Vi resonerade så här vi vår husrenovering; Vi har ingen möjlighet att välja fjärrvärme och ingen plats för ved- eller pelletspanna. Återstår då bergvärme. Men vi gör av med förhållandevis lite el (under 20 000 kvh) och tillsammans med investeringen att gå över till vattenburet system skulle investeringen aldrig kunna gå att räkna hem. Så vi kompletterade vår kakelugn och Roslagsspis med en järnspis i köket och en luft/luftpump samt en varmvattenberedare med solvärme.

Jag är nyfiken på dessa kostnader då jag idag står i begrepp att köpa ett hus som har direktel. Jag vet inte exakt elförbrukning idag men 30-40 000 kWh tror jag att vi skulle hamna på i det huset.

Fjärrvärme finns inte som alternativ.

Pellets tror jag kommer att bli för utrymmeskrävande.

Olja är jag nog inte intresserad av att investera i, av flera olika skäl.

Kvar står Bergvärme eller finns det andra vettiga alternativ?

Vi köpte hus förra året som var ganska stort (300+ kvadrat). Värmekällan var direktel och de tidigare ägarna hade förbrukat ca 36-41000 kWh/år. Det gamla vattenburna systemet var tyvärr borttaget. Vi funderade precis som du på olika värmealternativ. Bergvärme inkl borrning, nya rör och radiatorer skulle hamna kring lite knappt kvarts miljon. Ett annat alternativ var luft-luftvärmepumpar och behålla den gamla varmvattenberedaren.

Fick in offertar på dubbla Panasonic E9 varierande från 36-64000 !

Valde att köpa värmepumparna och fick dem inmonterade aug -04. Elleverantören skrev ned den preliminära elförbrukningen till 26100 kWh och som det ser ut nu så slår vi det med hästlängder, ev hamnar vi nu kanske under 20000 kWh. Återbetalningstiden blir kring 2½-3 år och då har vi fått 5 års garanti. ;D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.