3 862 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Räcker en frånluftsvärmepump?
Jag har velat hit och dit, och antagligen(?), dragits med i den allmäna bergvärmehysterin när det gäller uppvärmningen av vårt kommande hus. Har först tänkt bergvärme, men läst lite och det kanske inte bara är guld och gröna skogar (utom möjligtvis för försäljarna).
Det jag ställer mig frågande till (eller snarare jag har ingen aning) är om man verkligen klarar av att värma upp ett hyfsat stort hus ordentligt med en flvp, utan att behöva ha elpatronen gåendes längre perioder?
Förutsättningarna är ett två-vånings sutteränghus i lättbetong på runt 240 kvm. Huset ligger strax utanför Borås. Vi kommer att ha ganska bra med isolering i plattan, troligtvis 300 mm.
Ytterväggarna skall ha ett U-värde på 0,21-0,23, och vi kommer att isolera taket ordentligt. Vattenburen golvvärme i hela huset, och som jag tänkt ftx-ventilation (om det går att kombinera dessa? har faktiskt dålig koll). Jag är inte främmande för en separat accumulatortank, och vi tänker nog inte ha något bubbelbadkar.
Räcker det verkligen med en flvp? Och vad kan man räkna med för årsförbrukning av el med en bra dimensionerad vp? ??? ???
Det jag ställer mig frågande till (eller snarare jag har ingen aning) är om man verkligen klarar av att värma upp ett hyfsat stort hus ordentligt med en flvp, utan att behöva ha elpatronen gåendes längre perioder?
Förutsättningarna är ett två-vånings sutteränghus i lättbetong på runt 240 kvm. Huset ligger strax utanför Borås. Vi kommer att ha ganska bra med isolering i plattan, troligtvis 300 mm.
Ytterväggarna skall ha ett U-värde på 0,21-0,23, och vi kommer att isolera taket ordentligt. Vattenburen golvvärme i hela huset, och som jag tänkt ftx-ventilation (om det går att kombinera dessa? har faktiskt dålig koll). Jag är inte främmande för en separat accumulatortank, och vi tänker nog inte ha något bubbelbadkar.
Räcker det verkligen med en flvp? Och vad kan man räkna med för årsförbrukning av el med en bra dimensionerad vp? ??? ???
Hej!
Jag har ett hus på 232+40 (garage). Jag har visserligen legat lite högt på elpatronen, men det har varit en inställningssak. Jag har comfortzone FLVP och bor nära Bollebygd. Jag tror inte du tjänar in en bergvärmeanläggning.
Läs lite under Comfortzone tråden, så kan du se vad jag hade innan i elpatronsdrift och vad jag har nu.
VP har gett ca: 96 kw de senaste dygnen och jag har haft en elpatronsdrift på ca: 20 kw och då har det varit mellan -6 till -15° de senaste dagarna. Det tar många år att tjäna in en bergvärme anläggning om man ser på de siffrorna.
// Olof
Jag har ett hus på 232+40 (garage). Jag har visserligen legat lite högt på elpatronen, men det har varit en inställningssak. Jag har comfortzone FLVP och bor nära Bollebygd. Jag tror inte du tjänar in en bergvärmeanläggning.
Läs lite under Comfortzone tråden, så kan du se vad jag hade innan i elpatronsdrift och vad jag har nu.
VP har gett ca: 96 kw de senaste dygnen och jag har haft en elpatronsdrift på ca: 20 kw och då har det varit mellan -6 till -15° de senaste dagarna. Det tar många år att tjäna in en bergvärme anläggning om man ser på de siffrorna.
// Olof
som sagt så är det hysteri i bergvärme branschen!Abuquir skrev:Hej!
// Olof
låter som du ska bygga nytt?
har du tänkt på ytjordvärme?
en frånluftsvärmepump ger mycket liten effekt, max 4kw resten spetsar den med el !!!
ytjordvärme är extremt billigt att instalera vid nybygnation! & det är lika hör verkningsgrad som på en bergvärme anläggning !
jag kör bergvärme i ett 200m2 hus bygt 69, huset är tillägsisolerat på vinden & i vissa delar av fasaden (halva ungefär, resten är tegel)
jag har platta på mark i 2 tredjedelar av huset & då pratar vi om ingen eler minemal isolering under plattan då huset är byggt 69. golven ligger sedan direkt på plattan
Jag förbrkade nu i februari 45kw/dygn inklusive hushållsel & då har jag en inomhus temp på 21 grader.
tror du fortfarande att du vill ha en frånluftsvärmepump så köp det, i annat fall räkna på ytjordvärme! & tänk på att överdimensionera radiatorsystemet. det är det du tjänar storkovan på!
Carman, hur stor värmepump har du? Vilken årsförbrukning har du?
Eftersom du citerar Abuquir antar jag att du jämför din energiförbrukning med honom. Hans VP har producerat 96 kWhm dvs förbrukat ca 30 kWh (värmefaktor minst 3 i CZ, upp till 4,5 pga varvtalsstyrd kompressor) samt tillskott på 20 kWh. Detta under ett mycket kallt dygn. Till detta kommer hushållsel. Hans årsförbrukning kommer uppskattningsvis att ligga runt 10 000 kWh! Det är mycket bra siffror för ett så stort hus. Svårslaget även med berg/markvärme anser jag. Åtminstone till samma installationskostnad som CZ.
Eftersom du citerar Abuquir antar jag att du jämför din energiförbrukning med honom. Hans VP har producerat 96 kWhm dvs förbrukat ca 30 kWh (värmefaktor minst 3 i CZ, upp till 4,5 pga varvtalsstyrd kompressor) samt tillskott på 20 kWh. Detta under ett mycket kallt dygn. Till detta kommer hushållsel. Hans årsförbrukning kommer uppskattningsvis att ligga runt 10 000 kWh! Det är mycket bra siffror för ett så stort hus. Svårslaget även med berg/markvärme anser jag. Åtminstone till samma installationskostnad som CZ.
Jag trodde han mena att hans vp dragit 96kw/dygn.BJohan skrev:Carman, hur stor värmepump har du? Vilken årsförbrukning har du?
så var det kanske inte
Jag har en 8,5ke pump
Jag vet inte min årsförbrukning, men senaste dygnet har pumpen dragit 32kw + hushålls el på 20kw
pumpen har då levererat ca 120 - 140 kw
ingen elpatron har behövts & då snackar vi -20 grader i sörmland.
Nej, nej!
Värmepumpen hade gett runt 90 till 100 kw/ dygn och elpatronerna låg väl mellan 10-22 kw (om jag inte minns helt fel) Nu pratade jag om flera dagar och det gör ganska stor skillnad ifall det finns lite sol på dagtid. Kolla bilden:

Värmepumpen hade gett runt 90 till 100 kw/ dygn och elpatronerna låg väl mellan 10-22 kw (om jag inte minns helt fel) Nu pratade jag om flera dagar och det gör ganska stor skillnad ifall det finns lite sol på dagtid. Kolla bilden:

Bergling skrev:Jag har velat hit och dit, och antagligen(?), dragits med i den allmäna bergvärmehysterin när det gäller uppvärmningen av vårt kommande hus. Har först tänkt bergvärme, men läst lite och det kanske inte bara är guld och gröna skogar (utom möjligtvis för försäljarna).
Har du bestämt dig för vad det blir för pump?
Hej Bergling!Bergling skrev:
Jag skall ju helst inte påverka dig i valet av värmepump, men jag tittade på hur du hade tänkt att bygga ditt hus och så och med tanke på att vi inte ligger alltför många mil ifrån varandra så är min personliga uppfattning att en Comfortzone är ett utmärkt val ifall du väljer en sådan. Inget trassel med med att borra eller gräva ner slang. Bara installera och koppla in frånluften, klart!
//Olof
Högerklickar du på bilden kan du spara den på skrivbordet och sedan kan du använda i stort sett vilket bildbehandlingsprogram som helst att kolla/förstora bilden med.
Hur som helst så är grön inne temperatur
röd= utetemp
Gul= framledningstemperatur golvslingor
blå= returen golvslingor
Lila= Värmepumpens frånluft
Det jag har upptäkt är att givarna visar ca: +1 grader fel och jag har inte justerat dem.
Mellan kl 17 och 20 ser man att returen är högre än framledingstemperaturen vid 2 tillfällen och det beror på att shunten ändrar och värmer varmvattnet istället.
När den lila grafen är lite hackig med ca 1 timmes mellanrum så frostar värmepumpen av.
Mellan kl14 och 22:30 så har pumpen varit avstängd, utom då den har producerat varmvatten.
Hoppas att du förstår något av vad jag har skrivit.
/Olof
Hur som helst så är grön inne temperatur
röd= utetemp
Gul= framledningstemperatur golvslingor
blå= returen golvslingor
Lila= Värmepumpens frånluft
Det jag har upptäkt är att givarna visar ca: +1 grader fel och jag har inte justerat dem.
Mellan kl 17 och 20 ser man att returen är högre än framledingstemperaturen vid 2 tillfällen och det beror på att shunten ändrar och värmer varmvattnet istället.
När den lila grafen är lite hackig med ca 1 timmes mellanrum så frostar värmepumpen av.
Mellan kl14 och 22:30 så har pumpen varit avstängd, utom då den har producerat varmvatten.
Hoppas att du förstår något av vad jag har skrivit.
/Olof
Som du ser ute till vänster så är det ca: -13 grader ute och då är det ju ganska klart att pumpen jobbar för fullt. 5KW+ eventuellt någon elpatron. Mellan 2 och 3 på natten ser du att den först har startat en elpatron för att senare lägga till ytterligare en eller 2 st. Jag antar att den har lagt på ytterligare 2 st. Så totalt ger pumpen då 11 kwh. Fram till ca: 6:30 då någon i familjen har tagit sig en dusch.
När den jobbar med 5 kwh, så behöver den frosta av efter ca: 1 timme. Annars så jobbar den längre tid innan den frostar av.
När den jobbar med 5 kwh, så behöver den frosta av efter ca: 1 timme. Annars så jobbar den längre tid innan den frostar av.
Jag får hem en gubbe från IVT på tisdag som skall lämna ett par förslag. Jag antar att han föreslår bergvärme, det var vad vi pratade om när jag träffade honom.
Jag har inte helt avskrivit CZ, jag får ta och ringa dem och höra vad de har att säga.
Jag har inte helt avskrivit CZ, jag får ta och ringa dem och höra vad de har att säga.
Klicka här för att svara