Ska bygga nytt nyfunkishus och har lite funderingar ang. ventilationen.
Detta är inkluderat i köpet än så länge: IVT 490 med frånluftsåtervinning, IVT 630-modul för fjärrvärme, ventiliation via Fresh 90 (hål i väggen).

Helst skulle jag vilja slippa dessa ventilationshål i varje rum, hur gör jag då? Har läst en del om F och FTX system här på forumet men inte riktigt fattat vad det är, kan någon förklara närmare? Läser man så verkar du de flesta förespråka ett FTX-system vid nybygge. Om jag måste köpa till något för att slippa dessa ventilationshål i resp. rum och få mekanisk tilluft, vad skall jag köpa då? Priser? Måste man dra separata ventilationstrummor för det i så fall? Vart/hur placerar man hålen för tilluften då?

Om ni vore mig, hur skulle ni göra då?

Ursäkta min okunskap på detta område  :-[. Dock så inser jag nu först att detta med god ventilation är väldigt viktigt ....

Det går att ersätta friskluftsventilerna typ Fresh med springventiler i fönsterkarmarna. Dom syns knappt. Tilluft via kanaler skulle jag akta mig för pga risk för damm och pollen. Inget för allergiker i alla fall.

Fjärrvärme är väl det mest ekonomiska man kan ha, så välj det i första hand. Men om du satsar på enbart frånluftsvärmepump kan du försöka byta ut IVT490 mot Comfortzone CE50. Den ger mångdubbelt mer i besparing eftersom den är på 5 kW jämfört med IVT490:s 2 kW.

BJohan skrev:
Fjärrvärme är väl det mest ekonomiska man kan ha.
motivera svaret !!!
jag hävdar motsatsen!
min motovation är att när man betalt alla avgifter så är man inte långt ifrån vad elen kostar/ kW

håller helt med på pumkten om frånluftsvärmepumpen

För ca sex år sedan funderade jag att satsa på bergvärme, och jag fann då att fjärrvärme och pellets var mest kostnadseffektivt. Jag kanske inte är helt uppdaterad men har kollat nu.

I skriften "Värme i Sverige 2004" utgiven av Statens energimyndighet står följande på sida 12:

"För en villa (20 MWh värme netto per år) utgör fjärrvärme resp eldning med pellets de konkurrenskraftigaste alternativen enligt beräkningarna"

På sidan 39 står det:
"Fjärrvärme och pellets kostar i genomsnitt minst av de jämförda teknikerna med drygt 16 000 kr/år i totalkostnad. Dyraste alternativ är värmepump med 22 000 kr/år.

http://www.stem.se/WEB/STEMFe01.nsf/V_Media00/8754B159B51C7B41C1256EC3002B3E6D/$file/varme_2004.5.pdf

I skriften finns en gedigen genomgång av energimarknaden och uppvärmningsalternativ både för villor och flerbostadshus. De har funnit att det endast för bostadshus med mycket högt energibehov är lönsamt med en investering av värmepump (läs bergvärme). I jämförelsen finns inte frånluftsvärmepump eller FTX med.

För bergvärme har man räknat med investering på 120 000 kr och drift och underhåll på 1000 kr/år. För pellets 65 000 kr resp 1000 kr/år.

Det finns också ett beräkningsark att ladda hem:

http://www.stem.se/WEB/STEMEx01Swe....p;MenuSelect=B8B182FB52B3AA79C1256DB2004A722F

I ditt fall var det väl inte aktuellt med bergvärme utan frånluftsvärmepump eller FTX. Om man i beräkningsarket ändrar siffrorna för värmepump till 40 000 kr i investering och 150 % verkningsgrad kommer man ganska nära IVT490 i kalkylen. Och se! Då är frånluftaren nästan lika ekonomisk som fjärrvärme! ( Återbetalningstid på 6,2 år jämfört med 6,1 år) Om man sätter in 20 000 kr och 120 % verkningsgrad kommer man nära FTX. Återbet tid 5,8 år, dvs mer ekonomisk än fjärrvärme! Om man sätter in 70 000 kr och 300 % verkningsgrad kommer man nära Comfortzone CE50.
Och vinnaren är.....

COMFORTZONE

Återbetalningstiden är 5,6 år

Du hade rätt Carman! FTX mer lönsamt än fjärrvärme men inte lika lönsam som Comfortzone CE50.

Ursäkta att jag inte var helt påläst...

Det finns säkert många åsikter om denna kalkyl. Bl a kan man ju fråga sig hur stor förbrukning man har när anläggningen är återbetald. Ett bra sätt, tycker jag är att beräkna totala kostnaden under investeringens livslängd, t ex 15 år, inkl den el man köper. Då innebär fjärrvärme lägre totalkostnad än FTX men CE50 ger lägst totalkostnad.

Forfarande väldigt villrådig hur jag skall göra.

Vad är ett FTX-system? Kan jag köra det med den konfigurationen jag specade ovan? Om det inte går, vad måste jag då köpa till (märke/modell)? Skall som sagt köra fjärrvärme (ett måste pga kommunen) så några andra alternativ till det finns inte.
Mitt mål är som sagt att få så god ventilation som möjligt i mitt nybygge utan tilluftskanaler i väggen (typ Fresh 90).

Hej

På energimyndighetens sida finns ett excel blad EHMIL 04 för att räkna på kostnader och återbetalningstid med olika uppvärmningssystem
MVH L-Å

Har kollat lite på IVT's hemsida. Är IVT TA450 eller alternativ att köpa till (http://www.ivt.se/dokumentarkiv/pdf/Manual_TA450_Proj-0510-1-6.pdf) eller är jag helt ute och simmar då eller?
Som sagt, tidigare är det "bestämt" att jag skall har IVT490 med fjärrvärmemodulen IVT630 ....
Någon som vet vad denna TA450 kan kosta?

Till GreenTurtle

Ett FTX-system är ett mekanisk till-och frånluftssystem. Detta innebär att du har ett litet luftbehandlingsaggregat som du drar kanaler från med tilluft till sovrum och vardagsrum samt att du har frånluft i kök, badrum och tvättstuga. Du kan ta till vara på värmen från frånluften så att du inte behöver värma uteluften lika mycket.

Ett F-system innebär endast mekanisk frånluft dvs frånluft i kök, badrum och tvättstuga. Då kommer tilluften in via tex fresh 90 don.

Nackdelen med till-och frånluftssystem kan som sagt vara donen, men det går ju att sätta bakkantsdon så man slipper ngt i taket i sovrum och vardagsrum.

Förstod du? Eller vad vill du veta mer om?

OK, polleten börjar trilla ner nu i alla fall ;D

Men om jag då som i mitt tidigare inlägg, kör med IVT 490 + 630 + TA450, blir det overkill eller är det rätt metod? Jag menar 490 klarar ju frånluftsåtervinning också precis som TA450, men inte tilluft (börjar bli mycket att hålla reda på)! Blir det kaka på kaka?

Som sagt, är detta korrekt och vad kostar en TA450 i så fall?

Tack...

Haje skrev:
Hej,

Det är många som anser att Comfortzones FVP är den bästa på marknaden och att den ger 5KW effekt. Detta är säkert rätt men tittar på energin man kan få från den ger den inte 5 KWh/timma om man räknar in avfrostningstiden. Jag såg för någon vecka sedan någon som presenterade snygga diagram över avluftsstemperaturen. Antar man att den ger 5 KW när frånluftstempen är -15 grader och att den inte ger något under avfrostningstiden som verkar vara 15 minuter/timma så hamnar max energi på 3/4 av 5KWh/timma=3,75 KWh/timma. Inte illa men lätt att luta sig. Tacksam om någon kan rätta mig om jag har fel i denna tanke.

PS. 2 frågor till Comfortzone ägare, Vilket fabrikat är det på scrollkompressorn? och är ackumulatortanken rostfri??? DS.

/Haje ???
Du har fel Haje. Som exempel har jag ett dygn i vintras där jag konstaterade att värmepumpen producerade 103 kWh på ett dygn, dvs 24 timmar. Effektiv gångtid hos kompressorn var 21 timmar. Under de 21 timmarna var alltså genomsnittseffekten 4,9 kW. Då ska man veta att varmvatten aldrig värms vid full effekt, utan med ca 3 kW vid reducerat varvtal. Detta för att hålla COP på en hög nivå. Värmepumpen producerade alltså mer än 5 kW vid värmning av radiatorvatten. Producerad effekt kan dock variera mht fuktinnehållet i luften. Jag har även ställt frågan till CZ innan jag beställde och de hävdar att det är nettoeffekten som är 5 kW inkl avfrostningsperioderna.

Jag tror att CE50 har en Copeland scrollkompressor på 1,7 kW.

Ackumulatortanken är inte rostfri. Det var något som jag undrade över innan jag beställde. CZ hävdar som många andra att den inte behöver vara rostfri eftersom det är ett slutet system där inget syre kan komma in. Den kan alltså inte rosta. Varmvattnet värms i en genomströmningsvärmare av koppar.

Det är riktigt Bjohan, man brukar tala om dött vatten eller systemvatten. Hur lång tid det tar innan det blir "dött" vet jag inte riktigt. Den tunna hinnan med eventuell rost som bildas på insidan är helt ointressant i sammanhanget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.