Jag fick en liten "knick" på golvvärme slangen vid läggning, dvs, slangen böjde sig i 90 grader.

Man kan se en liten böjanvisning på slangen men inget brott.

Vad göra, byta ut eller chansa ?

Jag har för mig att jag har hört att PEX skall vara självläkande, men vet inte om det gäller golvvärmeslang?

(Provtryckning kommer att ske innan gjutning)

Jag skulle byta ut slangen helt. Vi råkade också "knicka" till golvvärmeslangen på förra huset. Genomströmningen av vattnet minskade betydligt och vi var tvungna att byta ut hela slangen.

mvh
David

Inga problem med knäckar på röret. PEX är i princip omöjligt att knäcka så att det blir sprickor eller läckor. Den lilla inbuktningen som blir efter knäcken är heller inget du behöver bry dig om, ifall nu inte röret har blivit helt platt. Känner du dig väldigt osäker kan man återställa PEX genom att långsamt värma upp det tills det blir glasklart och sedan låta det svalna, men det är ingen lösning att rekommendera oerfarna. Det är lätt att bränna röret.

Gör några stöd kring "knäcken" eller sätt på ett metallknä.

Johan Gunverth skrev:
Inga problem med knäckar på röret. PEX är i princip omöjligt att knäcka så att det blir sprickor eller läckor. Den lilla inbuktningen som blir efter knäcken är heller inget du behöver bry dig om, ifall nu inte röret har blivit helt platt. Känner du dig väldigt osäker kan man återställa PEX genom att långsamt värma upp det tills det blir glasklart och sedan låta det svalna, men det är ingen lösning att rekommendera oerfarna. Det är lätt att bränna röret.

Gör några stöd kring "knäcken" eller sätt på ett metallknä.
Proffs med tränade ögon och fingrar kan både bedömma skadan och fixa skador. Som amatör tycker jag man gör klokt i att byta slingan. Det handlar om någon tusenlapp i kostanad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.