Hej!
Köpte ett hus för knappt två år sedan med en jordvärmepump IVT Greenline på 4Kw. (Har en elförbrukning inkl hushållsel på ca 15 0000 kWh/år) Anläggningen installerades 1996. Nu har kompressorn lagt och frågan är hur jag ska göra.
- Byta ut kompressorn (15-20'). Enligt IVT-ombudet är det dock inte säkert att det är möjligt. FInnns ev inte reservdelar. Till detta kommer att anläggningen troligen är underdimensionerad för vårt hus. Dessutom uppgav skaderegleraren på försäkringsbolaget att en ny kompressor inte är anpassad för det kylmedium som finns i min anläggning och att det kan bli proble pga detta.
- Uppgradera till en större värmepump. Då måste mer slang ner i jorden vilket tillsammans med en helt ny pump kostar mer (80-90').
- Byta till annan typ av värmepump typ luft till vatten.

Nån som har ett bra tips hur man ska resonera. Helst vill man ju inte lägga ut alltför mycket pengar samtidigt är det ju viktigt att lösningen håller i ett tag framöver.
/Hubbe

Hur lång är markslingan?

Tyvärr vet jag inte hur lång slangen är. Ska kolla med tidigare ägare. Men det mesta talar för att den måste förlängas.
/Hubbe

Första tanken gäller ju förstås kompressorbyte, och hur mycket försäkringen tar. Vet inte IVT om det är möjligt att byta kompressor så får dem mycket snabbt ta reda på det tycker jag. Går det inte få tag i rätt reservdel på mindre än 10 år så talar ju allt för att det inte blir IVT nästa gång. Verkar som en otrolig kapitalförstöring att behöva byta hela anäggningen.

Någon mer med fler kloka synpunkter!?
/Hubbe

Om du måste komplettera med mer slang kostar det 30kr/m plus moms inkl.slang nerplöjd och färdig.
Säga att du måste lägga ner 250 m till, kostar under 10000:-. En Nibe 7kW (då har du uppgraderat ordentligt) går på 33800:- på Rinkaby. Alla anslutningar finns där till ditt befintliga värmesystem. 80´- 90´? jag får inte ihop det. Dessutom borde du kunna kräma försäkringsbolaget på lite för din IVT. Om du kan göra det själv (det gjorde jag) så spar du en fin hacka.

Pedersen,
Grävde du ner slangen själv också? Hur gjorde du med elen?
/Hubbe

Slangen plöjdes ner av en firma. Priset var 30kr/m plus moms. 450 meter slang så trädgården såg ut som västfronten efteråt. Jag hade redan en trefas med huvudbrytare framdragen, så allt som behövdes var en meter kabel.

tråkigt med haveriet :'(
tyvärr är det väl nu efter ett antal år som pumparna kreperar, så om man ska satsa på värmepump ska man nog räkna på en livslängd på max 10 år, å då blir kanske inte besparingen så stor som säljarna vill påskina(skinna?)

om kompressorn havererat så byter du den till en bråkdel av kostnaden mot vad en ny komplett värmepump kostar!

du skrotar väll inte bilen när däckna är slut?
Men om det nu är så att det inte finns reservdelar så måste du byta pumpen, men varför ska du förlänga markslingan? vad hade du för in temp som lägst förut?

rätta mig om jag har fel, men enligt konsumentköplagen så måste man väll hålla reservdelar i 10 år
borde ju gå att skaka fram reservdelar, då deta är ett känt fel på just din modell !!!

Jämför du kompresson med däcken? Jag skulle vilja göra en jämförelse med motorn.... ;D

Fredrik i Trollhättan skrev:
Jämför du kompresson med däcken? Jag skulle vilja göra en jämförelse med motorn.... ;D
en motor håller bilens livslängd, den räknar man inte med att få byta

en kompressor håller inormala fall halva värmepumpenslivslängd, man byter altså kompressoe en gång & nästa gång den går så byter man hela värmepumpen, men man byter aldrig kolektorslangen!!!

CarMan skrev:
en motor håller bilens livslängd, den räknar man inte med att få byta
Vad kör du för bil? :o

Fredrik i Trollhättan skrev:
Vad kör du för bil? :o
på 60 talet renoveram man motorer, i dag håller dom bilen ut !
jag är bilmek!
har du kört slut på nån motor nån gång?

jag har kört slut på en motor, en opel! vevstaken genom blocket och kylaren... efter "bara" 18000 mil!! men de var ju en opel förståss... byt till vedeldning eller pellets i stället

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.