4 821 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Fungerar självcirkulation med cirk.pump i vägen?
Värmesystemet i mitt hus är från början anpassat för självcirkulation. Cirkulationspump monterades in 1996, och det var väl på tiden kanske... Det är med andra ord mycket grova ledningar som ligger med ca 5 cm nivåskillnad.
När det blåser och ruskar ute som idag och man är rädd att elen ska slockna, slår tanken mig om självcirkulationen fungerar även idag. Alla termostaterna är ju alltid fullt öppna, och shuntmotorn frikopplas med en liten knapp så den är ju enkel att vrida upp för fullt. För att upprätthålla värme i pannan eldas den då naturligtvis med ved. Men blir det kanske problem eftersom cirkulationpumpen sitter ivägen på stigaledningen? Eller självcirkulation kanske inte fungerar överhuvudtaget med shunt och termostater?
När det blåser och ruskar ute som idag och man är rädd att elen ska slockna, slår tanken mig om självcirkulationen fungerar även idag. Alla termostaterna är ju alltid fullt öppna, och shuntmotorn frikopplas med en liten knapp så den är ju enkel att vrida upp för fullt. För att upprätthålla värme i pannan eldas den då naturligtvis med ved. Men blir det kanske problem eftersom cirkulationpumpen sitter ivägen på stigaledningen? Eller självcirkulation kanske inte fungerar överhuvudtaget med shunt och termostater?
Cirkulationspumpen bör inte vara något problem, den ger inte speciellt stort motstånd. Shunt och termostater var ju också ok, ser ingen anledning till varför det inte skulle fungera. Dock finns ju inget som slår att prova det praktiskt...
Troligtvis fungerar det ganska dåligt, pumpen är troligtvis en centrufugalpump (ger motstånd) och termostaterna har betydligt mindre genomströmningsarea en de gamla vreden som fanns tidigare. Så jag skulle nog vara glad om jag fick någon självcirkulation över huvudtaget.
Jag har provat precis det under en halv vinter. Det fungerade hyfsat. Vi fick inte riktigt samma höga temp som före, men ändå acceptabelt. Förutsättningarna är ungefär samma. Gammalt hus, grova rör, moderna radiatorer med termostaventiler, cirkulationspump på framledningen.
Kul med lite reaktioner!
Naturligtvis är det ju jättelätt att testa. Det har bara inte blivit av. Men då finns det kanske hopp om värme om det blir strömlöst i stugan!
Men nåt varmvatten lär det ju inte bli, eftersom jag har plattvärmeväxlare...
Naturligtvis är det ju jättelätt att testa. Det har bara inte blivit av. Men då finns det kanske hopp om värme om det blir strömlöst i stugan!
Men nåt varmvatten lär det ju inte bli, eftersom jag har plattvärmeväxlare...
Klicka här för att svara