2 291 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Ni med FTX. Vad värmer ni huset med?
Vi är rådvilla när det gäller uppvärmningen av huset vi håller på att bygga. Det är ett 1-plans på 195kvm plus 55kvm garage och allt med golvvärme.
Ventilationen är en FTX-installation från VillaVent.
Ibland funderar vi på markvärmepump och ibland är vi inne på pelletspanna för att nästa dag vara inne på en elpanna.....???
Hur har ni andra resonerat och funderat?
Enligt energikalkylen vi fick med huset så är maximalt effektbehov för huset (och garaget) ungefär 7Kw vid minus 25grader, om nu detta är av intresse....
Ventilationen är en FTX-installation från VillaVent.
Ibland funderar vi på markvärmepump och ibland är vi inne på pelletspanna för att nästa dag vara inne på en elpanna.....???
Hur har ni andra resonerat och funderat?
Enligt energikalkylen vi fick med huset så är maximalt effektbehov för huset (och garaget) ungefär 7Kw vid minus 25grader, om nu detta är av intresse....
Håller på och velar med om jag ska ha FTX (Thermovent) eller ej. Jag kommer att värma med fjärrvärme samt komplettera med kamin. Offerten för FTX ska komma in denna vecka. Vad betalar ni för FTX installerad och injusterad i ett enplanshus?
Om det är så att ni har lägre tempkrav i garaget:
- så kan man tänka sig att ta golvreturen (del av) från huset och skicka till garagegolvet. Detta för att få ner returtempen, vilket är positivt för nästan alla uppvalternativ.
- och då kan man försumma effektbehovet (obs effekt !) för garaget (det får bli lite kallare där de kallaste dagarna)
Har man väl gjort detta så återstår kanske 5 kW (bra isolerat hus detdär)
och då kommer vi in på religion och vad vi tror om framtida priser.
Hursomhaver, ett system mindre känsligt för framtida prishöjningar är:
överdimensionerad solfångare och en liten vattenmantlad (med hög andel värme till vattnet) pelletskamin och en rätt utformad ack
Detta alternativ är mer effektivt ju lägre returer man lyckas skapa.
- så kan man tänka sig att ta golvreturen (del av) från huset och skicka till garagegolvet. Detta för att få ner returtempen, vilket är positivt för nästan alla uppvalternativ.
- och då kan man försumma effektbehovet (obs effekt !) för garaget (det får bli lite kallare där de kallaste dagarna)
Har man väl gjort detta så återstår kanske 5 kW (bra isolerat hus detdär)
och då kommer vi in på religion och vad vi tror om framtida priser.
Hursomhaver, ett system mindre känsligt för framtida prishöjningar är:
överdimensionerad solfångare och en liten vattenmantlad (med hög andel värme till vattnet) pelletskamin och en rätt utformad ack
Detta alternativ är mer effektivt ju lägre returer man lyckas skapa.
Är den lösningen vi är inne på. FTX, acctank med elpatron och vattenmantlad pelletskamin (80% till tanken och 20% ut i rummet). Solfångare om pengarna räcker, annars får vi ta det senare.Yondalar skrev:
Var inne på en pelletspanna först, men eftersom vi ändå vill ha en kamin så insåg vi att en panna skulle bli för dyrt för våran plånbok.
kul Konsulten, (jag förstår att du inser detta
vad tror du om nedan, vilket jag skrivit om tidigare men det tål upprepas för att det skall blir rätt (ekonomiskt) )
och då vidare på detta med "överdimensionerade" solfångare, där jag tycker att det finns enklare och bättre lösningar än man har idag och marginalintäkt/marginalkostnad för någon extra panel är bättre än för totalen
med "överdimensionerad" menar jag mera än några kvadrat för sommarvarmvatten, för att väsentligt bidra till uppvärmningen vår och höst och då kanske inte göra något hett varmvatten alls (dvs inte 60-65 grader, utan bara ge uppvärmning och förvärmning vv )
då får man en solfångare som normalt torrkokar sommartid (det kan aldrig vara bra för anläggningen i längden)
detta kan helt undvikas om man har en ack med tex två solslingor (slingorna förbinds på utsidan eller har ett T-rör mellan sig som går ut gm manteln) och soligaste dagarna sommartid matas solfångaren med varmt vatten från den övre slingan. Verkningsgraden blir då så låg på solfångarna att man klarar sig från kokning.
Skulle det vara så att vi inte har någon tappning av varmvatten (bortrest) och stekande sol i flera dagar så kan man köra solfångarna på nätterna och tömma acken på värme.
För att bli riktigt oberoende av shejkar och Vattenfall så behövs det en liten eldstad också, och det börjar komma mer o mer, typ vattenmantlade kaminer
..och reptilhjärnan och plånboken blir tillfredställda
och då vidare på detta med "överdimensionerade" solfångare, där jag tycker att det finns enklare och bättre lösningar än man har idag och marginalintäkt/marginalkostnad för någon extra panel är bättre än för totalen
med "överdimensionerad" menar jag mera än några kvadrat för sommarvarmvatten, för att väsentligt bidra till uppvärmningen vår och höst och då kanske inte göra något hett varmvatten alls (dvs inte 60-65 grader, utan bara ge uppvärmning och förvärmning vv )
då får man en solfångare som normalt torrkokar sommartid (det kan aldrig vara bra för anläggningen i längden)
detta kan helt undvikas om man har en ack med tex två solslingor (slingorna förbinds på utsidan eller har ett T-rör mellan sig som går ut gm manteln) och soligaste dagarna sommartid matas solfångaren med varmt vatten från den övre slingan. Verkningsgraden blir då så låg på solfångarna att man klarar sig från kokning.
Skulle det vara så att vi inte har någon tappning av varmvatten (bortrest) och stekande sol i flera dagar så kan man köra solfångarna på nätterna och tömma acken på värme.
För att bli riktigt oberoende av shejkar och Vattenfall så behövs det en liten eldstad också, och det börjar komma mer o mer, typ vattenmantlade kaminer
..och reptilhjärnan och plånboken blir tillfredställda
Vi har också ett villavent aggregat och värmer huset med pellets, funkar kanon. Pelletspanna tar han om ventillationen i pannrummet i källaren (Endast pannrum) då pellets suger mer luft än den gamla oljepannan. Tillsammans har inomhus klimatet förbättrats med 1000%!
mvh plexi
mvh plexi
Byggt 1876 storlek 230m2.
mvh plexi
mvh plexi
Klicka här för att svara