4 783 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Kallrasskyddet hjälper inte, vad göra?
Hej
Kallrasskyddet vid vår köksfläkt verkar inte hjälpa. Vi har kunnat konstatera att det fungerar som det ska. Alltså det öppnar och stänger sig ordentligt. Skyddet ser ut som en tunn liten plastskiva med invändiga "vingar". Kanske är det egentligen inte konstigt om en sådan liten plastbit inte hjälper. För det gör den inte!! Det går att känna hur den vintertid iskalla luften rinner ner på spisen och ner på (hu!) golvet.
Alla förslag på förändring är välkomna!
hälningar Fiddeli
Kallrasskyddet vid vår köksfläkt verkar inte hjälpa. Vi har kunnat konstatera att det fungerar som det ska. Alltså det öppnar och stänger sig ordentligt. Skyddet ser ut som en tunn liten plastskiva med invändiga "vingar". Kanske är det egentligen inte konstigt om en sådan liten plastbit inte hjälper. För det gör den inte!! Det går att känna hur den vintertid iskalla luften rinner ner på spisen och ner på (hu!) golvet.
Alla förslag på förändring är välkomna!
hälningar Fiddeli
Du får nog förklara hur din ventilation ör uppbyggd i övrigt (till frånluft mm). Hur din imkanal är utformad typ av hus mm.
Kan ju vara så att du har ett väldigt kraftig undertryck i huset, vilket medför kallras på ställen som dessa.
Kan ju vara så att du har ett väldigt kraftig undertryck i huset, vilket medför kallras på ställen som dessa.
hej 
jo, det slog mig här på morgonen, efter att fått svar på min andra fråga att det skulle kunna vara ett undertryck som orsakar detta. Vi bor i ett en och enhalv plans hus från 72 med frånluftsventiler i bad och tvättrum samt en fläkt i köket. Det mekaniska som finns är alltså fläkten i köket, den har en egen liten "skorsten" på taket. De övriga frånluftsventilerna är samlade till ett centralt placerade "kanal/utrymme".
Jag har insett behovet av tilluft i sovrummen på ovanvåningen och inköpt husets första tilluftsventil (om man bortser från den i skafferiet) ...
Huset har en oisolerad platta på mark, med platonmatta ovanpå. Väggarna är vanliga, m mineralull.
Vad är en imkanal?
hälsningar Fiddeli
jo, det slog mig här på morgonen, efter att fått svar på min andra fråga att det skulle kunna vara ett undertryck som orsakar detta. Vi bor i ett en och enhalv plans hus från 72 med frånluftsventiler i bad och tvättrum samt en fläkt i köket. Det mekaniska som finns är alltså fläkten i köket, den har en egen liten "skorsten" på taket. De övriga frånluftsventilerna är samlade till ett centralt placerade "kanal/utrymme".
Jag har insett behovet av tilluft i sovrummen på ovanvåningen och inköpt husets första tilluftsventil (om man bortser från den i skafferiet) ...
Huset har en oisolerad platta på mark, med platonmatta ovanpå. Väggarna är vanliga, m mineralull.
Vad är en imkanal?
hälsningar Fiddeli
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
fiddeli skrev:hej
Vad är en imkanal?
hälsningar Fiddeli
Imkanal kallas den pipa/rör där spisfläkten är ansluten.
Hoppas din tilllutsventil kommer att förbättra det hela.
I och med att du endast stoppar in en ventil så kan du få problem med att det upplevs som kalldrag genom denna. man skall helst ha flera så man inte drar igenom 100% av all luft genom en ventil.
Ett lätt/billigare sätt om man har fönster är att skära bort små bitar av fönstrets tätningslister och på såsätt skapa små springor för tilluft.
Har du någonsin tagit ut kallrasskyddet och gjort rent det (t.ex att handdiska skyddet)? Ganska ofta så blir damm+matfett duktiga dammråttor som gör att spjället inte går igen ordentligt. Och din lilla skorsten- har du någon "hatt" på röret till köksfläkten uppe på taket eller är det bara ett rör rakt upp i det blå, då får du ju ner snö/vatten när det regnar, och när det är svinkallt ute kan du få kondens nere vid backspjället, som då fryser till när du stänger av fläkten, alltså bör du fixa till en plåthatt i så fall.
Sen kan det ju vara så att du också kör badrumsfläkt, och som du har beskrivit ditt problem, är chanserna ganska stora att din separata imkanal (röret i taket) då matar ner den kalla luften mot ditt kallrasskydd.
Sen kan det ju vara så att du också kör badrumsfläkt, och som du har beskrivit ditt problem, är chanserna ganska stora att din separata imkanal (röret i taket) då matar ner den kalla luften mot ditt kallrasskydd.
Klicka här för att svara