Abuquir skrev:
Jag förstår inte hur det kan vara off topic? Större grejer drar mer än mindre och i slutändan har det nog dragit mer.

Nu har jag iaf fått min elmätare installerad till VP:en

OT, då det inte pasar unter trådrubriken, jag skulle också vilja ha en separat elmätare, är lite avensjuk :P

Abuquir skrev:
Jag förstår inte hur det kan vara off topic? Större grejer drar mer än mindre och i slutändan har det nog dragit mer.

Nu har jag iaf fått min elmätare installerad till VP:en

nja, så grejor bahöver tilskots el, stora grejor klarar sig utan.

Jag har nibes effekt diagrem framförmig & försöker jämföra en 5 & en 7 & en 8,5

vid en KB på 0 grader & VB på 45 får vi följande siffror.

5KW pumpen drar 1,42 kW
7kW pumpen drar 2,05 kW
8,5kW pumpen drar 2,4kW

den stora pumpen drar nästan 1kW mer.

vid samma tampraturen levererar pumparna följande:

5kW pumpen ger 5,22kW
7kW pumpen ger 7,67kW
8,5kW pumpen ger 9,13kW

5kW pumpen har altså ett COP på 3,67
7kW pumpens COP blir 3,74
& 8,5 pumpen får 3,96 i COP

så den mindre pumpen drar mest ström & får mest gångtimmar & framförallt mest tilskotsel, som drar ner årsCOP nått fruktansvärt.

CarMan skrev:
OT, då det inte pasar unter trådrubriken, jag skulle också vilja ha en separat elmätare, är lite avensjuk :P
Jasså, var det så du menade, okej.
Jag fick installerat elmätaren och nollade pumpen, efter första dygnet upptäckte jag att den hade nollat alla andra värden som jag hade ställt in och då hade elpatronen dragit 9 kwh under natten. Nu är det iaf åtgärdat så jag skall väl slippa att se en massa eltillskott i framtiden. ;D

CarMan skrev:
nja, så grejor bahöver tilskots el, stora grejor klarar sig utan.

Jag har nibes effekt diagrem framförmig & försöker jämföra en 5 & en 7 & en 8,5

vid en KB på 0 grader & VB på 45 får vi följande siffror.

5KW pumpen drar 1,42 kW
7kW pumpen drar 2,05 kW
8,5kW pumpen drar 2,4kW

den stora pumpen drar nästan 1kW mer.

vid samma tampraturen levererar pumparna följande:

5kW pumpen ger 5,22kW
7kW pumpen ger 7,67kW
8,5kW pumpen ger 9,13kW

5kW pumpen har altså ett COP på 3,67
7kW pumpens COP blir 3,74
& 8,5 pumpen får 3,96 i COP

så den mindre pumpen drar mest ström & får mest gångtimmar & framförallt mest tilskotsel, som drar ner årsCOP nått fruktansvärt.
Rickard på www.varmepumpsforum.com har elmätare som du kan köpa relativt billigt.
Installera en sådan så får vi se vad som drar mest. Fast det kanske inte funkar så bra ändå eftersom vi har olika hus och de drar olika mycket/ år.

Det är ju alltid svårt att säga vad som är bäst i slutänden, bergvärme kontra frånluft. Eftersom jag har en frånluftare så blir jag lite partisk och du har ju din bergvärme som du naturligtvis tycker är bättre.

Eftersom jag installerade min själv så blev det inte så blodigt ändå och då kunde inte en bergvärmanläggning matcha priset. Avskrivningstiden tycker jag är för lång på en bergvärme anläggning. Värmepumpen kommer antagligen vara slut innan allt har betalt sig och då får man ju hoppas på att man kan använda borrhålet igen. Till nästa värmepump.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.