Hej, vi har oxå byggt Varbergshus, har en Contura 690 kolla på den. Den värmer bra o är jättesnygg omålad.Inte så många som har den för den kom ut 2004.
Om man tänker installera en eldstad (och elda lite i den förstås) så är det i princip omöjligt att räkna hem en berg/jord anlägning på under 15 år. Jag har en nibe 360 och en contura 670 som jag eldar ca 4 m³/år. Jag har haft en elförbrukning på 7500 kwh från1/11-30/4 inklusive hushållsel vi är 2 vuxna + 2 barn tvättar nästan varje dag och huset är på 200 m². Jag vill påsta att med en brgvärme anläggning så skulle jag kanse ha sparat 1000 kwh och sommar tid kommer inte besparingn bli större än vad jag har med frånlufts pumpen.
så för min del blir avbetalnings tiden allt för lång för att räkna hem en bergvärme anläggning eller jordvärme anläggning.
så för min del blir avbetalnings tiden allt för lång för att räkna hem en bergvärme anläggning eller jordvärme anläggning.
Går det att få tjockare isolering och en värmeväxlare för ventilationsluften? Då drar huset mycket lite extra el för uppvärmning när det är småkallt och när det är rejält kallt har du ändå tänkt elda.
Jo isolera är aldrig fel jag har extra isolerat plattan samt vinden, men frånluftspumpen är en utomordentligt fin spargris på vår, sommar och höst när man behöver tappvarmvatten och lite extra värme. Jag eldar inte något extremt utan en bara på morgonen och en brasa på kvällen räcker offtast.
ja eftar som en ytjordvärme anläggning är ca 15 000:- dyrare & du säger att man bara spar 1 000:-/år så tar det 15 år att tjäna in investeringen Om elpriset inte höjs, höjs elpriset spar du inte det fortare.msmn skrev:Om man tänker installera en eldstad (och elda lite i den förstås) så är det i princip omöjligt att räkna hem en berg/jord anlägning på under 15 år. Jag har en nibe 360 och en contura 670 som jag eldar ca 4 m³/år. Jag har haft en elförbrukning på 7500 kwh från1/11-30/4 inklusive hushållsel vi är 2 vuxna + 2 barn tvättar nästan varje dag och huset är på 200 m². Jag vill påsta att med en brgvärme anläggning så skulle jag kanse ha sparat 1000 kwh och sommar tid kommer inte besparingn bli större än vad jag har med frånlufts pumpen.
vad händer efter 15 år, ska du slänga huset då?
micke_011 skrev:hmm..carman du känns väldigt övertygad om din idé. och det är säkert bra - för dig. men du behöver inte försöka frälsa alla andra, synpunkter och idéer är ju en sak, att med hälften av alla inlägg i en tråd försöka pådyvla alla andra sin egen uppfattning är ju kanske att gå lite för långt. så tagga ner lite, vi har förstått att du gillar din jordvärme. du kanske också har förstått att inte alla är lika förtjusta i eller har samma förutsättningar för att köra jordvärme som du.
tyver har jag inte dom förutsättningar som krävs för att köra jordvärme, då hade jag gjort det.
det jag är ute efter är att tipsa om hur billig drift man kan få till en relativt billig instalationskostnad.
det är ytterst få som förstår hur billigt det är att instalera jordvärme.
Om jag skall räkna hem en investering med jordvärme som du påstår endast kostar 15 000 kr extra vilket jag starkt betvivlar så får jag en avbetalningstid på 19 år om jag räknar med 5 % ränta. Jag tycker att 19 år avbetalningstid är aldeles för lång tid för att anses vara en bra investering. Med så långa avbetalnings tider finns det bättre investeringar att göra tex solvärme med möjlighet till bidrag.
msmn skrev:Om jag skall räkna hem en investering med jordvärme som du påstår endast kostar 15 000 kr extra vilket jag starkt betvivlar så får jag en avbetalningstid på 19 år om jag räknar med 5 % ränta. Jag tycker att 19 år avbetalningstid är aldeles för lång tid för att anses vara en bra investering. Med så långa avbetalnings tider finns det bättre investeringar att göra tex solvärme med möjlighet till bidrag.
det hela beror på hur man räknar & vad man har för utgångsläge.
har du ett mycket litet hus blir det svårt.
dom flästa nya hus verkar ju trotsallt dra en del, om man kollar på vad folk här på forumet har i uppvärmning på ett år.
sen är det ju det här med hur mycke en frånluftsvärmepump igentligen gör för att hålla ned kostnaden, min uppfattning är att dom inte gör så stor besparing som försäljarna säger.
Vad har du räknat med för el pris på dom där 19 åren? elen lär ju inte ha samma pris som nu.
Om man nu bygger ett nytt hus för 1-2 mijloner så är det väll dumsnålt att inte läga ut dom där extra 15 000:- bara för att det tar lite tid att tjäna in dom, att man kan tjäna in dom borde ju vara skäl nog!
Jag har räknat med 1 kr/kwh för att komma fram till mina 19 år. El priset är ett orosmoment så varför skall man lägga 15 000 kr med dålig avbetalningstid på ett elberoende uppvärmningsalternatriv det kanse är bättre att satsa på en pelletskamin. Grundvärmen tas från fvp men i stället för elspetsen så går pelletskaminen och tar den. Fördelen med en peletskamin är att den har goda möjligheter att reglera effekten vilket är svårt med en bras kamin.
vist , det är ett allternativ, men då prater vi inte 15 000:- extra utan 30 - 40 000:-msmn skrev:Jag har räknat med 1 kr/kwh för att komma fram till mina 19 år. El priset är ett orosmoment så varför skall man lägga 15 000 kr med dålig avbetalningstid på ett elberoende uppvärmningsalternatriv det kanse är bättre att satsa på en pelletskamin. Grundvärmen tas från fvp men i stället för elspetsen så går pelletskaminen och tar den. Fördelen med en peletskamin är att den har goda möjligheter att reglera effekten vilket är svårt med en bras kamin.
& peletsen är ju dyrare än ytjordvärmen så den lär ta ännu längre tid att betala igen.
desutom så är peletsen skattefri nu, hur länge ska den vara det?
om elen koster 1 :- idag & lite mer på vissa stälen så är det orimligt att tro att den kostar det om 19 år också.
räkna med minst 2% öking / år.
mer rimliga siffror är nog att du under 10 år komer att ha samma kostnader som om du inte köpt ytjordvärme & sen komer det bli billigare. så om det inte blir dyrare så är det ju dutatt inte lägga dom där extra små slantarna.
Klicka här för att svara