T
Har hört talas om avloppsrör i gjutjärn där innerdelen är plastisolerad men inte hittat någon info på nätet, någon som vet något i detta...? det enda jag hittar är plast och rostfritt (som nog är bäst men kostar väl mycket fläsk..)

Jag kan inte heller hitta någon hålborr på 120mm i de vanliga katalogerna som behövs för genomföring i vägg,
de största är på 102 mm och jag har kärnfuru 3" tums plankor så det behövs rejäla doningar.

Tips mottages med tacksamhet

TN-Funkis

Jag kan inte besvara nån av dina frågor men jag undrar vad det är för fel på avloppsrör i plast?

T
Enkelt, avloppet går invid köksbordet så det skall vara tyst (plast låter en del, annars hade jag valt plasten)

Finns något som heter polyplast??? plaströr som är dubbelväggiga för att vara tysta, har ingen mer info men kan vara värt att forska i

poloplast ska det vara....googla så hittar du mer info

TN-Funkis skrev:
Jag kan inte heller hitta någon hålborr på 120mm i de vanliga katalogerna som behövs för genomföring i vägg,
de största är på 102 mm och jag har kärnfuru 3" tums plankor så det behövs rejäla doningar.
8) Tigersåg med smal klinga. :D

Poloplast är tyst som ett gjutjärnsrör. Har installerat det i hela huset och det är verkligen tyst. Prismässigt är det 10-15% dyrare än vanlig HT. Alla delar passar i vanliga avloppsrör.
Frågan du rörläggaren får du ligga på eftersom första svaret blir att det inte finns, andra svaret att det blir för dyrt och det tredje att det tar för lång tid att ta hem.
De flesta grossister har ett grundsortiment av Poloplast. Rob. Holmqvist i Borås har komplett sortiment.

http://www.poloplast.com

T
Johan Gunverth skrev:
Poloplast är tyst som ett gjutjärnsrör. Har installerat det i hela huset och det är verkligen tyst. Prismässigt är det 10-15% dyrare än vanlig HT. Alla delar passar i vanliga avloppsrör.
Frågan du rörläggaren får du ligga på eftersom första svaret blir att det inte finns, andra svaret att det blir för dyrt och det tredje att det tar för lång tid att ta hem.
De flesta grossister har ett grundsortiment av Poloplast. Rob. Holmqvist i Borås har komplett sortiment.

[länk]
Dessvärre läste jag inte tyska i skolan så jag blev inte klokare på broschyren, men istället snubblade jag in på märket " ASTO", någon som har erfarenhet denna modell (se länken nedan) ?.

En annan aspekt som inte tidigare diskuterats i detta forum vad jag vet, är "expansionsproblem" med avloppsrör = att dom utvidgar sig x antal cm beroende på temperatur, är denna formel speciellt för "ASTO" eller gäller formeln alla HT rör på marknaden ?. Asto:s  agent anger följande:  För att hantera den längdutvidgning som sker när varmt vatten leds genom rören är det nödvändigt att sätta in expansionsmuffar i systemet. Alla dimensioner av expansionsmuffar kan var för sig hantera en utvidgning av rörets längd på 10 mm. Antalet expansionsmuffar är beroende av två parametrar: skillnaden mellan installationstemperatur och användningstemperatur samt rördragningens längd.

Formeln finns också med på denna länk
http://content.wavin.com/WAXSE.NSF/pages/broschyr_astoSE/$FILE/Asto_SE.pdf

Säkert bra det också. Samma princip som för Polopast; sandwichgjutning. Poloplast och då speciellt de vita brandsäkra är mycket vanliga inom industrin. De vanliga mörkblåa finns som sagt lite här och var. Man får tjata lite bara. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.