Nu har vi fjärrvärme och har gjort bra ventilation rakt ut i alla rum och det fungerar bra. Skorstenen har 6 pipor men ingen har någon funktion kvar. Jag skulle gärna vilja ha det utrymme den tar. Finns det något hustekniskt skäl att behålla den (1950) bortsett från jobbet att få ner den?

Vet inte men det lär ju vara ett rent h-e att bära bort allt tegel, bruk och sen allt damm som blir kvar ;D

humm.. jag har fått för mig att den kan ha en bärande konstuktion..

Men jag kanske har helt fel?
eller kanske bara är i vissa hus.. ???

Stor TACK Mathias! Mitt hus är nästan identiskt med ditt när jag ser bilderna. Blev det en tråd på badrummet också? Du har rätt Per-Erik, i en del hus finns det en bärande funktion. Men här ser man springor fritt runt om. Kan man tycka att husets utseende "behöver" en atrapp för att se normalt ut, eller kan man strunta i det? Behövde du övertala byggnadsnämnden, Mathias?

I ett trähus så är det garanetat mycket ovanligt att skortstenen är bärande - trä och skorsten rör sig olika så det måste funka dåligt.

Här är tråden från badrummet (fortsättning följer på fredag!).

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Badrum;action=display;num=1110277976

I början tyckte jag huset såg lite naket ut utan skorstenen, men sedan kommer det ju lite ventilationshuvar på plats etc och man vänjer sig. Dessutom ska vi ha någon typ av modulskorsten senare så helt rök-lösa blir vi inte.

Jag har inte hört något från Byggnadsnämnden sedan jag rev skorstenen - för ordningens skull kan vi väll säga att jag gjorde en nödrivning av säkerhetsskäl, tegelstenar riskerade att rasa ner. Faktiskt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.