Jag har en 70-talsvilla byggår 1971 1,5 plan med platta på mark utan underisolering, vattenburen värme med vedeldning.Min tanke tidigare var att lägga ett platon golv och en 20-40 mm comfortskiva och en 19 mm golvspånskiva (för att få golven varmare och mjukare, mattorna ligger direkt på plattan) golvspånskiva och behålla mina radiatorer på vägg.
Men så har jag börjat att fundera på att lägga golvvärme på bottenplan och behålla radiatorerna på övervåningen så länge. Är det vettigt att lägga golvvärme på mitt golv då jag saknar isolering under
plattan?
(Det finns ju t.ex. wirsbo golvärmeskiva man kan använda men det kanske inte är att rekomendera, tacksam för åsikter)

Om du pratar om komfortvärme på en mindre yta kan det kanske vara tänkbart men att lägga golvvärme rätt på plattan men att ha det som huvudvärme är nog ingen bra idé!

Om det endast är betong i plattan kommer majoriteten av värmen från slingorna att gå ner i marken i stället för upp till golvytan. Det kan också bli lite märkliga fenomen med fuktvandring på våren när värmen stängs av.

Vi har också platta på mark i ett hus från -75 men där ligger 70 mm cellplastisolering och 50 mm gjutet innergolv på plattan och tänker nog lägga in komfortvärme i kök och hall när vi renoverar. Även med 70 mm isolering kommer uppvärmningsostnaden att öka nån tusenlapp per år.

Är du säker på att det bara är betong i golvet?

Mer info på följande länk:
http://www.energi.konsumentverket.se/Documents/bock_bro_fold/golvvarme.pdf

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.