Hej, jag har en idé. Vi har en frånluftsvärmepump i vårt hus och frånluften är ju ca 4 grader när den lämnar pumpen. På sommaren, då hettan är som värst på övre våningen, skulle man kunna tänka sig att leda en del av den kalla luften tillbaka i huset för att få ner temperaturen. Med tanke på att den återvunna luften är bara en mindre del av inkommande luften så bör det inte finnas någon större hälsorisk med lösningen. Man måste naturligtvis ha temp sensorer både inne och ute och koppla dem till en logikkrets som slår av och till vid behov.

En möjlig nackdel skulle kunna vara att en del av den kalla luften kommer från toaletten men detta går att lösa med hjälp av en sensor (inte luktsensor dock :) ). Ytterligare så måste man hålla reda på trycket i huset.

Kan ni komma på nåt som jag inte tänkt på? Finns det någon här som har ett förslag på en ventil som stänger och öppnar ventilationsledningen?

Tacksam för alla påpekanden.

#ojniemin

Nackdelar:
- Kyleffekten är tämligen liten ca 1 kW på hela flödet
- Massor av rördragning
- Sämre luftkvalitet
- Kondens

Kondensproblemet borde kunna lösas med isolering.

Det blir ju extra rördragning men förutsatt att systemet fungerar så är det nog ett lågt pris. Lyckas man dessutom att få styrsystemet att funka så bara känslan att ha lyckats är mycket värt ;D

Om liten kyleffekt. All luft som går ut från huset (hela husets volum varannan timme) går ju genom pumpen och är nominellt ca 4 grader. Blåser man en fjärdedel tillbaka så borde man få till stånd en rejäl temperaturssänkning, eller hur? Vill man sänka temperaturen lokalt i ett mindre utrymme så räcker ju kanske en tiondedel av flödet.

Om jag förstått rätt så använder pumpen energin i första hand för att värma varmvattnet och i andra hand för uppvärmning av huset. Med fyra barn + två vuxna är det sällan vattnet inte behöver värmas. Dessutom så har vi värmen på i badrummet även på sommaren för att förhindra funktskador i golvet.

Va sägs?

T
Ser några problem med idén:

1: Om man trixar så att luftgenomströmmningen ändras genom kylbatteriet, förändras också värmepumpes prestanda till det sämre (det går trögare för luften att komma ut från kylbatteriet).

2: Ev odörer från kök/badrum mm. som recikuleras helt kommer då att stinka än mer i "kylt" utförande.

3: Ev kondensproblem i systemet som alstrar vattensamlingar kan i sin tur under vissa omständigheter då alstra luftburen legionella ( detta har hänt med dåligt underhållna kyltorn i Norge)

Idén är inte dum annars, själv skulle jag nog försöka tillverka en låda där man låter utgående kall luft möta inkommade luftström med fläkthjälp i 90 * vinkel (korsströmsprincipen), så att man inte äventyrar utgående lufttryck för kylbatteriet och undviker kondens med tillhörande problem, däremot kommer en del av utgående "skräp" även att följa med friskluften in.
Termostater kan man köpa på Elfa/Clas Ohlsson m.fl som styr på/av för fläkt. Ser ut som du kommer att ha en rolig sommar med dina expriment, tala om hur det gick.

Hälsningar
TN-Funkis

Jag har en superlösning hemma:
Med hjälp av ett extra frånluftsaggregat som bara används när jag behöver kyla, en tilluftskanal till 2st sovrum och ett par spjäll på kanalerna så kan jag få kyld tilluft till sovrummen. Funkar mycket bra.
I "sommarläget" ställer jag om spjällen så att frånluftsvärmepumpen suger luft utifrån och skickar in den friska luften kyld till sovrummen. Det extra frånluftsaggregatet sköter om den vanliga ventilationen.
Det är lite mer tekniska lösningar som jag inte kan gå in på eftersom det är ett provobjekt åt en leverantör av värmepumpar men hör av dig för mer info om du vill.

Det där låter bra! Det blir fler ventiler och rördragning men så får man ju frisk luft in. Måste ta en närmare titt på den där.

ojniemin

Tänk bara på att cirkulera luften per rum inte blanda cirkulation från flera rum. Lägger någon en brakskit i ett av rummen sprids det till de andra.

Jag har själv kopplat borrhålet till 3 separata cirkulerande system. I kombination med frånluft och Liljengrens automatiska tilluftsventiler, blir det lagom balans mellan kyld cirkulerande luft och tilluft utifrån.

när ni kyler med frånluftsagrigaten, hur my,cke ström gör ni av med då?

om man utnytjar gratis kylan så har man ju baa kyla när pumpen gör varmvatten = en samanlagd tid på ca 1 timma/ dygn
Ska ni köra agrigatet på övrig tid så borde det ju vara liga dyrt som att köra en vanlig AC ?

CarMan! (och ojniemin)
Du har helt rätt. Det är ingen "gratis-kyla" som man ju kan få från en bergvärmepump. I mitt fall så "tvingar" jag värmepumpen att gå genom att frånluftsaggregatet som jag använder för ventilationen har ett vätskebatteri och cirkulationspump. Frånluften kyler på så sätt värmepumpens "radiator-vatten".
Det kostar alltså energi precis som en vanlig AC-kyla men ger ett fantastiskt skönt klimat i sovrummet när resten av huset har +30.
Lösningen som jag använt levererades av Alig Ventilation AB (eller www.ventilationsbutiken.se)

EgonS skrev:
CarMan! (och ojniemin)
Du har helt rätt. Det är ingen "gratis-kyla" som man ju kan få från en bergvärmepump. I mitt fall så "tvingar" jag värmepumpen att gå genom att frånluftsaggregatet som jag använder för ventilationen har ett vätskebatteri och cirkulationspump. Frånluften kyler på så sätt värmepumpens "radiator-vatten".
Det kostar alltså energi precis som en vanlig AC-kyla men ger ett fantastiskt skönt klimat i sovrummet när resten av huset har +30.
Lösningen som jag använt levererades av Alig Ventilation AB (eller www.ventilationsbutiken.se)
Då är jag med, då kanske det är billigare att instalera en separet luft/luft värmepump istället?

Tack för svaren! Det verkar som det blivit sagt här lite väl krångligt för att man ska satsa alltför mycket tid åt det där.

ojniemin

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.