3 369 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
vattenburen värme av olika rörtyper
Hejsan!
Köpte nyligen ett hus, där jag nu (1,5 år efter) har märkt en del av rören i det vattenburna väremsystemet inte är av koppar, vilket det till den största delen annars är byggt av. Det finns några rör som är av galvaniserad/förzinkad järn.
Vad jag har nu fått lära mig är att detta är ett grundläggande fel, då järnet kommer att rosta i systemet.
Min fråga är om detta kan klassas som ett dolt fel?
Jag hade inte kunskapen att leta efter sådana fel när jag köpte huset, men har fått lära mig det som ny husägare? Så min förhoppning är att lekmän inte antas behöva kunna fackkunskaper som rörmokeri, när man köper ett hus, utan detta kan antas vara rätt byggt.
Mvh Lurad husägare >
Köpte nyligen ett hus, där jag nu (1,5 år efter) har märkt en del av rören i det vattenburna väremsystemet inte är av koppar, vilket det till den största delen annars är byggt av. Det finns några rör som är av galvaniserad/förzinkad järn.
Vad jag har nu fått lära mig är att detta är ett grundläggande fel, då järnet kommer att rosta i systemet.
Jag hade inte kunskapen att leta efter sådana fel när jag köpte huset, men har fått lära mig det som ny husägare? Så min förhoppning är att lekmän inte antas behöva kunna fackkunskaper som rörmokeri, när man köper ett hus, utan detta kan antas vara rätt byggt.
Mvh Lurad husägare >
nää du är inte lurad..
Det var vanligt att man gjorde så förr i tiden.. Dom drog om nya rör hos mig på 70 talet.. o det var järn rör.. Men dom håller nog yttligare 15-30 år..
Efter som det inte finns något syre i vattnet = dött vatten så Rostar det heller inte.. (så mycket iallfall)
Döttvatten blir det om man inte byter vattnet i systemet vilket man helst ska undvika.. Syret tar slut i vattnet efter ett tag och då slutar det o rosta...
Det var vanligt att man gjorde så förr i tiden.. Dom drog om nya rör hos mig på 70 talet.. o det var järn rör.. Men dom håller nog yttligare 15-30 år..
Efter som det inte finns något syre i vattnet = dött vatten så Rostar det heller inte.. (så mycket iallfall)
Döttvatten blir det om man inte byter vattnet i systemet vilket man helst ska undvika.. Syret tar slut i vattnet efter ett tag och då slutar det o rosta...
zaxter skrev:Hejsan!
Mvh Lurad husägare >![]()
Tycker inte heller du skall känna dig lurad - det ser ut så i gamla hus. Här kapade vi faktiskt bort 15-20 meter järnrör igår inför lite arbete med värmen i höst. Rören ser förövrigt ut som nya invändigt trots 30-50års drift.
Dolt fel kan det ju omöjligen vara - isåfall är ju hela huset ett enda stort dolt fel!
Lev gott med dina järnrör - andra saker i systemet kommer dö långt innan dina rör vill till sopstationen.
Jag håller på att byta ut ca 50 år gamla galvade rör i mitt tappvatten. Trots att det är tappvattenrör så är de förvånansvärt fräscha inuti. Finns givetvis ett lager korrosion och gucka, men rören hade kunnat sitta kvar många år än utan risk. Hade förväntat mig att hitta rör i betydligt sämre skick än de var.
Tompa
Tompa
Klicka här för att svara