Först vill jag säga att jag är inte någon fan av frånluftsvärmepumpar men "fan" vet om jag inte skall ändra min inställning. Vårt värmesystem bygger på en FLVP + vattenmantlad kakelugn (braskamin) till kakelugnen finns en ack-tank om 500 L kopplad. Tanken är att Ack-tanken hjälper FLVP att värma fastigheten vintertid när man eldar med ved. Vår-sommar-höst när man inte eldar så skall FLVP fixa varmvattenbehövet. Som befarat så blir det att knappa in "extra varmvatten" när konsumtionen av varmvatten är hög. Nu har jag kopplat en sommarkoppling som innebär att cirkulationspumpen pumpar vattnet från Ack-tanken till FLVP och plötsligt har jag väsentligt mer varmvatten att förbruka. FLVP-uslingen måste ju under en längre tid kompensera förlusten men eftersom vårt uttag av varmvatten är på kvällstid så gör det inget om det tar en stund. Det skall ju vara bra om VP går länge sägs det.
Forumet har ju många kunniga personer och kommentarer emotses.

Intressant.

Är inte heller någon FLVP-fan, men det ser ut att bli en sådan i.a.f. Så jag tittar nu på sätt att komplettera VP med en vattenmantlad kamin.

Hur har ni kopplat ihop acc-tank med värmepump?

Vi funderar på att docka en acc-tank mot en Nibe-pump på detta sätt:

http://www.nibeonline.com/pdf/411677-2.pdf

Mina funderingar rör just stora vattenuttag, och om man möjligen behöver komplettera lösningen ovan. Funderar på om man kan använda acc-tanken som en "eftervärmare" för varmvattnet, så att den värmer vattnet som kommer från VP. Tolkar ditt inlägg som att du gjort tvärtom?

Jo jag har gjort tvärt om. Pannvattnet i Nibe'n är ca 80 L och i detta står en varmvattentank om ca 160 L. Det vi gjort är att utöka pannvattnet med ack-tankens 500 L. En cirkpump driver runt vattnet så FLVP'n får jobba ordentligt. Eftersom vårt uttag är "pikar" vid bad etc så ger vi på detta sätt FLVP möjlighet att ersätta vv uttaget under en längre tid. Tidigare var det bara att aktivera extra vv. Denna koppling har vi sommartid, vintertid när kaminen värmer ack-tanken så får ack-tanken fylla på FLVP med varmvatten till pannvattnet.
Hittills fungerar det perfekt.
Skall du köpa ack-tank så se till att du får en vv-slinga i tanken som kan förvärma in-vattnet till vv-tanken i FLVP.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.