3 694 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Välja kompakt pelletsutrustning?
Jag har ställt samma fråga på pellets.info men för att inte missa några kloka svar provar jag även här:
Vi har en avstyckad gård med ett litet timrat hus (80-90 kvm med låg takhöjd). Hittills uppvärmt med kökspanna som direktvärmer gamla vattenradiatorer. Ingen ack utan elpatron när vi inte är hemma.
Nu ska vi bygga till med 40-50 kvm boyta. Av olika anledningar har vi då bestämt oss för pellets efter att ha funderat på ved+ack. Hur jag än läser på blir jag inte klok på vad jag ska välja för pelletsgrejor. Förutsättningar:
1. Relativt litet pannrum som ska kombineras med tvättstuga. Kräver kompakt system med så lite nerskräpning som möjligt (påfyllning av veckoförråd tänker vi fixa genom insläppslucka i ytterväggen).
2. Inget bulkförråd (ej förhandlingsbart
3. Ogillar klumpiga lösningar som gammal ved/oljepanna med extern brännare. Vill helst se så mycket som möjligt integrerat. Även om det blir dyrare.
Funderar på:
# Künzelpannan + 500 l acktank. Kompakt med inbyggt veckoförråd, prydlig, avancerad och verkar vara god kvalité. Stegvis effektökning. Automatiskt uraskning, spaksotning. Sammantaget verkar de ha kommit mycket längre i Tyskland än i Sverige vad gäller teknikutveckling för pellets.
# Biosolpannan med Villabobrännare, med eller utan solanläggning. Tyvärr inte integrerat veckoförråd med ändå kompakt lösning.
# Biomatic+ utan acktank. Smidigt med varmvatten utan tank. Inget bra val om jag senare vill komplettera med solenergi.
# Bionet + acctank och ev solenergi. Verkar i så fall smidigare med den integrerade Biosollösningen.
Tja... Tacksam för hjälp med tips eller rättelser av ev tankevurpor!
Hej!
Biosolen har jag hört gott om men den är ju inte direkt liten
. De andra är nog så bra de med
Förrådsproblemet? Varför inte ha förrådet utanför huset? Så kan du nyttja fördelen med bulk. (säck är skönt att slippa -tro mig). Sen måste jag nog säga att jag skulle inte rekommendera kombinationen pannrum + tvättstuga. Spelar nog ingen roll vilken panna du har. En del sot och damm blir det alltid.
Biosolen har jag hört gott om men den är ju inte direkt liten
Förrådsproblemet? Varför inte ha förrådet utanför huset? Så kan du nyttja fördelen med bulk. (säck är skönt att slippa -tro mig). Sen måste jag nog säga att jag skulle inte rekommendera kombinationen pannrum + tvättstuga. Spelar nog ingen roll vilken panna du har. En del sot och damm blir det alltid.
Oj det var snabbt svarat - tack.
Nja Biosolen är ju inte så stor om man betänker att flera av de andra alternativen ändå kräver eller mår bra av en 500 l acktank?
Förråd utanför huset är ett alternativ men det blir inget bra åt någon av sidorna på tillbyggnaden. Möjligtvis gräva ner den med nja...
Småsäck kräver en del jobb. Men å andra sidan är det ingenting i jämförelse med att såga/klyva och förflytta ett antal ton ved mellan olika tork- och lagringslägen. Men OK, jag ska rent teoretiskt överväga ditt förslag
Mellan tvättstugedelen och pannrumsdelen blir det eventuellt en vikvägg eller liknande när det krävs (vid sotning och dyl).
Nja Biosolen är ju inte så stor om man betänker att flera av de andra alternativen ändå kräver eller mår bra av en 500 l acktank?
Förråd utanför huset är ett alternativ men det blir inget bra åt någon av sidorna på tillbyggnaden. Möjligtvis gräva ner den med nja...
Småsäck kräver en del jobb. Men å andra sidan är det ingenting i jämförelse med att såga/klyva och förflytta ett antal ton ved mellan olika tork- och lagringslägen. Men OK, jag ska rent teoretiskt överväga ditt förslag
Mellan tvättstugedelen och pannrumsdelen blir det eventuellt en vikvägg eller liknande när det krävs (vid sotning och dyl).
Janfire nh med automatisk spaksotning kanske vore nåt??
Töma aska o kolla brännarkoppen efter ca 4-4,5 ton pellets el nära 20000 kWh..
Då behöver du bara rengöra 1-2 ggr/år beronde på vad du har för förbrukning..
http://www.janfire.com/foretag/nohands.html
Töma aska o kolla brännarkoppen efter ca 4-4,5 ton pellets el nära 20000 kWh..
Då behöver du bara rengöra 1-2 ggr/år beronde på vad du har för förbrukning..
http://www.janfire.com/foretag/nohands.html
Yondalar: Har jag svaret själv? Nope tyvärr inte. Det blir bara svårare att välja ju mer man läser tycker jag. Künzel-pannan imponerar men den kostar också en del. Naturligtvis spelar priset roll även om det inte är helt avgörande.
Econom-pannan vet jag inte så mycket om men jag ser egentligen inga fördelar jämfört med ex en Bionet eller kanske framförallt Janfires NH som 2an tipsar om - spaksotning är ju fina fisken om man vill ha en pannrum som går att hålla så rent som möjligt.
Econom-pannan vet jag inte så mycket om men jag ser egentligen inga fördelar jämfört med ex en Bionet eller kanske framförallt Janfires NH som 2an tipsar om - spaksotning är ju fina fisken om man vill ha en pannrum som går att hålla så rent som möjligt.
Det blir inget sot o damm i pannrumet (med bulk iaf) förutom när man sotar... Men även då spelar de in hur försiktig man är.. Tar man de riktigt lungt så blir de inget damm el omrökgasfläkten går på max.. 
Janfire nh går få loss för 50000:- inkl skruv o automatiskspaksotning sa försäljaren på nolia..
Janfire nh går få loss för 50000:- inkl skruv o automatiskspaksotning sa försäljaren på nolia..
ack bör man ha
och sol kommer mer ju dyrare oljan blir
och att fixa till ett bulkförråd på utsidan det går alltid
sen vill ju pluskan oxå vara med, även om den tänker lite korsiktigt ibland
nudå?
den burken är optimerad (kompromissad?) av skäl som liknar dina funderingar och begränsingar
jag brukar inte vilja välja märken
och sol kommer mer ju dyrare oljan blir
och att fixa till ett bulkförråd på utsidan det går alltid
sen vill ju pluskan oxå vara med, även om den tänker lite korsiktigt ibland
nudå?
den burken är optimerad (kompromissad?) av skäl som liknar dina funderingar och begränsingar
jag brukar inte vilja välja märken
Klicka här för att svara