Värme allmänt
Yondalar: Tillförd energi för fjv 2004 i GWh, preliminära siffror från SCB Olja 4088 Naturgas, gasol 2433 Energikol, hyttgas 3538 Biobränsle, torv 32905 Elpannor 409 Värmepumpar 6406 Spillvärme 3757 Omvandlingsförluster 1732 Överföringsförluster 4373 Totalt 53536
jeston: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hantverkare;action=display;num=1123354915;start=0]Hustillverkare[/link] av MathiasS.
Kasch: Nähe, det gick inte alls. Tvärstopp hos sotaren. Det får bli typgodkänd isolerad skorsten eller inget alls. 9000:- extra alltså, enligt det sista priset jag fick... Tack för idéerna iallafall.
Kajja: Tack för alla svaren,eftersom jag oxå funderar på en Viadruspanna.Rörpularn hade inget emot den ialla fall.En sak som är konstigt med rörpulare,dom vill sällan dvs alldrig montera in en redan inköpt panna.Klart att dom vill ha sin rabatt.Tack för tipset av denna sida Robert Kajja
AndWig: Men är det inte så att kommunen kräver någon typ av ritning på vatten och avlopps sytemet i huset?
lassemajja: Har köpt LK slang och fått en offert inkl fördelare schunt, termostater mm men tycker att det är jäkligt dyrt med fördelarna.... Kan jag hitta likvärdiga fördelare till ett lägre pris? Vart hittar jag då dessa? LK ska ha 11 500 för fördelare inkl schunt och termostater till 4 rum.
Yondalar: nä, nu var vi inne på roliga saker som har framtiden för sig genom att ved och sol inte följer olje-/elpriset lika blint som alternativen stå på er vissa "storförnsterarkitekter" ser helst att man bara har två hål i väggen och på något diskret sätt löser uppvärmningen (och bortventilation av värme på sommaren och kallraset på vintern) men det finns diskreta snygga lösningar som
FrittDrag: Aha :) det där med "sladrig strumpa" känner man igen, ibland samma fel på köksfläktar. Det "proffset" menade (tror jag) med "sladdriga strumpor" var det att slangen mellan värmepumpen och kanalen var för lång och då lagt sig i onödiga kringlor. Slangar skall alltid vara så korta (sträckta) som möjligt och undvik att lägga dem som böjar (blir mycket mindra fri aria kvar än man tror
yonna: Hur blir det med oss som bygger nytt och färdigt -06 - skall vi kräva energideklaration av husleverantören?
Per-Erik: lite synd.. Men annars kan du ju kräva tillbaka 1000:- metern efter som du inte får det du betalar för.. ;D
brasse: Enligt Boverkets Byggregler bör skostenen mynna 1 meter ovan takets högsta punkt. Detta "bör" är väldigt starkt och i princip ett "skall". Hör med byggnadsnämnden om du kan få dispens (om du nu absolut måste ha skorstenen lägre). För att få drag i skorstenen och därmed en god förbränning bör den vara minst 4 meter från att den lämnar kaminen. Kolla även:
Draven: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Golv;action=display;num=1123192448;start=0]Golv[/link] av MathiasS.
CarMan: Har du inte lite kort på grejorna du har i källaren? framledningstempraturae& returtempraturen kan du mäta med en digital termometer som du sätter mot rörena, om det nu inte finns nån termometer på nått av rörena.
toysoldier: Tack för alla svar. Bäst att kolla med sotis så man inte står där med skägget i skorsten.... ;)
Vallsta: Hejsan: Jag har just blivit med frititdshus i Härjedalen med direktverkande el-uppvärmning och radiatorer från det glada sjuttitalet. Jag vill byta ut radiatorerna för att spara på energikostnaderna. Vad ska jag välja? Vanliga elradiatorer, oljefyllda, fläkt/konvektor ? Det finns ju olika märken, både kända och okända. Är det vanskligt att välja ett okänt, utländskt märke? Både
Yondalar: Variabel kapacitet på ventilationen är bra, annat är Fred Flinta FTX är ett bra alternativ för att ha koll på innklimatet och jag tror att det går att räkna hem tillägget i ditt fall pga DUT för norrbotten och pga att med förvärmd tilluft så kan man ha, kommer ni med stor sannolikhet att ha, en lägre genomsnittlig innetemperatur än om ni har "hål i fönstren" ty vid dir intag av
Tilt: Tack, nu fick jag något att fundera över :)
2an: [citat] Jag har bara 3 st kanaler i min skorsten.. ??? En är pipa är från pannan o en från köksfläkten då återstår bara en kanal o den går till wc på botten våningen o ner i källaren där den är förgrenad till 2 ventiler i bad o tvättstugan.. Sen är det en separat kanal från ut från wc på övervåningen o den är på andra sidan taket.. Totala ytan är 215 m2 o 220 cm i
2an: [citat] Har inga egna erfarenheter av telluspannan.. ::) Dom som har denna panna är då nöjda av vad jag hört av folk och på www.pellets.info.. Funderade på denna panna eller tellus gjutjärnspanna (F6D) när jag byte i fjol men fick ett så bra pris på en nibe keram så det fick bli den.. Sen så hade jag för trång skorsten för G 25 VP´n Sen så är det alltid bra med en liten vatten
Majgårdarna: Oftas så kopplar man någon typ av laddkoppel mellan vedpannan och acktank. http://www.termoventiler.se/default.asp?webb_ID=170&webbsida_ID=2&u1_ID=13&u2_ID=15 Den inbyggda backventilen med extra stort genomlopp laddar tanken vid strömavbrott. Den öppnar automatiskt och för över pannvärmen med självcirkulationskraften. Det finns vedpannor med kylventiler som sänker panntempen
BobTheBuilder: Tack! Jag hittade flera varianter. Hur lång pip ska man ha? Tvättstället som jag ska ha är bara 31cm djupt. Ska vattenstrålen träffa i mitten, eller ska den "glida" ner längs ytterkanten för att minimera stänk?
FrittDrag: Får säga som fortsättning på mitt förra inlägg att även sett ett "modernt" (isolering/plast etc.) kontorshus som stod utan värme några vintrar. Det mesta intressanta var att alla plastmattor på golvet (betong, platta på mark) såg ut som ballonger. Verkade som att golvlisterna höll kvar plastmattan och att sedan fukt/luft på något sätt fick mattan att "blåsas upp". Var rätt
m_westling: OK, låter rimligt med en pipa per elstad. Jag tänker installera en braskamin på bottenvåningen. Eftersom skorstenen kommer att gå genom övervåningen skulle det vara en smart sak att installera en kamin även där. Enklast är om skorstenen kan "böjas" (gammalt hus men ny skorsten), vilket gör att jag främst tänkte på plåtskorstenar. Antar att jag kan låta två plåtskortstenar gå
gluecifer: Tack för bra svar! Ska kika på de alternativen och tänka till lite vad som passar bäst. Jo, har nyss kommit hem från semester men det var inte helt avkopplande med tanke på vad som skulle hända när den rostar sönder lite till...
lassemajja: Har fått ett prisförslag på 185:-/m2 inkl allt för ingjutning i plattan. Termostater, slang, schunt mm... Är det bra pris?