T
TN-Funkis: Någon som har en gammal springventil att sälja ?  ??? Springventil = den typen av friskluftsventil som fanns under fönsterbänkarna i hus byggda mellan 30-50 talet, oftast placerade rakt över elementen. Typen fanns i två utföranden, dels med skruvratt där fronten då åkte rakt ut samt en modell med kupad front som drogs nedåt. Har för mig att måtten är runt 390-550 beroende på
0 svar · 1,6k läst
E
Erik_D: Det kan väl inte vara så överdrivet svårt att räkna ut ungefärlig förbrukning på ditt hus efter ombyggnad?. Ta till pumpen lite det kostar inte mycke extra. En acktank i serie med radiatorslingan löser problemet med korta gångtider om det är det du är rädd för
12 svar · 6,6k läst
K
Kasch: Tackar för tipsen, inte minst en intressant länk. Glödlampa som fuktdrivare är jag nog lite tveksam till, saltet låter ju rimligt däremot. Jag ska testa solluften av ren nyfikenhet och återkommer med rapport i vinter!
2 svar · 4,6k läst
P
Per-Erik: Kan vara lite blandat.. i köket som verkade vara nytt så stod det ju att det var klinkers med golvvärme.. kan ju vara el där.. lika så badrummen som säkert också är omgjort för inte allt för länge sedan.. jag skulle Kolla upp det hela borde mäklaren kunna svara på.. Om det nu är vattenburen golvvärme överallt vilket man misstänker så är det bara bra.. Då har du ganska lätt
7 svar · 6,1k läst
morsan
morsan: Kanske i krökar och skarvar? Blandarna och VB far väl illa av för mycket kalk också. Lämna in ett vattenprov för analys och se vad det säger.
1 svar · 3,1k läst
G
GM_forever: Jag har 16m[sup]3[/sup] blandved i pannrummet, och den brukar jag köra in i september ungefär. I allmänhet är den torr nog då, men de gånger den inte varit det har jag slängt in en luftavfuktare som fått tuffa på tills eldningssäsongen börjar. Den får alltså gå någon månad, och då har den sugit ut ungefär en m[sup]3[/sup] vatten. Jag inbillar mig i alla fall att det gör susen.
22 svar · 24,4k läst
MathiasS
MathiasS: Som en del av det pågående VVS-projektet skall bergVPns framledningsgivare flyttas från pumpen till utgående rör från acktanken. Istället för att flytta befintlig givare tänkte jag köpa en ny. Holmbergsrör i stockholm konstaterade att man då måste veta vilken modell och givare den handlar om för att kunna hitta rätt beställningsnummer och det hade man ju faktiskt inte tid
0 svar · 1,3k läst
R
rwidlund: Är inte alls i branschen men några skillnader vet jag *En hydropress har en vattnet i ngn form av ballong/påse (kan gå hål på vid högre ålder) =En hydrofor har vatten direkt i tanken (rost - smuts...) *I en hydropress är det mindre vatten och vattnet byts hela tiden - dvs fräschare vatten =i en hydrofor finns det mer vatten och det finns risk att vattnet blir stående länge (vid låg
1 svar · 4,8k läst
tynnis
tynnis: [citat] Har 15 års erfarenhet hemmifrån ;)
8 svar · 4,0k läst
J
joen1: Hej ! Är det någon som har erfarenhet från legaletts 50 mm system. Enligt de uppgifter är det ett nytt system som de har lanserat. /Jörgen
0 svar · 1,1k läst
G
geisha: [citat] Jag kör 32mm rör efter kvarnen, har fungerat utan problem i 10 år.
3 svar · 638 läst
MathiasS
MathiasS: [citat] På www.sigro.se finns klämkopplingar för 16-rör också så det kan inte vara svårt att få ihop det.
10 svar · 31,5k läst
pellefant
pellefant: jag köpte pipan på skroten
3 svar · 4,5k läst
I
ingemar_o: hm verkar vara bättre om du skaffar en acktank med elpatron då kan du ansluta det mesta i framtiden
1 svar · 901 läst
Immobil
Immobil: Vilka mått är det som gäller? Det finns ett gammalt hederligt måttsystem för öppna spisar. Alltså riktiga, inga fegspisar med insats. :P Det ska finnas ett förhållande mellan måtten på: spisens öppning, "trattens" höjd resp. rökkanalens diameter (eller öppningsarea). Någon som vet? ???
0 svar · 2,6k läst
M
muster: Står i valet och kvalet vad vi ska satsa på för uppvärming i vinter. För närvarande är det direkt-el som värmer 106 kvm. Det blev dyrt förra året och golven (krypgrund) blev aldrig riktigt varma. Så, ni som har det ena eller det andra, ge mig gärna era synpunkter, kanske har någon provat båda. Själv har jag kommit fram till följande för och nackdelar: Värmepump: + Billig + Enkel
0 svar · 3,7k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Kollektorrör kallas det för och finns hos vilken rörläggare som helst. Ta den som är närmast,
1 svar · 3,3k läst
L
Lojsan: Tack för hjälpen!
3 svar · 5,4k läst
L
3 svar · 5,4k läst
D
David: Det gick faktiskt hur bra som helst att få till en krök på 40 mm men då var vi tvungna att bygga en "böjare" först. Kanske metallhöljet utanpå röret hjälpte till att behålla böjen. mvh David
18 svar · 2,7k läst
dof
dof: Nej i dagsläget är inte skorstenen otät , detta pga röret högst upp. Grejorna jag funderade på är från skorsten.nu . Dragmässigt borde det inte vara något problem då jag har stor area på pipan. Tänkte vara lite smart och lägga in rör nu då jag ändå ska byta panna , men det kanske är onödigt? Hur fungerar det i mitt fall då jag bara har ett rostfritt rör längst upp? Kan jag
3 svar · 2,5k läst
P
ppalm: t.ex http://www.skorsten.nu/installation_av_syrafast_ror_i_skorsten.htm finns fler, kanske någon i din närhet
2 svar · 868 läst
F
FrittDrag: Troligtvis finns inte den fläkt som varit på huset kvar i tillverkning. Finns det inget luftflödesprotokoll över huset ? (om du nu är ute efter att skaffa en ny fläkt) Eller börja om från börja (ta alltså själv fram flöde eller ta hjälp av en ventfirma) Enkla tumregler (som nämts tidigare): Minflöde i huset = 0,35 l/s * m2 (bruksyta) Kök = 10 l/s min (köksfläkt) Bad = 10 l/s min
3 svar · 3,2k läst
S
skane67: Söker också mer dokumentation, känns som om produkten är underdokumenterad. Hörde att IVT nu stänger ner den lokationen som byggde 495 och att de som har gjort mjukvaran har slutat, därför dröjer både dok och uppgraderingar.
1 svar · 604 läst
S
skane67: Jag har fått samma problem som du beskriver, fick också vår installerad i början av sommaren. Förklaringen jag fått är att cirkulationspumpen till markslingan stannar när pumpen går in i sommardrift, när sen pumpen behövs igen så går den inte igång. Detta är ett mjukvarufel och jag har fått besked om att uppgradering kommer. Man kommer runt detta genom att sätta upp gränsvärdet
8 svar · 11,1k läst
Y
Yondalar: det ser du bäst själv ;) och det går också att gräva ner en lyra i backen och då blir önskad effekt ännu större
1 svar · 5,0k läst
F
FrittDrag: [citat] Dom "ersättningsgaser" som kommit nu verkar fungera bra. Har fått många "industrianläggningar" konverterade från R22 till nya gaser och det fungerar bra, lite annan arbetspunkt. Kom en del ersättningsgaser i början som strulade mycket (läckage, kompressorhaverier etc.) men nu verkar det funka. Dock kostar det en slant och frågan är om det är värt det eller bättre att skaffa
6 svar · 2,9k läst
U
ulan: Contura 680 P1, i ett 2-planshus. Montering, tilluft utifrån, sotarbesiktning för 48ksek. Det ger dig kanske ett riktpris ;)
1 svar · 5,4k läst
kalleanka70
kalleanka70: Önskar tips på en bra ventilationsfirma i Norrköping. Likaså VVS-firma om ni har bra erfarenheter. Tacksam för snabbt svar! Har lite brådis att få in anbud på detta!
0 svar · 1,6k läst
H
TN-Funkis: Klassiskt problem med vattenburen värme, där du redan fått svaret av andra om hur vattenrören utvidgar sig av värmen. Hos mig var det en tajt golvplanka på 1" som låg och "gnagde" mot röret, jag avhjälpte detta provisoriskt genom att spruta ner WW40 i springan. Hos dig verkar problemet vara vid en greningspunkt en bit från själva elementet- då du skrev att du stängt av olika element
5 svar · 8,6k läst
C
CarMan: dolt fel är ett fel som någon bygt in eller orsakat med "flit" typ byggt en vägg med förklena reglar. ditt fel låter som ett dolt fel, har svårt att tro att fläkten försvunnit av sig själv. dolt fel är inte läckande tak & annat som kan hända av dåligt underhpll, men ej upptäckts ännu.
3 svar · 4,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.