Har tänkt installera följande ventilations- och värmelösning i ett nybygge- kommentera gärna:
- VP med inbyggd beredare, ytjordvärme.
- FT ventilation kopplat till en frånlufts VP också denna med inbyggd beredare (=> mkt varmvatten till badkar mm)
- Frånlufts VP gör enbart varmvatten som skickas in i ytjords VP och vidare ut i systemet
- Ytjords VP underhållsvärmer enbart varmvattnet, värmer huset via golvvärme på båda planen samt förvärmer tilluften via ett batteri.
- Batteriet har dubbla slingor så på sommaren kyls tilluften via kollektorslangen samt att marken värms upp snabbare

Har ett par funderingar:
- Ni som har FT ventilation, hur mycket låter det inne i huset (i förra lgh lät det en del)?
- Hur mycke energi tror ni man förlorar via frånluften pga av att det inte behövs göras varmvatten hela tiden (jmf med FTX)

njae
kolla på alternativet
vältilltagen jordVP
FTX (x i motström eller roterande) med kylning som föreslaget och förvärmning (vid motström) med jordVP

Yondalar,
vad menar du skillnaden skulle bli i föbrukning? vad kostar ett FTX aggregat (ca) som du nämner?

Kommer inte att få ner så jättemycke kollektorslang (ca 500 m), så skall jag gå upp mycket i effekt på VP så åker jag på att borra...

Ytterligare en fråga; behöver man förvärma om man har ett motströmsaggregat?

låter som en udda lösning.
om du först värmer varmvatent i Frånluftsvärmepumpen, se till att den då inte slår i elpatronen vid större vaarmvattenuteg, vilket jag tror ett den då vill göra.

jag skulle köra med ytjordvärme & ett FTX agrigat.
alternativt ett agrigat liknande Nibes FLM, jag avskyf frånluftsvärmepumpar ;)

Svar ja, vid motstr kan det bli (det blir ibland) påfrysning och det undviks med förvärmning, normalt en enkel elspiral, men om du har en "vattenVP" så torde det bli ekonomi i att använda ett vatterburet förvärmningsbatteri
kostar knappt 2 kkr inkl reglerventil

båda principerna har hög(sta) verkningsgrad

De två som vann Nuteks FTXtävling år 2000 kostar, om jag minns rätt
motströmsaggr ca 18000kr
roterande vvx ca 14000kr

besparing på FTX hoftas till 3-5000 kWh per år, jfrt med FT
och sen får du ett bra filter och rent inomhusklimat på köpet
och kanske sänkt snitttemp inne med (1 C sänkning betyder 5-8% lägre årlig energiförbrukning)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.