Byggahus.se
Har nyss blivit sommarhus ägare ;D så jag e lite kass på hur allt funkar, men men jag ska dra in vattnet från sjön så att jag kan diska& duscha.. kan jag leda bägge dom till en å kallad stenkista? hur långt ifrån sjön måste det vara(strandtomt) hur djup,bred etc? samt om ni vet vad jag behöver för att få upp vattnet från sjön,, pump vet jag men filter och nå mer kanske ? tacksam för svar.. ???
 
Har man inte stenkista istället för dagvattenanslutning? Kan man leda in vatten i en stenkista? Tveksamt.
 
Som föregående sa.
En stenkista används för att samla dag och dräneringsvatten från huset.
Du får använda dig av en 2-kammarbrunn och därifrån leda det till ett infiltrationsområde. Detta bör inte ligga i riktning mot sjön. Får inte föra tillbaka detta vatten dit.
 
Du bör ta kontakt med miljöförvaltningen, där finns kunskap och info betr lokala bestämmelser som gäller för just ditt område. Beroende på markförhållande kan avståndet variera, men normalt bör 20 m från sjön räcka. Då talar jag om en infiltrationsanläggning. Se till att du får en korrekt anläggning från början annars kommer du senare att ha dåligt samvete för att det kanske sker läckage till sjön! Reglerna är säkert inte så hårda för dusch o. disk avlopp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.