7 152 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
Hur fungerar Nibe Fighter 310 P ?
Ja, jag vet, det är en jättekorkad fråga! :-X
Men jag undrar hur man på en Nibe Fighter 310 P kollar hur "bra" den arbetar? Nu är det ju sommar (ja, eller höst!) och då kanske det inte är så intressant, men inför vintern vill man ju gärna ha ett hum om hur man kollar hur effektiv pumpen är.
Någon som kan tipsa?
Men jag undrar hur man på en Nibe Fighter 310 P kollar hur "bra" den arbetar? Nu är det ju sommar (ja, eller höst!) och då kanske det inte är så intressant, men inför vintern vill man ju gärna ha ett hum om hur man kollar hur effektiv pumpen är.
Någon som kan tipsa?
Kolla avluftstemperaturen från värmepumpen.
Vet inte var man kan se det i menysystemet, alternativet är att sätta en termometer i den kanalen där det blåser ut ru värmepumpen.
Fungera värmepumpen skall den temeperaturen vara låg när kompressorn går.
Är den hela tiden samma som frånluftstemperaturen så är det någit fel.
Det enklaste sättet att kolla om FVP'en fungera korrekt.
Vet inte var man kan se det i menysystemet, alternativet är att sätta en termometer i den kanalen där det blåser ut ru värmepumpen.
Fungera värmepumpen skall den temeperaturen vara låg när kompressorn går.
Är den hela tiden samma som frånluftstemperaturen så är det någit fel.
Det enklaste sättet att kolla om FVP'en fungera korrekt.
Om du lyfter ner den översta plåten så kommer du till dolda funktioner.LillaSandra skrev:Ja, jag vet, det är en jättekorkad fråga! :-X
Någon som kan tipsa?
Då ser du två knappar och trycker du på den högra så kan du bläddra framåt.
Kanal 1 visas normalt i sifferfönstret och det är panntemperaturen.
Kanal 2 är framledningstemperaturen
Kanal 3 är utetemperaturen
Kanal 5 är avluftstemperaturen och den är intresant som FrittDrag säger för här ser du temperaturen efter när luften har paserat frånluftsvärmepumppen.
Sedan om du vill så kan du blockera elpatronen.
Då trycker du på den vänstra knappen en gång och då plockeras elpatronen. (Den översta runda lampan slocknar då)
Trycker du en gång till så stannar cirkulationspumppen.
Då har du bara varmvattenproduktion med värmepumppen.
Ytterligare en tryckning så åter kopplas elpatron och cirkulationen.
En riktig värmepumps-fantast har också en extra elmätare innan FVP så att det går se den exakta elförbrukningen där.
Hos många kan den stora boven vara hushållselen.
Tack för tipsen! Ska hem ikväll och kolla! 
Sambons pappa som är elektriker ska ju dra om en massa el, kanske kan be honom installera en extra elmätare också när han ändå håller på.
Just nu kollar vi ju bara elmätaren.
Sambons pappa som är elektriker ska ju dra om en massa el, kanske kan be honom installera en extra elmätare också när han ändå håller på.
Just nu kollar vi ju bara elmätaren.
Klicka här för att svara