Har kanske en dum fråga om denna panna.
Den är nyinstalerad.
och när den går för full effekt så stänger den av sig vid 90 grader fast driftstermostaten står på 95grader .jaja säkerhet men ska inte laddomaten se till att den inte når dessa temperaturer ? tempen i tankarna var ca 30 grader i botten 60 i mitten och 80 överst.
Är det normalt att pannorna gör så här ?
tycker den borde förlora efekt när den gör så där tittsomtätt :(

Enligt information som jag har erhållit från Trebema så är drifttermostaten en 90 graders även om plastratten med gradantalet är graderat till 95 gr.
Den ska under inga normala förhållanden stänga av pannan innan accarna är fulladdade.
Om din acctermometer i toppen stämmer när den visar 80 gr anser jag att felet berör drifttermostaten.
Är temperaturen faktiskt 90 gr när pannan stannar på drifttermostaten så ska felet sökas i laddomaten om annan rördragning och dylik kringutrustning är ok. Vad visar panntermometer när pannan stannar?

Hej,

Har själv V33 och vid intrimning och ineldning loggade jag temperaturer med kalibrerat instrument.
Mätaren på pannan visade lite för lågt, termometrarna på laddomaten visade ganska exakt.
Laddomaten levereras i läge 2 gällande pumphastigheten, jag ökade till högsta farten, såpass flås är det i pannan att det klarar detta.
En gång har det hänt mig att fläkten stannat, då var det luft i laddomatpumpen så denna antagligligen inte orkade pumpa runt vattnet.

Vilken hastighet har du satt pumpen i laddomaten på?
Du kanske får höja den ett snäpp.

Robert Keskitalo skrev:
Enligt information som jag har erhållit från Trebema så är drifttermostaten en 90 graders även om plastratten med gradantalet är graderat till 95 gr.
Den ska under inga normala förhållanden stänga av pannan innan accarna är fulladdade.
Om din acctermometer i toppen stämmer när den visar 80 gr anser jag att felet berör drifttermostaten.
Är temperaturen faktiskt 90 gr när pannan stannar på drifttermostaten så ska felet sökas i laddomaten om annan rördragning och dylik kringutrustning är ok. Vad visar panntermometer när pannan stannar?
jag tror att termometrarna visar rätt . Igår så visade laddomaten att den skickade ut 90 gradiggt vatten och tog in 30 gradit man tycker detta borde vara nog för att "kyla" pannan

GM skrev:
Vilken hastighet har du satt pumpen i laddomaten på?
Du kanske får höja den ett snäpp.
har den nu på 2 så borde räcka ??

dedden skrev:
Hej,

Har själv V33 och vid intrimning och ineldning loggade jag temperaturer med kalibrerat instrument.
Mätaren på pannan visade lite för lågt, termometrarna på laddomaten visade ganska exakt.
Laddomaten levereras i läge 2 gällande pumphastigheten, jag ökade till högsta farten, såpass flås är det i pannan att det klarar detta.
En gång har det hänt mig att fläkten stannat, då var det luft i laddomatpumpen så denna antagligligen inte orkade pumpa runt vattnet.

hmm vart man än läser så står det ju att man ska ha så låg hastighet på vattnet ?! men ska testa med det få se då.

Hej.
Har själv installerat en V33 nyligen och jag tror ditt problem beror på luft. Hade själv samma problem i min anläggning i början. Jag löste detta genom att byta termostat till den 72gradiga och köra pumpen på läge 3 tills jag värmt bort det mesta syret i vattnet. Du skriver även att den tog in 30gradit vatten till pannan. Är det just då du börjar elda eller under drift?

dof skrev:
Hej.
Har själv installerat en V33 nyligen och jag tror ditt problem beror på luft. Hade själv samma problem i min anläggning i början. Jag löste detta genom att byta termostat till den 72gradiga och köra pumpen på läge 3 tills jag värmt bort det mesta syret i vattnet. Du skriver även att den tog in 30gradit vatten till pannan. Är det just då du börjar elda eller under drift?
Nja Pannan går ca 40min- 1 timme innan den slår av fläkten . det 30gradiga vatten kom väl inte in i pannan. Sorry om jag var otydlig .30 grader från acken blandades med 90 från pannan kanske 80 in i pannan? Men systemet verkar vara luft fritt nu ?
Börjar med å testa att höja farten till 3 då
/Daniel

Isacsson skrev:
hmm vart man än läser så står det ju att man ska ha så låg hastighet på vattnet ?! men ska testa med det få se då.
Jepp men inte så lågt att den inte hinner evakuera vv vattnet från pannan..

2an skrev:
Jepp men inte så lågt att den inte hinner evakuera vv vattnet från pannan..
kändes lite högt och använda 3an bara men man kanske får lov å göra det ?

Isacsson skrev:
kändes lite högt och använda 3an bara men man kanske får lov å göra det ?
Det måste gå undan för att hinna bli av med värmen på effektiva pannor.

Jag tror många blandar ihop detta med tankegången för cirkpumpen till radiatorerna!
Där är det viktigt att ha så låg fart som bara möjligt för att inte sabba skiktningen!

Hej,
Håller med GM.
Det är så bra flås i dagens pannor så kör läge 3.
Oftast fyller du ju dessutom upp hela ack-volymen i en eldning, då spelar skiktningen ingen roll alls.
Det hade kanske varit annorlunda om du vara ville värma halva volymen med ett halvt vedinlägg, annars gör det inget.

Jag tror du har luft kvar i laddomaten.
Testa att lufta pumpen med en femkrona eller nåt skruvar du enkelt på luftskruven som sitter på baksidan av pumpmotorn.

Lycka till!

Majgårdarna
Isacsson Vad har du för dim på rören i laddkretsen?

Hmm jag har min laddomat på 1:an tror jag fanken.
Och jag får det att funka iaf ..
Men visst pannan slår av fläkten vid 95 grader och pannan ökar lite mera brukar stanna helt vid 97 grader.
Men tanken får max 92 grader överst.
Man kanske ska testa o öka hastigheten här med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.