Det är nu dags för en uppgradering av systemet inför höstens kyla. Rörpryttlarna blev två veckor försenade så vi lär få frysa en aning innan allt är på plats....

Följande skall åtgärdas:

1. Alla gamla järnrör som hängt i taket i källaren tas bort. Dragningarna är ologiska med dagens placering av element etc. Detta medför också att en hel del av det som installerades med bergvärmen för ett par år sedan görs om.

2. Framledningsgivaren i Nibepumpen flyttas ut från pumpen till en punkt direkt efter acktanken.

4. Nu till det intressanta: Min anläggning har en volym på cirka 550liter, och har så alltid haft. Expansionskärlets volym är på 18 liter. Jag har från dag ett haft problem med att trycket åker jojo, men har inte engagerat mig i det pga det varje år har varit små förändringar i systemet så jag har ändå tappat i och ur vatten. NU är det dags att fixa detta en gång för alla. Förtrycket i expkärlet var ca 0,5 kg. Under morgondagen tänkte jag ta reda på exakt vad som rekommenderas för storlek givet dessa vattenvolymer. Skiljer sig det (jag misstänker att det är fel storlek givet information i andra trådar här på forumet) avsevärt från det optimala så ska bergvpinstallatören få äta upp sitt kärl och leverera ett nytt - det skall bli en riktigt intressant diskussion.

MathiasS skrev:
Det är nu dags för en uppgradering av systemet inför höstens kyla.
Visst, inget är så bra att det inte kan bli lite bättre.....

Angående din punkt 1 - omdragning av järnrör i taket i källaren. Har samma tankar. Hur gör du? Ersätter du med koppar eller? Dimension? Hur gör du kopplingarna snygga? I mitt fall går ganska grova rör i källartaket upp genom bjälklaget till husets övre delar/radiatorer. Jag skulle vilja göra detta på ett snyggt sätt men undrar hur? Har funderat på 22 mm koppar och måla eller kanske förkromade halvhårda 22 mm och sätta i dom i klammor som vanliga utanpåliggande rördragningar. Men i båda fallen funderar jag på övergången från koppar till järn - hur gör man det snyggt måntro? Det blir ju på det stället där röret går upp i taket/bjälklaget. Dessutom, ska man löda eller köra klämkopplingar på synliga ställen i källaren? Gissar att löda blir finast om man ska måla rören. Vad säger du Mathias?

nuvarande kärl 3,3% av vattenvolymen
slutet kärl och han får käka plåt ;)

vilka min o max tempar har han utgått ifrån?

volymutvidgning vatten från 20 till 100 C är 3,8%
där har man den minsta effektiva vattenvolymen i ett öppet exp, sen skall det vara lite dödutrymme ovanför så vi landar på en burk på 5-6% av tot volym, ibland tom större

vid slutet exp är det lite knöligare beräkning och så skall det också finnas plats för blåsan men
i praktiken brukar man landa på 8-10% av tot vattenvolym

synpunkter skrev:
Angående din punkt 1 - omdragning av järnrör i taket i källaren. Har samma tankar. Hur gör du? Ersätter du med koppar eller? Dimension? Hur gör du kopplingarna snygga? I mitt fall går ganska grova rör i källartaket upp genom bjälklaget till husets övre delar/radiatorer. Jag skulle vilja göra detta på ett snyggt sätt men undrar hur? Har funderat på 22 mm koppar och måla eller kanske förkromade halvhårda 22 mm och sätta i dom i klammor som vanliga utanpåliggande rördragningar. Men i båda fallen funderar jag på övergången från koppar till järn - hur gör man det snyggt måntro? Det blir ju på det stället där röret går upp i taket/bjälklaget.  Dessutom, ska man löda eller köra klämkopplingar på synliga ställen i källaren? Gissar att löda blir finast om man ska måla rören. Vad säger du Mathias?  
Jag (läs farsan) har dragit om de största delarna av stålrören i källaren. Det är 22 mm koppar, med isolering som hänger på klammer i taket. Övergången till 2" stålrören är med s.k. Unifixkoppling. Jag kan lägga ut en bild i morgon. Isoleringen är grå och rätt ok som den är.

Yondalar skrev:
nuvarande kärl 3,3% av vattenvolymen
slutet kärl och han får käka plåt ;)

vilka min o max tempar har han utgått ifrån?

volymutvidgning vatten från 20 till 100 C är 3,8%
där har man den minsta effektiva vattenvolymen i ett öppet exp, sen skall det vara lite dödutrymme ovanför så vi landar på en burk på 5-6% av tot volym, ibland tom större

vid slutet exp är det lite knöligare beräkning och så skall det också finnas plats för blåsan men
i praktiken brukar man landa på 8-10% av tot vattenvolym
Jag ringde till somatherm och fick hjälp med beräkningen - 22,7 liter kom man fram till, så storleken på expansionskärlet är inte problemet i mitt fall, förtrycket var också rätt (och uppenbarligen är membranet helt). Undrar vad som då kan görat att trycket varierar såpass.

synpunkter skrev:
Angående din punkt 1 - omdragning av järnrör i taket i källaren. Har samma tankar. Hur gör du? Ersätter du med koppar eller? Dimension? Hur gör du kopplingarna snygga? I mitt fall går ganska grova rör i källartaket upp genom bjälklaget till husets övre delar/radiatorer. Jag skulle vilja göra detta på ett snyggt sätt men undrar hur? Har funderat på 22 mm koppar och måla eller kanske förkromade halvhårda 22 mm och sätta i dom i klammor som vanliga utanpåliggande rördragningar. Men i båda fallen funderar jag på övergången från koppar till järn - hur gör man det snyggt måntro? Det blir ju på det stället där röret går upp i taket/bjälklaget. Dessutom, ska man löda eller köra klämkopplingar på synliga ställen i källaren? Gissar att löda blir finast om man ska måla rören. Vad säger du Mathias?
Det blir 22mm CU för hela slanten. Rören syns bara i verkstadsutrymme och tvättstuga, så där får kopparn hänga blank och fin i taket.

Ska du måla blir det väl finast med löd, och det är ju billigast också. Jag försöker löda så mycket som möjligt och använder bara kläm på kulventiler eller där jag enkelt vill kunna bygga vidare vid ett senare tillfälle.

Det är väl en smaksak hur du gör övergången till järn, här blir det klämkopplingar på CU och lämpliga rörkopplingar mot järnet, men det går ju också att hitta rördelar som du kan löda kopparn på.

Det blev ett 18-liters kärl till som jag monterar bredvid det befintliga. Förtrycket sätts till 0,5kg. Tyvärr har detta kärl en annan färg en det befintliga..... ::)

På sigro's sida med exp. kärl finns det beräkningstabeller för kärlstorlek.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.