4 795 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Briketter i kombipanna
Jag är ny här i forumet och tillika nybliven husägare. Dessutom är jag brydd över min värmesituation och naturligtvis tacksam för alla tips. Jag känner mig ungefär så här: ???
I huset har vi en kombipanna av märket TMV-pannan Alpha Keram, byggd 1991. De tidigare ägarna har kört med olja, men det tycker jag är för dyrt. Likaså elvärme. Återstår fast bränsle. Eftersom jag inte har mängder av nedhuggna träd tänkte jag köpa briketter. För att testa köpte jag en mindre mängd briketter.
Mitt briketteldande har inte gått så bra. Efter att jag har satt igång elden med tidningspapper och mindre brikettbitar har jag lagt på två briketter. Efter en ganska kort stund har briketterna endast brunnit väldigt lite, snarast glött som grillkol ungefär. Det kan väl inte vara meningen?
Även om jag har dragluckan öppen flera centimeter så slocknar elden efter ett tag. Dessutom upplever jag inte att det blir så varmt heller.
Jag har öppnat sekundärluftstillströmningen och rökgasspjället är också öppet. Mitt intryck är att det inte är tillräckligt drag i ugnen. Som grädde på moset har jag ingen rökgastermometer och dragregulatorn blir jag inte klok på. Den verkar inte röra på sig alls.
Ska jag tillkalla sotare? Kan ett stopp i skorstenen vara skälet till att det inte fungerar?
Hela situationen är oerhört frustrerande. Jag hade inte kunnat ana att det skulle vara så svårt att elda!
Hoppas någon kan hjälpa mig på (ved)traven.
I huset har vi en kombipanna av märket TMV-pannan Alpha Keram, byggd 1991. De tidigare ägarna har kört med olja, men det tycker jag är för dyrt. Likaså elvärme. Återstår fast bränsle. Eftersom jag inte har mängder av nedhuggna träd tänkte jag köpa briketter. För att testa köpte jag en mindre mängd briketter.
Mitt briketteldande har inte gått så bra. Efter att jag har satt igång elden med tidningspapper och mindre brikettbitar har jag lagt på två briketter. Efter en ganska kort stund har briketterna endast brunnit väldigt lite, snarast glött som grillkol ungefär. Det kan väl inte vara meningen?
Även om jag har dragluckan öppen flera centimeter så slocknar elden efter ett tag. Dessutom upplever jag inte att det blir så varmt heller.
Jag har öppnat sekundärluftstillströmningen och rökgasspjället är också öppet. Mitt intryck är att det inte är tillräckligt drag i ugnen. Som grädde på moset har jag ingen rökgastermometer och dragregulatorn blir jag inte klok på. Den verkar inte röra på sig alls.
Ska jag tillkalla sotare? Kan ett stopp i skorstenen vara skälet till att det inte fungerar?
Hela situationen är oerhört frustrerande. Jag hade inte kunnat ana att det skulle vara så svårt att elda!
Hoppas någon kan hjälpa mig på (ved)traven.
Förmodligen har du för lite drag..??
Dragbegränsaren ska stänga luckan då pannan blivit varm... Jag har oxå en sådan pnna o när man har dragbegränsaren på 6:an så stänger den luckan vid 95 grader..
Har du testat med lite ved först så du fått en bra glödbädd innan du stoppar i briketterna??
Är det en alpha keram el alpha combi du har??
Har du acktank??
Dragbegränsaren ska stänga luckan då pannan blivit varm... Jag har oxå en sådan pnna o när man har dragbegränsaren på 6:an så stänger den luckan vid 95 grader..
Har du testat med lite ved först så du fått en bra glödbädd innan du stoppar i briketterna??
Är det en alpha keram el alpha combi du har??
Har du acktank??
Luften i skorstenen är kall och rör sej inte uppåt -ingen skorstensdrag. För att få draget igång behövs det mycket varmt luft - en hel tidning eller mer?
Det är svårt att få fyr på briketter eftersom dom är så hårdpressade ( litet luft i klumpen). Använd några smala upptändningspinnar eller såna upptändningsbitar till grillen för att få fyr på briketter. Det är ju så att man ska ha en så stor kontaktyta vid upptändningen som möjligt och därför börjar man alltid med papper, små pinnar eller smular briketter till små bitar ( inte bara i halvor) för att det ska ta fyr. När det blir ordentlig glöd så kan man lägga mera. Var försiktig och lägg inte fullt med briketter på en gång - dom innehåller mycket energi och det kan bli för mycket av det goda när det börjar brinna för fullt. Din skorsten är kanske anpassad till olja och inte så stor i diameter? Det blir mer rök när man eldar med ved och därför ska du inte överlasta med briketter. Det lär du dej snart.....Lägg några stycken i taget på glöden och observera hur temp i pannan stiger.
När det brinner fint kan du stänga direktspjäll ( som leder röken direkt in i skorsten) och då kommer röken att gå en krokigare vägg förbi värmeväxlingsytor i pannan och värma pannvatten.
Så länge du har inte fått all rök inn i pannrummet betyder det att skorstenen fungerar. Litet rök kan det bli i starten innan kallproppen i skorstenen försvinner
.
Dragregulatör - menar du den pannluckan som hänger i en kädja? Den brukar stängas när pannan blir för varm och öppnas när temp sjunker. Man ska få den att hänga så att den är stängt när vatten är ca 80-90 grader varm i pannan. Det kan du justera först när du har kommit upp till den temp. Litet synd att du inte kan ha någon asistans av någon som kan det där med vedeldningnu i början . Det är svårt att ge en eldkurs per korespondans
.
Hoppas jag var till någon hjälp
gaia
Det är svårt att få fyr på briketter eftersom dom är så hårdpressade ( litet luft i klumpen). Använd några smala upptändningspinnar eller såna upptändningsbitar till grillen för att få fyr på briketter. Det är ju så att man ska ha en så stor kontaktyta vid upptändningen som möjligt och därför börjar man alltid med papper, små pinnar eller smular briketter till små bitar ( inte bara i halvor) för att det ska ta fyr. När det blir ordentlig glöd så kan man lägga mera. Var försiktig och lägg inte fullt med briketter på en gång - dom innehåller mycket energi och det kan bli för mycket av det goda när det börjar brinna för fullt. Din skorsten är kanske anpassad till olja och inte så stor i diameter? Det blir mer rök när man eldar med ved och därför ska du inte överlasta med briketter. Det lär du dej snart.....Lägg några stycken i taget på glöden och observera hur temp i pannan stiger.
När det brinner fint kan du stänga direktspjäll ( som leder röken direkt in i skorsten) och då kommer röken att gå en krokigare vägg förbi värmeväxlingsytor i pannan och värma pannvatten.
Så länge du har inte fått all rök inn i pannrummet betyder det att skorstenen fungerar. Litet rök kan det bli i starten innan kallproppen i skorstenen försvinner
Dragregulatör - menar du den pannluckan som hänger i en kädja? Den brukar stängas när pannan blir för varm och öppnas när temp sjunker. Man ska få den att hänga så att den är stängt när vatten är ca 80-90 grader varm i pannan. Det kan du justera först när du har kommit upp till den temp. Litet synd att du inte kan ha någon asistans av någon som kan det där med vedeldningnu i början . Det är svårt att ge en eldkurs per korespondans
Hoppas jag var till någon hjälp
gaia
Tack så mycket för svar 2an och Gaia! Jag är mycket tacksam och ska prova igen. Skam den som ger sig kan jag säga i dag även om jag var mindre glad i går.
Pannan är som jag skrev en Alpha Keram, en kombipanna. De jag har frågat har också trott att det är för lite drag och för kallt i skorstenen. Jag ska prova med de olika metoder ni har föreslagit (en hel tidnings alla sidor, lite småved eller liknande.
Skorstenen är nog relativt smal, jag var uppe på taket och mätte för att eventuellt köpa sotarutrustning. Mynningen var oval, nio cm på det smalaste stället och uppskattningsvis cirka 15 cm på det bredaste. Det låter ganska smalt kan jag tycka. Jag har dock observerat rök i samband med mina eldningsförsök, så något kommer ut i alla fall
.
Dragregulatorn är jag tveksam till om den fungerar överhuvudtaget. Jag hittar ingen inställningsskala, och den rör sig inte av sig själv. Har jag tur gör den kanske det när eldningen fungerar?
Än en gång, tack för era vänliga och hjälpsamma svar!
/T
Pannan är som jag skrev en Alpha Keram, en kombipanna. De jag har frågat har också trott att det är för lite drag och för kallt i skorstenen. Jag ska prova med de olika metoder ni har föreslagit (en hel tidnings alla sidor, lite småved eller liknande.
Skorstenen är nog relativt smal, jag var uppe på taket och mätte för att eventuellt köpa sotarutrustning. Mynningen var oval, nio cm på det smalaste stället och uppskattningsvis cirka 15 cm på det bredaste. Det låter ganska smalt kan jag tycka. Jag har dock observerat rök i samband med mina eldningsförsök, så något kommer ut i alla fall
Dragregulatorn är jag tveksam till om den fungerar överhuvudtaget. Jag hittar ingen inställningsskala, och den rör sig inte av sig själv. Har jag tur gör den kanske det när eldningen fungerar?
Än en gång, tack för era vänliga och hjälpsamma svar!
/T
Är det en sådan här panna du har http://www.nibe.se/vvs/produkter/pannor/vpp/akub.htm eller är det en sån här http://www.nibe.se/vvs/produkter/pannor/kombi/alphacombi.htm
Hur som så är ved delen istort sett likadan jag har den första av dessa pannor..
Jag hade oxå problem med att få ordentlig fyr i min panna (alpha keram ub) det behövdes en hel tidning + lite fin fördelade pinnar o öppna spjäl.. Eldade med öppna spjäl i ca 10 min då hade jag en rökgas temp på 350 grader o hyfsat drag i pipan..
Jag hade bara kollat att pipan va 125 mm o 7 meter lång o de ska räcka enligt nibe.. Men då jag tittade efter bättre så va det gjort en glidjutning i den rostfria pipan ca 60 cm ner så de va bara 90 mm..
Så då blev jag tvungen att installera rökgas fläkt för att de skulle funka..
Men jag tycker att du bör få fyr i pannan iaf..
Dragregulatorn har en termostat patron i sej o den kan va trasig.. Men det finns att köpa nya dragregulatorer..
Hur som så är ved delen istort sett likadan jag har den första av dessa pannor..
Jag hade oxå problem med att få ordentlig fyr i min panna (alpha keram ub) det behövdes en hel tidning + lite fin fördelade pinnar o öppna spjäl.. Eldade med öppna spjäl i ca 10 min då hade jag en rökgas temp på 350 grader o hyfsat drag i pipan..
Jag hade bara kollat att pipan va 125 mm o 7 meter lång o de ska räcka enligt nibe.. Men då jag tittade efter bättre så va det gjort en glidjutning i den rostfria pipan ca 60 cm ner så de va bara 90 mm..
Men jag tycker att du bör få fyr i pannan iaf..
Dragregulatorn har en termostat patron i sej o den kan va trasig.. Men det finns att köpa nya dragregulatorer..
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
OK, det kan hända att jag behöver skaffa en ny sådan. Har du en aning om vad en sådan kan kosta? Är ett nytt banklån aktuellt?2an skrev:Är det en sådan här panna du har [länk] eller är det en sån här [länk]
Nja, den jag har är lite äldre, från 1991, men det är en kombipanna och påminner mest om den andra länken, dvs alphakombi fast min panna heter alpha keram. Förvirrande, men sant.
Jag har två spjäll på pannan, ett som används vid igångsättning och ett som används under normal drift. Någon rökgastemperaturmätare har jag däremot inte. Borde man ha en sådan?
Dragregulatorn har en termostat patron i sej o den kan va trasig.. Men det finns att köpa nya dragregulatorer..![]()
Jag har planer på att överta min systers ackumulatortank (500 liter tror jag) eftersom hon har övergått till en bullrig luftvärmepump. Enligt Råd & Rön skulle det kosta cirka 20 000 att installera en sådan (ackumulatortanken inte inräknad). Kan det stämma? Det låter dyrt.
Återigen stort tack för svar!
Rinkaby tar 268:- för dragregulatorn gå in på http://www.rinkabyror.se/ o sök på artikelnr. 2975Toffe skrev:OK, det kan hända att jag behöver skaffa en ny sådan. Har du en aning om vad en sådan kan kosta? Är ett nytt banklån aktuellt?
Jag har planer på att överta min systers ackumulatortank (500 liter tror jag) eftersom hon har övergått till en bullrig luftvärmepump. Enligt Råd & Rön skulle det kosta cirka 20 000 att installera en sådan (ackumulatortanken inte inräknad). Kan det stämma? Det låter dyrt.
Återigen stort tack för svar!
För mej gick istallation av hela anläggningen (panna o acktank, rör, laddomat, arbete på 15.000:-..
Om jag förstått dej rätt så har du förrådsberedare i pannan o då behöver du en laddomat 4030 (artikelnr 2914) o den tar rinkaby 4645:- för.. Men sedan är det simpel koppling med bara 2 rör mellan panna o acktank.. Så inte ska de gå på 20000:- för dej..
Här finns kopplings info för dej om du tar systers acktank o de tycker jag du ska göra.. http://www.termoventiler.se/upload/dokument_PDF/lm4030_s.pdf
Tack igen för goda råd och viktiga upplysningar. När du skriver att installationen av hela anläggningen kostade 15 000:-, var det inklusive inköpskostnader eller bara för själva installationen?2an skrev:För mej gick istallation av hela anläggningen (panna o acktank, rör, laddomat, arbete på 15.000:-..
Om jag förstått dej rätt så har du förrådsberedare i pannan o då behöver du en laddomat 4030 (artikelnr 2914) o den tar rinkaby 4645:- för.. Men sedan är det simpel koppling med bara 2 rör mellan panna o acktank.. Så inte ska de gå på 20000:- för dej..Bör inte ta så många timmar att koppla in en acktank.. :
![]()
Jag erkänner min okunnighet än en gång: vad är en förrådsberedare? Och vad är en Laddomat?
Jag har i dag ringt till två olika lokala rörfirmor. En av dem har jag ringt till i tre veckor nu, men det är väldigt svårt att få hit dem för att bara göra en bedömning av vad jobbet kostar. Ursprungligen tänkte jag låta rörfirman transportera ackumulatortanken de sju kilometer som skiljer mitt hus från min systers, men nu har jag börjat tänka om. Kan man med ett hyrsläp flytta tanken själv kanske? Hur mycket väger en ackumulatortank som är 180 cm hög och 90 cm bred? Hur många man behöver man vara för att lyfta en sådan? Jag får åka till syrran och kolla/provlyfta.
15000:- var inkl 27 meter kopparrör några avstängningskranar, laddomat, arbete (installation av helt ny anläggning) o demontering av gammla oljepannan..Toffe skrev:När du skriver att installationen av hela anläggningen kostade 15 000:-, var det inklusive inköpskostnader eller bara för själva installationen?
vad är en förrådsberedare? Och vad är en Laddomat?
Ursprungligen tänkte jag låta rörfirman transportera ackumulatortanken de sju kilometer som skiljer mitt hus från min systers, men nu har jag börjat tänka om. Kan man med ett hyrsläp flytta tanken själv kanske? Hur mycket väger en ackumulatortank som är 180 cm hög och 90 cm bred? Hur många man behöver man vara för att lyfta en sådan? Jag får åka till syrran och kolla/provlyfta.
Förrådsberedaren är en tank för tappvarmvatten som sitter i pannan.. Därför behöver du en laddomat 4030 som pumpar varmvattnet först till acktanken för att sedan allt efter pannan svalnar pyttsa tillbaka de varma vattnet i acktanken till pannan.. Klicka på länken till termoventiler där är beskrivning hur det fungerar..
Nog fixar du att flytta tanken med några personer till hjälp fast den väger en del..
Rörfirman försöker nog flå dej på pengar ändå..
Om du flyttar tanken o ställer den på plats bredvid pannan så är det bara 2 rör o laddomaten som ska kopplas in..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden