En äldre släkting har råkat ut för följande: hon har sålt sitt hus och köparna upptäckte omgående en vattenskada. Det visade sig att en snabbkoppling hade läckt i 5-8 år. Kopplingen var inbyggd i trossbottnen. Detta gjordes av en rörmokerifirma för ca 10 år sedan.
Jag tycker naturligtvis att det är OLÄMPLIGT att bygga in snabbkopplingar. Men frågan är: är det rent av olagligt? Har firman brutit mot någon bestämmelse när de gjorde detta, och i så fall vilken? Kan man kräva någon form av ersättning av dem?

Måste klassas som inte fackmanamäsigt utfört. Snabbkopplingar har väll aldrig varit gokända som gömda.

"Snabbkoppling"? Om du menar klämringskoppling är det tillåtet (men kanske inte lämpligt) att bygga in i värmesystemet. Varmt och kallt får inte skarvas dolt med klämringskoppling. Nu finns ju presskopplingar som är godkända på annat sätt, exakt vet jag dock ej.

Det var (om jag förstått det rätt) en klämringskoppling och den satt på den ingående ledningen till varmvattnet (pannan står i en annan byggnad).
Visst är det icke fackmannamässigt, men finns det några "paragrafer" att stödja sig på?

Numera får INGEN koppling göras dold UTOM de som pressas.
Om man ändå måste göra en skruv eller lödd koppling är det bara att sätta en inspektionslucka (info från mina rörmokarkolleger).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.